5 245 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Färg på ledare
Sida 1 av 2
Hejs svejs
Röd ledare var ju jord "förr i tiden"
Finns det nån regel mot att använda denna till annat eller är det bara ren hyfs?
Alltså går det bra om man använder denna kabel till annat? det kommer bli svårt att tro att det skulle vart jord eftersom grön/gul kabel går i samma rör.
Röd ledare var ju jord "förr i tiden"
Finns det nån regel mot att använda denna till annat eller är det bara ren hyfs?
Alltså går det bra om man använder denna kabel till annat? det kommer bli svårt att tro att det skulle vart jord eftersom grön/gul kabel går i samma rör.
Hoppas att det inte finns någon elektriker eller annan som tar för givet att en röd ledare är jord. :-/ Inte att blå är fas heller för den delen. Numera med EU så har jag för mig att du får ren regelmässigt dra alla utom jord som svarta om du vill bara du har koll på dem.
Ahum..SkaneErik skrev:
Måste få opponera mig, och kanske glida ifrån ursprungstråden en smula...
Det finns slarviga elektriker, precis som i alla yrkesgrupper.
Självklart!
Men just i fallet med den stackars elektrikern är det ändå extremt ovanligt eftersom just denna branchen är ovanligt övervakad, och framförallt justerad!
Det finns t.ex. något som heter besiktning, och just i elbranchen är faktiskt detta ord lite mer än just ett ord!
Folk kan dö om inte detta sköts! (om man ska vara en smula dramatisk!)
Och sedan är det så att en utförande elektriker inte behöver ha behörighet (vilket folk här verkar tro med tanke på allt prat om just detta!), utan det är en högre chef/ägare som står för den biten.
Av naturliga orsaker ser denne person nogsamt till att en underställd verkligen utför ett säkert och regelmässigt jobb eftersom det är chefen/ägaren som ytterst bli ansvarig, vilket faktiskt innebär åtalbar!
Naturligtvis kan även den utförande elektrikern, och ska, kunna åtalas.
Detta är inget som man tar lätt på varken under initiala utbildningen eller senare under anställningen.
Nåja...
För att göra mycket snack kort; Var kommer detta att "alltför många elektriker är slarviga" ifrån?
Troligen från dessa elektriker som gör jobb brevid sin anställning och då inte har en chef med behörighet som tar ansvaret och ställer kravet. Har allt för många gånger själv fått höra från elektriker att "det där lilla kan du göra själv". Jag tror att så länge de som jobbar i branchen inte ser till att anmäla alla anläggningsändringar mm. så kommer detta snart att urarta och se ut som i vissa medelhavsländer. Då är det bara att hoppas att JFB är monterat på rätt sätt.
Ja...Snuttjulle skrev:
Just den meningen: "det där lilla kan du göra själv".
Det är inte helt ovanligt...
Just vi elektriker får allt för ofta frågor som, med föresatsen att det är så snabbt gjort;
"kan du inte koppla in min tvättmaskin",
Eller,
"Varför finns det ingen blå tråd till min spis",
Eller,
"Varför kan du inte bara spika upp den kabeln jag hade liggande"
Eller,
"Varför måste man göra så...?"
Inte konstigt då att man svarar just:
"det där lilla kan du göra själv"!!!
Ren självbevarelsedrift!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Alltså om man tittar på ursprungsfrågan så tolkar jag det som att frågeställaren undrar om röda trådar som redan finns dragna i huset kan användas till annat.
Visst är det väl så att röd får användas till annat om det inte finns någon risk för förväxling? Och om det är i ett hus där det finns en del röd jord sedan tidigare så måste det ju vara fråga om stor risk för förväxling. Det borde väl till och med vara så att om huset är tillräckligt gammalt för att kunna ha röd jord, men idag har fått allt utbytt så finns det väl fortfarande risk för förväxling.
Visst är det väl så att röd får användas till annat om det inte finns någon risk för förväxling? Och om det är i ett hus där det finns en del röd jord sedan tidigare så måste det ju vara fråga om stor risk för förväxling. Det borde väl till och med vara så att om huset är tillräckligt gammalt för att kunna ha röd jord, men idag har fått allt utbytt så finns det väl fortfarande risk för förväxling.
