Vår son, snart 12 år, ska få nya tapeter. Nu ska han ju själv, i den mån det går, få välja själv. Problemet är bara att han vill ha svarta väggar!!! :-? Väggen vid sängen är tänkt att ha som fondvägg. Han kan då tänka sig att ha den vit och resten svart.
Detta är inte vi med på. Både jag och två personal i målaraffären har avrått men han ändrar sig inte. Vi fick åka hem utan tapet eller färg!! Jag måste hitta något annat han kan tänkas tycka vara snyggt! Golvet är ekparkett och taket vitt. Säng, sängbord och skrivbord är i björkfärg. Det är ett ganska "ljust" rum men svart funkar ju inte.....
Förslag eller bilder på andra färger eller tapeter????
Tackar på förhand!

Du skrev att han vill ha en vit fondvägg och resten svart. Varför inte vända på det? En svart fondvägg och resten vitt?

/Gammelmormor

Jo, jag har tänkt tanken! Men jag vet inte, så mycket vita väggar....Är rädd att de blir fula. Han är inte världens mest ordningssamma precis ;) Vill ha något han själv tycker är lite häftigt (förutom helsvarta väggar) ;)

Varför inte komplettera en svart vägg med Eco´s tapet "Design" och resterande väggar vita?

5717_15801_xxxxx_5804__5804_1_1.jpg

//Marge II

P.S Hade själv en matt svart fondvägg när jag var tolv år (och gröna väggar i övrigt :o)

En god vän till mig har en son på nio år. Han har en svart fondvägg. Det är en minst sagt hård färg och jag själv skulle aldrig vilja ha den. Men om man målar är det lätt att göra om. Särskilt om förarbetet är välgjort. Det är trots allt er son som ska trivas i rummet så varför inte ge den svarta ett försök?

//Ulrika

Jag har redan fått min man att avstå från ett svartkaklat badrum.
Oj, förstår ditt dilemma! Jag hade definitivt inte gått med på ett svart rum. Samtidigt vill man ju gärna uppfylla sina barns drömmar. Mörkgrått hade jag satt som kompromiss, om rummet är hyfsat stort, annars hade han fått ha det som det var. Vill han inte se väggarna så får han väl ha mörka gardiner och låtsas att väggarna är svarta!

Hej jag har en pojk på 9 år och i hans rum valde vi en ljusgrå tapet och en bård som är svart och blå med grå graffiti det blev jätte tufft..... Mvh Malin

Tack för tipsen! Det verkar som han kan tänka tanken att inte ha svart på varje vägg nu! Det gäller nog att ge honom lite tid.......tillslut kan jag tänka mig att han går med på att ha en svart fondvägg och resten av väggarna ljusare!!!! (Han har nog förstått att vi inte går med på helsvart, och hört andra avråda också)!

Hur ser hans rum ut nu? Ni kanske kan börja med att måla / tapetsera en vägg, och sedan känna efter vad som passar till.

Har föresten skrivit ett svar idag till dig på ditt gamla inlägg på fönster och dörrar.

Är helnöjd med min 6 (snart 7)- årings rum. Det är gröna tapeter, och Blimp gardiner. En loftsäng, ett skrivbord, en stol och 2 garderober är allt som får plats. Under sängen har vi en myshörna där vi läser. På väggarna 2 tavlor (Spiderman och Solsystemet), en plansch med Malmö FF förstås, makens gamla Ipswichflagga, ett snöre där hans fina teckningar är fastklämda med klädnypor. Nu ska han få ny dörr också.

Pernilla

H
Jag tycker som en annan av ovanstående här över,
att det kan vara läckert med en svart fondvägg - mot resten vita.

Annars så tycker jag att turkost är en jätte fin färg i ett killrum eller kanske till och med limegrönt. ::)

Hejsan! Min 13 åring har länge tjatat om att få ha svarta väggar och nu börjar det ju bli modernt. Men på grund av risk för att bli deprimerad ;) så har jag sagt att det får bli mörkgrått runt sängen och bakom databordet resten av väggarna blir nog väldig ljusgråa.
Jag köpte svarta gardiner och några svarta lampor, svarta ramar och en orangeröd matta. Jätte mysigt...redan...snart ska vi måla det vita!

Ojsan...såg just att det var en fråga från förra året?? ;D Hur vart det då??
Fick han nån svart vägg?

Varför låta barnen välja hur deras rum ska se ut. Bättre vi vuxna gör det som är skadade av att så här och så här är "fint" nä ger vi dem ett nytt rum låt dem välja. Inte välja så länge det passar oss!!! Får barnen välja hur föräldrarnas sovrum ska se ut nä varför? Jo för att det är inte de som ska " bo" där, ge då barnen en chans att bestämma där de ska "bo". Som någon skrev måla i den färgen barnen vill ha, har man gjort bra förarbete går det lätt att måla om, om barnen inte tycker om det dom valt. Det är ju inte alltid vi vuxna blir nöjda över våra egna färgval! Ja jag vet det är en oerhört gamla tråd men jag blir lite förbannad när jag hör sådant här!

Kromo skrev:
Varför låta barnen välja hur deras rum ska se ut. Bättre vi vuxna gör det som är skadade av att så här och så här är "fint" nä ger vi dem ett nytt rum låt dem välja. Inte välja så länge det passar oss!!! Får barnen välja hur föräldrarnas sovrum ska se ut nä varför? Jo för att det är inte de som ska " bo" där, ge då barnen en chans att bestämma där de ska "bo". Som någon skrev måla i den färgen barnen vill ha, har man gjort bra förarbete går det lätt att måla om, om barnen inte tycker om det dom valt. Det är ju inte alltid vi vuxna blir nöjda över våra egna färgval! Ja jag vet det är en oerhört gamla tråd men jag blir lite förbannad när jag hör sådant här!
Tagga ner! Det är väl knappast barnmisshandel om föräldrarna bestämmer färgval i barnens rum.
Föräldraskapet är nog så mycket mer än om de får bestämma färg själva...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.