1 159 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Får nytt IP-nummer oftare nu än förr, varför?
Jag har en 4G-dongel kopplad till router hemma. Jag brukar kunna ha samma IP-nummer i minst 4 veckor innan leverantören skickar ut ett nytt, men senaste månaderna så får jag nytt IP minst 2-3 gånger i veckan. Telenors support hade en teori om att min uppkoppling hoppar mellan olika frekvenser/radioband o då får jag nytt IP - men detta är ju inget svar på varför detta börjar ske nu o inte tidigare?
Telenor bad mig låsa radiobandet om det gick. I min dongel kan jag tyvärr inte välja frekvens utan bara om jag vill ha 4g, 3g eller auto. I min router kan jag dock välja prioriterad frekvens men denna inställning i routern borde ju inte kunna styra dongeln/modemets mjukvara.
Någon som vet mer om detta IP-strul?
Telenor bad mig låsa radiobandet om det gick. I min dongel kan jag tyvärr inte välja frekvens utan bara om jag vill ha 4g, 3g eller auto. I min router kan jag dock välja prioriterad frekvens men denna inställning i routern borde ju inte kunna styra dongeln/modemets mjukvara.
Någon som vet mer om detta IP-strul?
Att du haft din ip adress i 4 veckor behöver inte betyda att den inte förnyats ett antal ggr.
Om du vill vara säker på att erhålla samma ip så kan det ibland hjälpa att ha något som pingar frekvent säg 1 gång i minuter, keep alive stöd brukar finnas i det flesta rourar.
Om du vill vara säker på att erhålla samma ip så kan det ibland hjälpa att ha något som pingar frekvent säg 1 gång i minuter, keep alive stöd brukar finnas i det flesta rourar.
Men detta innebär ju att du alltid nån gång måste in och uppdatera eftersom nätet för eller senare byter ip.Dracula skrev:
Stämmer bra, 1 ggn i månaden kan jag leva med, men 1 gång var annan dag är jobbigareAndy78 skrev:
Nu har jag inte koll på hur IP-adresserna hanteras, men om det finns flera master i området och de har olika IP-nät för DHCP-tilldelning, skulle det då kunna vara att man kompletterat med mast eller riktat om någon mast så att du använder flera master?
Hade problem i fritidshuset med 3G när vi hamnade mellan två master, men med 4G har vi tre master men inga problem då det är annan teknik uppbyggnad.
Hade problem i fritidshuset med 3G när vi hamnade mellan två master, men med 4G har vi tre master men inga problem då det är annan teknik uppbyggnad.
Vet inte orsaken till att du har en egen webserver, men det kostar inte många kronor per månad att placera sin sajt hos en ISP. Jag betalar <400 kr/år hos one.com för domän, mejl, websajt och lite annat.
Du har fått flera olika möjliga orsaker till att du oftare byter IP adress än förr. Jag tror inte att kundsupporten har koll på alla ändringar som görs i nätet. Deras second line borde ha koll på detta, men detta ärende lär klassas med låg prioritet.
Borde ju inte vara så svårt att kika i några loggar för att se varför du byter adress.
Du har fått flera olika möjliga orsaker till att du oftare byter IP adress än förr. Jag tror inte att kundsupporten har koll på alla ändringar som görs i nätet. Deras second line borde ha koll på detta, men detta ärende lär klassas med låg prioritet.
Borde ju inte vara så svårt att kika i några loggar för att se varför du byter adress.
Klicka här för att svara