Har du annan färg än gul/grön (från en annan tidsepok) på jord bör man märka centralen med detta.Tomtebo skrev:
Tidigare fanns ingen standard för jord, den kunde vara röd, men den kunde även ha andra färger.
Lita inte på något (inte ens gul/grön även om den är helig) är en elektrikers ordspråk om man ska uppnå pensionsålder.
Undvik att blanda, utan låt det gammla vara som det är, drar man nytt följ dagens standard!
Det var bara exempel som ja grundade frågan.
Ni kan vara lugna (angående jordförväxling iaf)
Vad ni elektriker tycker om detta är ja inte så intresserad av faktiskt (vet svaret rättare sagt), jag vet vad jag pysslar med. Har varit intresserad av el sedan innan jag kunde gå (kröp runt och var helt exhalterad över hur lampan kunde släcka/tända sig när man bara drog ut och stoppa in kabeln i väggen.... )
Kan ju tillägga att mina föräldrar var ganska snabba med att köpa proppar (barnsäkring) till eluttagen.
Jag skall inte säga att jag har samma kunskap om er som er elektriker, men ja har allt den kunskapen jag behöver (om inte så skaffar jag mig den)
Jaja tillbaka till ämnet;
Jag frågade eftersom jag bara kunde få tag på röd
RK 6mm2 till ett extra säkringsskåp jag satt upp som utesluter kyl/frys från ordinärie JFB kopplade till en egen personJFB
Som sagt.. orkar inte höra tjötet om att jag inte har behörighet till hur jag skall utföra det.. nä de stämmer men ja påstår iaf att ja har kunskapen till det.. och det fungerar ju
Ni kan vara lugna (angående jordförväxling iaf)
Vad ni elektriker tycker om detta är ja inte så intresserad av faktiskt (vet svaret rättare sagt), jag vet vad jag pysslar med. Har varit intresserad av el sedan innan jag kunde gå (kröp runt och var helt exhalterad över hur lampan kunde släcka/tända sig när man bara drog ut och stoppa in kabeln i väggen.... )
Kan ju tillägga att mina föräldrar var ganska snabba med att köpa proppar (barnsäkring) till eluttagen.
Jag skall inte säga att jag har samma kunskap om er som er elektriker, men ja har allt den kunskapen jag behöver (om inte så skaffar jag mig den)
Jaja tillbaka till ämnet;
Jag frågade eftersom jag bara kunde få tag på röd
RK 6mm2 till ett extra säkringsskåp jag satt upp som utesluter kyl/frys från ordinärie JFB kopplade till en egen personJFB
Som sagt.. orkar inte höra tjötet om att jag inte har behörighet till hur jag skall utföra det.. nä de stämmer men ja påstår iaf att ja har kunskapen till det.. och det fungerar ju
Ja skrev också att ja skaffar mig den kunskapen jag inte har.. Alltså frågade jag här om det var "ok" att använda röd kabel..GM skrev:
äh.. kan du inte nöja dig med de svaret så..
Jo det var lite klumpigt uttryckt.. ja menade mest vad ni tyckte om att jag själv gjorde installationen.GM skrev:
Den biten har då inte jag något problem med!citactiva skrev:
Var och en gör som han själv vill.
Man äger väl för sjutton huset man bor i.
Men jag är ändå lite nyfiken på varför du bara kan få tag på röd fk!
Det är som vår gamla elektriker här hemma.
På sjuttiotalet efter det att jorden skulle bli grön/gul hade han ett jäkla stort restlager med röd tråd.
Det syns än idag...
Det finns många villor som har röd tråd till i stort sett allt utom jorden ;D ;D ;D
Ok låter bra det.. har sett många svar här som tex:GM skrev:
Men de tänker du väl inte göra själv.. osv.. jaja :
Jadu.. antagligen beror det på lathet.. gick till en affär och de hade bara röd, så ja köpte den.. hehe.
Sen är de ju rätt fint med röd också ;D ;D
