Tjena!

Om två veckor ska sovrummet få en total makeover. Det blir nytt golv i valnöt och ny säng. Det blir med största sannolikhet en säng från MIO som heter "Hampstead" i mörkbrunt skinn.
På väggarna sätter vi finmönstrad väv, frågan är vilken färg det ska bli på väven? Har funderat på en ljus olivgrön färg, kan det fungera? Andra förslag?

Jag säger som jag brukar - vitt! Vi har en vit som är specialbruten hos vår färghandel (så jag har ingen kod) men den går mot grått, det är sååå snyggt. Med vita väggar kan man ju mycket enkelt färga rummet med gardiner, kuddar, mattor, etc.

Hos oss kommer enbart barnens två rum ha färg (förutom fondvägg i vårt sovrum), övriga huset håller på att transformeras till vitt (från ett 70-talssamelsurium av murriga färger).

Glad Påsk

/alacs

Jag skulle nog snarare frågar vad du själv gillar för färg/färger och vad du har tänkt ha för färger där inne? Har du fler möbler och i vilka färger i så fall? Grönt är en väldigt bra färg att ha i ett sovrum. Det har ju en lugnande effekt. Men som sagt, frågan är vad du har för planer och vilken stil du vill det ska gå i...

Som sagt, sängen blir i mörkbrunt läder med tillhörande sängbord och sittbänk i samma material. För övrigt så blir det en byrå (förmodligen vit) och en fåtölj i rotting. Det är allt. Sovrummet är ca 17 kvm.
Stilen blir åt det rustika hållet är det tänkt.

Jag gillar den ljust olivgröna färgen, frågan är bara om den passar till möblerna etc? Vitt fungerar ju alltid, men samtidigt så känns det lite "fegt" att bara köra vitt.

Vitt, vitt, vitt - ett hem kan _aldrig_ bli FÖR vitt ...
=)

Nusse77 skrev:
Jag gillar den ljust olivgröna färgen, frågan är bara om den passar till möblerna etc? Vitt fungerar ju alltid, men samtidigt så känns det lite "fegt" att bara köra vitt.
Kör olivgrönt sängöverkast, olivgröna gardiner och kuddar, kanske en tavla med inslag av olivgrönt - men måla väggen vit :) Jag kan inte tänka mig att du tröttnar!

/alacs

Klart du kan ha gröna väggar! Vitt i alla ära, det är vackert men visst kan det blir lite tråkigt också.
En mjuk, rätt ljus olivgrön tror jag kan bli riktigt vacker till det mörkt bruna i valnöten och sängen och det stämmer med stilen du beskriver. Vill du ha med mer vitt kan du ju ha enkla vita gardiner, det tror jag skulle bli vackert till. Grönt är ju en vilsam färg så det fungerar bra i ett sovrum. Plocka på dig ett gäng färgprover av grönt som du tycker om och testa mot trät och lädret. Varför inte tom göra din egen "moodboard" a´la inredningsdesigner med prover på färger och material som du kombinerar ihop tills du hittar det du tycker är vackrast.

Lessnar du så kan man ju alltid måla om sen! Men jag tror du ångrar dig om du verkligen vill ha grönt men väljer vitt för det är "säkert" val som andra tycker du ska ha.

Vi har valt Alcro Lagerblad på väggen bakom sängen. För övrigt vitt.
Lagerblad är en jättefin grön färg. Lugn och skön. Passar jättebra till ek. Kan tänka mig att även valnöt funkar bra.

Olivgröna väggar till mörkt golv och bruna möbler låter onekligen som att ni får ett väldigt mörkt rum. Ledsen att instämma med övriga: men mitt tips är också vitt och detaljer i flera nyanser av olivgrönt.
Vill du fortfarande ha en grön nyans skulle jag ta en ljusare och svalare grönfärg som inte suger så mycket ljus.
Lycka till.

Många verkar tycka det är helt uteslutet med färg på väggarna i sovrum... Men ett sovrum SKA va mörkt!!! Själv skulle jag aldrig välja vita väggar i ett sovrum. Kör på det gröna du tänkt på från början, tror det kommer funka fint ihop med bruna rustika.

Tycker även jag att du ska köra på olivgröna väggar! Det blir snyggt och sobert till valnöten och det mörka skinnet. Har själv grönt (S 2010-G80Y)i sovrummet och är mycket nöjd.

Sällar mig till dom som röstar på olivgrönt!
Det är ju en jättefin färg att ha till det mörka träet. (Eller kör med fondvägg i grönt och resten i vitt...)
Tror dock inte man sover sämre i ett ljust sovrum, har vitt nu och har haft ett mörkrött innan och känner ingen skillnad direkt, men efter att vi renoverat sovrummet kommer det att vara vackert grönt... :)

Håller med om vitt faktiskt. Min nyrenoverade lägenhet ser ut som följande:
Sovrum, vita väggar med en fondvägg.
TV-rum, 4 vita väggar.
Hall, vita väggar.
Matsalsrum, 3 vita väggar och en svart tapet från Laura Asley
Kök, 3 vita väggar och en svart fondtapet.

Så vitt är bra :)

AKILA, vad då ska? Man gör väl som man vill själv, att gå efter standarder m.m. avskyr jag. Trivs man så kör man på det. Tänk när de sa att man ska ha furu inne, glad att inte det lagstadgades...

fredrik.an skrev:
AKILA, vad då ska? Man gör väl som man vill själv, att gå efter standarder m.m. avskyr jag. Trivs man så kör man på det. Tänk när de sa att man ska ha furu inne, glad att inte det lagstadgades...
Självklart gör man som man vill, tycker oxå det där med standarder går en upp i halsen ibland! Men det jag skrev va oxå mina egna åsikter och ingen standard. Vad jag menar med att "ett sovrum SKA va mörkt" är att vita väggar "förstorar upp" var enda liten ljusstrimma som kommer in nattetid och jag vill ha det helt svart när jag ska sova. Det va alltså inte meningen att trampa ngn på tårna :(

¤ akila ¤ skrev:
Självklart gör man som man vill, tycker oxå det där med standarder går en upp i halsen ibland! Men det jag skrev va oxå mina egna åsikter och ingen standard. Vad jag menar med att "ett sovrum SKA va mörkt" är att vita väggar "förstorar upp" var enda liten ljusstrimma som kommer in nattetid och jag vill ha det helt svart när jag ska sova. Det va alltså inte meningen att trampa ngn på tårna :(
jag ville inte heller trampa, så vi skrev nog med samma avsikt, att inte trampa någon. Men båda blev trampade, eller...ja du kanske fattar :) Förstår din tanke helt, har man problem med ljuset ska man ju inte köra vitt. Sover man som en stock som jag kan man göra det :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.