Efter att ha rivit tapet på väggen och använt en ångmaskin så har har färgen på taget nära kanten bubblat upp och lossnat. Jag har nu tagit bort de lösa bitarna och kvar är ett färgkrater. Hur kan detta åtgärdas bäst?

Jag har redan tänkt att måla om hela taket men undrar hur detta hål fylls i bäst?

Ska jag spackla tunt i hålet direkt? Ska man använda någon primer? Spärrmåla? Eller göra något innan? Jag hade också tänkt rengöra taket med vatten och såpa innan målning, men är rädd att resten av taket kommer släppa då?

• Tak med flagnande färg och blottade ytor efter borttagning av lösa bitar, visar behovet av reparation innan ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med bortskavd färg nära kanten, exponerar ytan under och skapar en kraterliknande struktur.
    Skapa konto
  • Färgsläpp och bubblor på ett tak efter tapetborttagning med ångmaskin, med lösa färgbitar borttagna och kvarvarande kraterliknande ytor.
    Skapa konto
  • Närbild av skadat tak med flagnande färg och synlig väggyta efter borttagning av lösa bitar, visar ett stort färgkrater vid kanten.
    Skapa konto
Mikael_L
R RoggePolly skrev:
Jag hade också tänkt rengöra taket med vatten och såpa innan målning, men är rädd att resten av taket kommer släppa då?
Å andra sidan så kanske du vill att all gammal färg med dålig vidhäftning släpper nu, istället för efter att du målat.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.