I ny anläggning används Brun som fas därefter använder jag:Bob_the_builder skrev:
Svart ren tändtråd
Vit mellantrådar
Grå extra tändtråd
Orange Tändtråd från trapp
Anledningen till att svart känns obehaglig är att den har varit fas och brun har varit tänd/manöver så risken är att man hamnar i en byggnad som man inte vet åldern på sen hittar man brun och svart. I en dåligt dokumenterad och driftsatt installation blir detta inte kul alls.
Fasen är väldigt bra.mats_o skrev:
Likaså en bra tångampermeter.
Visst är det obehagligt men om det skall bli en förändring så förhalas det bara genom bakåttänkande.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
OK. Här kommer ett exempel från verkligheten. Ett sovrum med en taklampa monterad på takdosa och två lamputtag som tänds tillsammans.
Så här har jag tänkt:
- Matning till takdosa med brun, blå, gul/grön.
- Ner till kronbrytare (2 knappar) med brun.
- Upp från brytaren med vit och orange.
- Vit, blå och gulgrön ansluts till lamputtaget i takdosan.
- Orange, blå och gulgrön ansluts till de andra två lamputtagen.
Borde vara ok, va? Men det skulle alltså också vara ok att använda samma tändtrådsfärg till båda?
Någon av elektrikerna som kan bekräfta att lösningen duger?
Så här har jag tänkt:
- Matning till takdosa med brun, blå, gul/grön.
- Ner till kronbrytare (2 knappar) med brun.
- Upp från brytaren med vit och orange.
- Vit, blå och gulgrön ansluts till lamputtaget i takdosan.
- Orange, blå och gulgrön ansluts till de andra två lamputtagen.
Borde vara ok, va? Men det skulle alltså också vara ok att använda samma tändtrådsfärg till båda?
Någon av elektrikerna som kan bekräfta att lösningen duger?
Så vad blir resultatet av diskussionen:
Elektrikern verkar ha dragit svart som fas (2 år sedan), ska man då fortsätta med svart som fas eller ska man i fortsättningen använda brun?
Man kan ju i alla fall aldrig genom att bara titta på färgen _säkert_ veta om det är fas eller en tändtråd.
///J
Du skall forsätta och vara konsekvent allså använda svart som Fas.Johannabacken skrev:
Brun skall användas vid alla nybyggen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Det blev en väldigt bra tråd det här. Kanske borde den arkiveras? MathiasS?
---
Mitt pågående nybygge påbörjades september 2003. Innan de nya reglerna kom. Jag kör vidare på svart.
---
Mitt pågående nybygge påbörjades september 2003. Innan de nya reglerna kom. Jag kör vidare på svart.
Enligt föreskrifterna skall man använda den nya partmärkningen. Men jag hade fortsatt med svart för att förhindra förväxlinging i framtiden! Om den övriga installationen är svart! Men om man skall bygga helt nytt är det brun som gäller!
8)
8)