3 668 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Färg på dörrar/knutar?
Ska bygga ut vår gamla dalslandstuga, är osäker på vad vi ska ha för färg på ytterdörrar och om knutarna ska vara vita eller röda?
Färg på portar och dörrar i uthus??
Alla väggar är faluröda.
Tacksam för tips och gärna bilder om någon vänlig själ förbarmar sig över en okunnig...
Färg på portar och dörrar i uthus??
Alla väggar är faluröda.
Tacksam för tips och gärna bilder om någon vänlig själ förbarmar sig över en okunnig...
Gulockra kanske?
mvh plexi
mvh plexi
Vita knutar men inget "överdrivet" mycket, alltså hellre två än sex vita brädor om det är brädfodrade (knuttimrings) knutar, samt bara vita knutar på boningshuset och inte på uthusen.
Helst inga vita vindskivor heller, hellre rödtjära eller bara rödfärg.
Vad gäller dörrar så håller jag med pleximaster
.....eller menar jag Guldockra
.....vad är skillnaden ?
Helst inga vita vindskivor heller, hellre rödtjära eller bara rödfärg.
Vad gäller dörrar så håller jag med pleximaster
.....eller menar jag Guldockra
.....vad är skillnaden ?Mitt tips är att du åker runt i området och tittar på andra dalslandsstugor... Där finns mycket inspiration att få!
Marie
Marie
svarta knutar är också snyggt. Och en svart dörr.
Använd gamaldags tjära !

Använd gamaldags tjära !
:-* Tackar för alla tips,
har kollat in stugorna i trakten och inser att vita knutar ska det inte va! Rött rakt igenom, dörrar på bostadshus kan nog vara gulockra eller vad man känner för eg, men uthusens portar skulle väl vara svarttjärade som ni säger.
Tyvärr så ska gubben absolut ha lyxportar i plåt :-[ och då får dom pga "värmereaktioner" inte vara svarta eller för mörka!! Vi bygger ett större uthus med tre större portar och fem dörrar, dörrarna kan jag nog tjata mig till att få i trä, och svarttjära men inte portarna... Vad göra, det kommer väl att se idiotiskt ut med svarta dörrar och gula/gröna/grå (?) portar eller vad tror ni? :-/
har kollat in stugorna i trakten och inser att vita knutar ska det inte va! Rött rakt igenom, dörrar på bostadshus kan nog vara gulockra eller vad man känner för eg, men uthusens portar skulle väl vara svarttjärade som ni säger.
Tyvärr så ska gubben absolut ha lyxportar i plåt :-[ och då får dom pga "värmereaktioner" inte vara svarta eller för mörka!! Vi bygger ett större uthus med tre större portar och fem dörrar, dörrarna kan jag nog tjata mig till att få i trä, och svarttjära men inte portarna... Vad göra, det kommer väl att se idiotiskt ut med svarta dörrar och gula/gröna/grå (?) portar eller vad tror ni? :-/
Kromoxid grön, låter förfärligt men ser bra ut. Blandade egen färg med pigment, rå och kokt linolja. En stryckning täcker otroligt bra och färgen åldras fint. 10 år sen vi målade dörren och den ser fortfarande bra ut... fast den hade behövt en ommålning...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden