mats_o skrev:
Känns lite obehagligt med svart som något annat än fas...
Varför då? Om man har brun som första fas använder man svart som tändtråd, inget konstigt med det.

mvh Kai
 
RilleRock
Bob_the_builder skrev:
OK, tack för det. Vad gäller svaret på fråga ett, när väljer du vilken färg? Vid komplettering av gammal anläggning förstår jag att man väljer samma färger som redan används, men vilken färg bör användas i en ny anläggning?
I ny anläggning används Brun som fas därefter använder jag:
Svart ren tändtråd
Vit mellantrådar
Grå extra tändtråd
Orange Tändtråd från trapp
 
Anledningen till att svart känns obehaglig är att den har varit fas och brun har varit tänd/manöver så risken är att man hamnar i en byggnad som man inte vet åldern på sen hittar man brun och svart. I en dåligt dokumenterad och driftsatt installation blir detta inte kul alls.
 
RilleRock
mats_o skrev:
Anledningen till att svart känns obehaglig är att den har varit fas och brun har varit tänd/manöver så risken är att man hamnar i en byggnad som man inte vet åldern på sen hittar man brun och svart. I en dåligt dokumenterad och driftsatt installation blir detta inte kul alls.
Fasen är väldigt bra.
Likaså en bra tångampermeter.

Visst är det obehagligt men om det skall bli en förändring så förhalas det bara genom bakåttänkande.
 
Kör lite tvärt om:
Vit - tändtrånd, ända ut till lampa
Orange - mellantråd

Vid fler tändtrådar - märkta vita.
 
RilleRock skrev:
Fasen är väldigt bra.
du menar "Phasen"? Bra att hålla isär fasen och Phasen. ;)
 
RilleRock
Johan Gunverth skrev:
du menar "Phasen"? Bra att hålla isär fasen och Phasen. ;)
Skrev det sent igår efter ha lagt golv i 14h ;D
Du har så rätt så :)
 
Helt rätt Rille men problemet är att ryggraden inte läser nya föreskrifter. Sen gäller grundregeln att ALDRIG röra en omätt tråd
 
Bob_the_builder
OK. Här kommer ett exempel från verkligheten. Ett sovrum med en taklampa monterad på takdosa och två lamputtag som tänds tillsammans.

Så här har jag tänkt:

- Matning till takdosa med brun, blå, gul/grön.
- Ner till kronbrytare (2 knappar) med brun.
- Upp från brytaren med vit och orange.
- Vit, blå och gulgrön ansluts till lamputtaget i takdosan.
- Orange, blå och gulgrön ansluts till de andra två lamputtagen.

Borde vara ok, va? Men det skulle alltså också vara ok att använda samma tändtrådsfärg till båda?

Någon av elektrikerna som kan bekräfta att lösningen duger?
 
helt ok :)
ok om du vill ha dimmer på taklampan kan du lägga en tryckknappsdimmer bakom kronbrytaren som du då försett med impuls-fjäder...
 
RilleRock
mats_o skrev:
Helt rätt Rille men problemet är att ryggraden inte läser nya föreskrifter. Sen gäller grundregeln att ALDRIG röra en omätt tråd
Då blir det aldrig obehagligt heller ;)
 

Så vad blir resultatet av diskussionen:
Elektrikern verkar ha dragit svart som fas (2 år sedan), ska man då fortsätta med svart som fas eller ska man i fortsättningen använda brun?

Man kan ju i alla fall aldrig genom att bara titta på färgen _säkert_ veta om det är fas eller en tändtråd.


///J
 
RilleRock
Johannabacken skrev:
Så vad blir resultatet av diskussionen:
Elektrikern verkar ha dragit svart som fas (2 år sedan), ska man då fortsätta med svart som fas eller ska man i fortsättningen använda brun?

Man kan ju i alla fall aldrig genom att bara titta på färgen _säkert_ veta om det är fas eller en tändtråd.


///J
Du skall forsätta och vara konsekvent allså använda svart som Fas.
Brun skall användas vid alla nybyggen.
 
Det blev en väldigt bra tråd det här. Kanske borde den arkiveras? MathiasS?

---
Mitt pågående nybygge påbörjades september 2003. Innan de nya reglerna kom. Jag kör vidare på svart. ;)
 
Enligt föreskrifterna skall man använda den nya partmärkningen. Men jag hade fortsatt med svart för att förhindra förväxlinging i framtiden! Om den övriga installationen är svart! Men om man skall bygga helt nytt är det brun som gäller!
8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.