513 läst ·
5 svar
513 läst
5 svar
Får man varna för oseriös hantverkare på Facebook?
Är det förtal?
Jag skulle vilja varna för en hantverkare jag råkat ut för. Tänkte skriva ett inlägg i en lokal grupp på Facebook. Bara vara saklig och berätta vad som hänt så andra kan ha kännedom om vad jag råkat ut för så man är medveten om risken man tar när man anlitar detta företag.
Det är ett enmansföretag, så indirekt hänger man väl ut personen som driver företaget.
Själv tänker jag att det ligger i allmänhetens intresse att få information om företag som inte sköter sig mot sina kunder och borde vara fullt tillåtet. Men jag vill inte göra mig skyldig till något brottsligt. Eller åtminstone inte straffbart 😄
Jag skulle vilja varna för en hantverkare jag råkat ut för. Tänkte skriva ett inlägg i en lokal grupp på Facebook. Bara vara saklig och berätta vad som hänt så andra kan ha kännedom om vad jag råkat ut för så man är medveten om risken man tar när man anlitar detta företag.
Det är ett enmansföretag, så indirekt hänger man väl ut personen som driver företaget.
Själv tänker jag att det ligger i allmänhetens intresse att få information om företag som inte sköter sig mot sina kunder och borde vara fullt tillåtet. Men jag vill inte göra mig skyldig till något brottsligt. Eller åtminstone inte straffbart 😄
Även om rekvisiten för förtal skulle vara uppfyllda slipper man ansvar om det var försvarligt (och sant, eller att du hade skälig grund att tro det) att sprida uppgifterna.
Om du sakligt redogör för vad som har hänt och låter bli att recensera hens person, endast hantverkarinsatser, torde inget hända. Så länge hantverkaren inte är under 18 år kommer åklagaren inte att driva ärendet. Hantverkaren kan så klart väcka enskilt åtal, men det är tämligen sällsynt att så sker.
Om du sakligt redogör för vad som har hänt och låter bli att recensera hens person, endast hantverkarinsatser, torde inget hända. Så länge hantverkaren inte är under 18 år kommer åklagaren inte att driva ärendet. Hantverkaren kan så klart väcka enskilt åtal, men det är tämligen sällsynt att så sker.
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Skriv en recension på olika ställen. Trustpilot, Eniro, hitta.D daggeqz skrev:Är det förtal?
Här reder man lite i problematiken kring kopplingen mellan företag och enskild person. Så länge du är saklig lär det inte vara några problem.
https://lawline.se/answers/kan-man-domas-for-fortal-mot-foretag
https://lawline.se/answers/kan-man-domas-for-fortal-mot-foretag
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nu kommer fibergrävarna för samråd på fredag, tips på så jag får som jag vill?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
EU varnar för farliga spabadkar
Artikelkommentarer -
Måla innertak. Syns små fläckar vid gipsskruvarna. Spärrfärg först?
Färg, Måla & Tapetsera -
Husqvarna fortfarande herre på täppan!
Robotgräsklippare -
Folksam varnar för dåliga färger
Fasad