Har precis påbörjat mitt altanbygge på ca 75 kvm. Då min kommun kräver att jag bygger den i samma nivå som golvet inne i huset samt att den ska delvis byggas ut över en slänt så kommer det bli en del höjder. Första plint raden till mitten bärlinan har jag redan kämpat med att få ned ett tiotal färdiga plint i stenkross och fylle material vilket var en mindre rolig historia. Höjden mellan plint och färdigt golv ligger på ca 50 och 100 cm på dessa. Den yttre raden har jag inte påbörjat än men kommer hamna på mellan 150 och 250 cm från mark till golv.
altanen hamnar mellan 360 och 480 cm ut från huset och kommer sitta fast i fasaden.

Håller färdiga 700 plint för ett sådant här bygge? Har förstått att det inte finns någon armering i färdig plint och läste någonstans att en sådan plint ska klara 4kn vilket kanske inte säger mig så mycket mer än att jag tolkar detta som om de klarar 400kg vilket känns lite om nu biltemas terrassfötter i plast klarar 800kg? Hade varit riktigt skönt om jag slapp gjuta egna plintar men vill ju inte att allt rasar ihop. Har ni några åsikter att dela med er om detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.