17 016 läst ·
97 svar
17k läst
97 svar
Får ut ca 20 mbit på mitt 100mbit fiber
Nej, det är minst lika troligt att närliggande wlan på samma (eller överlappande) kanal utnyttjas mer de tider hastigheten sjunker. Eller att något stör. All trådlös media delas.Mats-S skrev:
Utan att mäta med kabel direkt till mediaomvandlaren går det inte att skylla på bredbandsleverantören.
Redigerat:
Använder du 2.4 GHz bandet på din router så finns det mycket som kan störa signalen.T Tummenmittihand25 skrev:
Vad är skillnaden mellan 2,4 GHz, 5 GHz och 6 GHz trådlösa frekvenser?
Om du bor i en lägenhet så kommer även grannnarnas wifi att försöka sända samtidigt.
Och det skapar mer problem med det som kan kallas dåligt wifi.
Börja med att testa hastigheten direkt med kabel till din router.
Och gärna direkt i mediaomvandlaren eller inkommande nätverksuttag.
Då brukar man åtminstone få ca 80% av utlovad kapacitet.
Kolla om din router har stöd för 5 GHz och anslut isf till det.
En del routrar har samma namn på bägge frekvenser och en del kallar wifi för lite olika (tex kan sluta namnet med tex _5G)
Kjell & company har rätt bra information om just trådlösa nätverk på sidan i länken nedan.
Hur funkar det? - Wifi
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag har ju samma leverantör, de levererar i princip alltid de 250/250 jag betalar för, väldigt sällan de har problem tycker jag.
Gissar också på Wi-Fi-relaterade problem, bor du nära dina grannar? Har du sett över vilka kanaler som är lämpligast för dig? Brukar gå göra en check i routern, man brukar rekommendera kanal 1, 6 och 11 för slippa överlappar.
https://www.metageek.com/training/resources/why-channels-1-6-11/
Gissar också på Wi-Fi-relaterade problem, bor du nära dina grannar? Har du sett över vilka kanaler som är lämpligast för dig? Brukar gå göra en check i routern, man brukar rekommendera kanal 1, 6 och 11 för slippa överlappar.
https://www.metageek.com/training/resources/why-channels-1-6-11/
Tack alla för bra svar!F fac skrev:Använder du 2.4 GHz bandet på din router så finns det mycket som kan störa signalen.
Vad är skillnaden mellan 2,4 GHz, 5 GHz och 6 GHz trådlösa frekvenser?
Om du bor i en lägenhet så kommer även grannnarnas wifi att försöka sända samtidigt.
Och det skapar mer problem med det som kan kallas dåligt wifi.
Börja med att testa hastigheten direkt med kabel till din router.
Och gärna direkt i mediaomvandlaren eller inkommande nätverksuttag.
Då brukar man åtminstone få ca 80% av utlovad kapacitet.
Kolla om din router har stöd för 5 GHz och anslut isf till det.
En del routrar har samma namn på bägge frekvenser och en del kallar wifi för lite olika (tex kan sluta namnet med tex _5G)
Kjell & company har rätt bra information om just trådlösa nätverk på sidan i länken nedan.
Hur funkar det? - Wifi
Med kabel direkt från modemet fick jag ut 100 (visserligen söndagmorgon).
Då kan jag konstatera att Routern är problemet? Jag har en Jensen of Scandinavium (Lynx 7000) inköpt för ca 6 år sedan.
Är det bara att byta eller?
Mitt Wi-Fi heter _5G i slutet, som någon här skrev i tråden.
Vet du var jag ställer in kanaler? Lyckas ej hitta.richardtenggren skrev:
Jag har ju samma leverantör, de levererar i princip alltid de 250/250 jag betalar för, väldigt sällan de har problem tycker jag.
[länk]
Lyckades hitta på 2,4. Men det verkar som jag bara kan ställa in en kanal? Valde nr 1.richardtenggren skrev:
På 5GHz går det inte … eller?
Ja då är det wifi som är problemet. Inte nödvändigtvis din router.T Tummenmittihand25 skrev:
Prova om du kan sätta olika SSID på 5ghz och 2.4gjz näten. Då kan du själv testa att byta mellan dem och se vad du får för skillnad.
Sen kan du prova köra 40mhz kanaler på 5ghz nätet. 80 ger bättre prestanda men störs mer av grannar etc.
Ok! Tack provar det.T Tjalve_85 skrev:Ja då är det wifi som är problemet. Inte nödvändigtvis din router.
Prova om du kan sätta olika SSID på 5ghz och 2.4gjz näten. Då kan du själv testa att byta mellan dem och se vad du får för skillnad.
Sen kan du prova köra 40mhz kanaler på 5ghz nätet. 80 ger bättre prestanda men störs mer av grannar etc.
Märkliga är att mina närmsta grannar är äldre och har aldrig ens sett att de har Wi-Fi. Bor dessutom i villa.
Så får jag sämre anslutning på Apple Tv när jag streamar tv så byter jag bara mellan 2.4 och 5? Detta gör jag genom att de har olika namn på Wi-Fi. Korrekt?
Om inte vet vilka kanaler som används av grannar och annat i närheten, så föreslår jag att du lämnar kanalval på Auto.
Används 5Ghw överhuvudtaget? Har du några enheter som inte stödjer 5Ghz? Om alla enheter stödjer 5Ghz och du inte har täckningsproblem, stäng av 2,4 och använd bara 5.
Används 5Ghw överhuvudtaget? Har du några enheter som inte stödjer 5Ghz? Om alla enheter stödjer 5Ghz och du inte har täckningsproblem, stäng av 2,4 och använd bara 5.
Nej vi använder det som heter 5G på allt…
Bara telefoner, kamera, AppleTv och dator som använder Wi-Fi
Bara telefoner, kamera, AppleTv och dator som använder Wi-Fi
Bor du i villa, fristående, är det ytterst sällan problem med grannars wifi och kanalerna utifrån signalstyrkan blir så svag från dem.
Jag skulle som noterats tidigare döpa om 2,4 respektive 5 GHz, med olika namn, för att se om det blir skillnad. Har hjälpt en släkting, men i lägenhet, att separera TVn och övrigt wifi när de hade problem med störningar, genom att separera 2,4 respektive 5 GHz. Fanns kanske andra lösningar, men när det fungerade grävde jag inte vidare.
Jag skulle som noterats tidigare döpa om 2,4 respektive 5 GHz, med olika namn, för att se om det blir skillnad. Har hjälpt en släkting, men i lägenhet, att separera TVn och övrigt wifi när de hade problem med störningar, genom att separera 2,4 respektive 5 GHz. Fanns kanske andra lösningar, men när det fungerade grävde jag inte vidare.