Hallå allesammans,
Jag ska snart dra igång och spika ihop en altan till vårat hus och eftersom jag inte rört en hammare på några år så tänkte jag följa vissa instruktioner på ByggMaxs "Gör-det-själv"-video.

Det jag funderar mest över efter ha kikat igenom den är just plintsättningarna. Vi bor i Jämtland och marken kring huset grovplanerades förra året och jag vet inte om det varit några större sättningar i marken över första vintern. Markundersökningen innan bygget startade säger följande:

"Jorden består överst av ca 0,3-0,4m torv, mylla och / eller svartjord med rötter och växtdelar som underlagras okulärt bedömt av sandig stilig lermorän. Sondering visar att moränen i ytan är halvfast för att mot djupet bli fast eller mycket fast lagrad. Borrdjup som mest 1.8m. Dimensionerande grundtrycksvärde på lermoränen, fd=0,10 Mps

Vid anordnande av vägar och planer måste hänsyn tas till att jorden är tjälfarlig och kan enligt tabell CB/1 i Anlännings AMA 98 hänföras till tjälfarlighetsklass 4"

Jag hade tänkt att borra ca 90cm, sen lägga ca 25cm singel/makadam så att plinten sticker upp ca 5cm. Räcker detta? Samt, hur många nivåer går den där tjälfarlighetsklassen upp till? ;)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.