Vi har ett gult tegelhus från 40-talet, tillbyggt på 60-talet. Just nu lägger vi tegelrött falsat plåttak och vill gärna ha hjälp med val av färg på stup-och hängrännor. De var tidigare gjorda i koppar, vilket smälte in fint med huset. Vindskivorna var tidigare bruna men kommer nu bli vita. Även fönstrena är vita.

Tar tacksamt emot alla tips och idéer, gärna bilder om någon har ett likande hus.

MVH,
Sara

Samma som taket i första hand. Gröna i andra hand.

Tack tack. Så himla svårt att välja så skönt att få någon annans åsikt.

Kanske återanvända koppar rännorna? De borde väl i princip aldrig behöva bytas ut.

Vi hade läst den artikeln tidigare och den är bra men eftersom det finns så få bilder med hängrännor och stuprör till gula tegelhus känns det ändå svårt. Den grå färgskalan är fin men det verkar vara lång leveranstid på allt förutom standardkulörerna brun, vit, aluzink och svart. Vi hade gärna velat ha kvar kopparn men plåtslagrna rådde oss att utöka dimensionen på hängrännorna från 12,5 till 15. Svårt att veta om det behövts men det var väldigt intresserade av att forsla bort kopparn trots att vi ville ha kvar den och sälja den själva.

saraj76 skrev:
Svårt att veta om det behövts men det var väldigt intresserade av att forsla bort kopparn trots att vi ville ha kvar den och sälja den själva.
Det kan ju bero på att man får 50kr/kg eller mer för koppar idag.....

Varför måste ni öka dimensionen? Tror du inte att plåtslagarna säger så för att de vill sälja nya rännor till dig?

Om huset har klarat sig så länge med den här dimensionen så tror jag att de klarar sig i fortsättningen också (förutsatt att ni inte har haft problem och de uppbart har varit underdimensionerade hela tiden).

Jag röstar för att ni behåller kopparrännorna. Finare kan du inte få!

saraj76 skrev:
Vi hade gärna velat ha kvar kopparn men plåtslagrna rådde oss att utöka dimensionen på hängrännorna från 12,5 till 15. Svårt att veta om det behövts men det var väldigt intresserade av att forsla bort kopparn trots att vi ville ha kvar den och sälja den själva.
Vad ledsen jag blir när jag läser sånt här. Det är du som betalar entreprenören och således borde de ha ditt bästa i åtanke. Det tror jag inte de har om de envisas med att få kopparrännorna med sig, de är värda en bra slant! Om de inte är nerrivna än så säger jag som Marlene, behåll dem, det är ett tidlöst vackert material.

Hej
Vi är i samma sits som TS.Problemet är är att kopparrännor blir mjuka med tiden och oftast sitter krokarna med för långt avstånd vilket gör att dom knäcks.
Vi får rikta rännorna efter varje vinter.
Vi planerar att byta till svarta rännor med tätare kroksättning.
Se till att dom inte tar med sig ett gram koppar från er.
Rännor och rör bekostar förmodligen dom nya.
Fredrik

Fredrik Å skrev:
Hej
Vi är i samma sits som TS.Problemet är är att kopparrännor blir mjuka med tiden och oftast sitter krokarna med för långt avstånd vilket gör att dom knäcks.
Vi får rikta rännorna efter varje vinter.
Vi planerar att byta till svarta rännor med tätare kroksättning.
Se till att dom inte tar med sig ett gram koppar från er.
Rännor och rör bekostar förmodligen dom nya.
Fredrik

Kan man inte sätta dit fler krokar? Det hade nog jag provat med först.

Det är inte helt enkelt att hitta krokar som passar på gamla rännor.Som lök på laxen är dom stukade både här och där.
Det läcker i skarvar mao dax för utbyte.Jag har haft ett antal plåtisar på besök och alla säger samma sak.Vi kan rikta dom men nästa vår är det samma sak igen.Dom blir krokiga .Byt till plåt och sätt dit dubbelt så många krokar som idag så håller det.
Till nästa år tänkte jag byta dom.Dom gamla går till skotnicke och förhoppningsvis får jag en rejäl slant för dom. En plåtis trodde att dom nästan betalade dom nya.
Fredrik

Om du nu inte får till det med de gamla kopparrännorna, så tror jag det kan bli bra med vita stuprör och hängrännor, eftersom fönstren är vitmålade.

Här är en bild på ett fint gult tegelhus, med vita plåtarbeten till rött tak. Snyggt med den gröna dörren där också tycker jag.

lasarettet.jpg

På den andra bilden tycker jag att man har lyckats bra med färgen rött till det gula teglet, på både fönster, dörr och plåt. På liknande sätt har jag sett att man gör det i grönt till gult tegel, men då tycker jag det är viktigt att fönstren också får den färgen.

Längst ner ser du en bild på ett hus med grå stuprör och jag tycker det funkar också. Kom på att du kanske skulle kunna använda Rheinzink, för den kan du sedan måla om i vilken kulör du vill om du inte vill behålla den naturellt grå. Det blir förstås lite mer jobb och kostar lite mer.

• rott_gultegel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vitt_gultegel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack snälla för svar och för alla bilder. Vita stuprören såg fina ut. Vi har varit lite rädda att ta bort den äldre charmen mot vitt som känns lite mer 80-tal om man inte har hus med vita knutar eller putshus.

Vi vill inte gå i klinch med takläggarna innan arbetet är slutfört men kommer helt klart försöka dra av på priset i slutet med tanke på att de tog all koppar när vi inte var hemma. Enligt dem hade de räknat med den intäkten och dragit av det på priset. Står dock inte med någonstans i kontraktet och då ser jag det snarare som stöld.

De använder planjas stadardutbud och då verkar de vara aluzink som finns, är det lite ljusare än Rheinzink? Tror att det skulle kunna se fint ut bara det inte lyser/blänker för mycket. Vill helst att de ska smälta in så bra som möjligt och inte ha så många nya färger så det kanske får bli vitt ändå.

Jag blir riktigt upprörd när jag läser vad du har varit med om. Tycker att du ska polisanmäla dem för stöld! Det är ju en efterkonstruktion att de skulle ha haft med det i kontraktet, när inget finns skrivet.

Att de sedan inte har rheinzink i sitt utbud tyder ytterligare på att det inte är någon riktig plåtslagare du har att göra med.

Håller med dig om att det finns risk för 80-talskänsla om man går på vitt ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.