Hej
Ett hörn gränsmärke rör som sitter i en lös berg sten och jag vill flytta bort stenen så vi kan förlänga bil bilinfarten till stugan.
En civil ingenjör gav ett förslag som Bild 3 med att sätta 4 pinnar som runt gränsmärke exact som X och så att pinnarna kan kopplas ihop med varandra med en tråd och korsningspunkten är gränsmärke som vi kan sätta tillbaka rören efter schaktarbetet.
Får man göra så här eller det är ett måste att lantmäteriet säkerställa gränsmärke inför arbetet?

Tack på förhand för alla svar

Vinterträdgård med förslag på flytt av gränsmärke markerat med pinnar och tråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av ett hörngränsmärke och förslag på att flytta det med hjälp av pinnar och tråd.
Skapa konto

Bild 3
Bild på snöig mark med ett rör i en sten markerande en gränspunkt, omgivet av gröna linjer och orange pinnar som visualiserar förslag på markgräns.
Skapa konto

• Ritad karta med måttangivelser som visar gränsmärken och förslag på hur gränser kan ompositioneras med tråd och pinnar.
    Skapa konto
S salahunreal skrev:
Hej
Ett hörn gränsmärke rör som sitter i en lös berg sten och jag vill flytta bort stenen så vi kan förlänga bil bilinfarten till stugan.
En civil ingenjör gav ett förslag som Bild 3 med att sätta 4 pinnar som runt gränsmärke exact som X och så att pinnarna kan kopplas ihop med varandra med en tråd och korsningspunkten är gränsmärke som vi kan sätta tillbaka rören efter schaktarbetet.
Får man göra så här eller det är ett måste att lantmäteriet säkerställa gränsmärke inför arbetet?

Tack på förhand för alla svar

[bild]

[bild]

Bild 3
[bild]

Jag vill minnas att det är olagligt att göra åverkan på gränsmärke?....

• Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Ja, det är olagligt att flytta ett gränsmärke.

9 § Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke, vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra år.
Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2013:425).

https://lagen.nu/1962:700#K14P9S1

Det man möjligen kan komma undan med är formuleringen "om åtgärden innebär fara i bevishänseende", vilket borde innebära att det är ok om man sätter tillbaks märket på exakt samma ställer som innan.

• Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Jag ska ta reda det med kommunen och se vad ska man göra.
Tack för all svar

För myndigheter och kommuner har statliga Lantmäteriet en tjänst som heter Säkra gränsmärken.

Säkra gränsmärken | Lantmäteriet (lantmateriet.se)

De som använder den gör ju det när de förutser att gränsmärken kommer att förstöras. Man kanske kan se nyttjandet av tjänsten som ett slags medgivande från Lantmäteriet att man är behörig att avlägsna de gränsmärken man säkerställt. Man återställer dem sedan med ett normalt särskild gränsutmärkning-förrättningsärende. Vad jag vet finns inte samma möjlighet för privatpersoner utan då får man väl söka förrättning för en särskild gränsutmärkning om man vill vara säker på att kunna ta bort ett gränsmärke på ett icke obehörigt sätt.

• Gilla
salahunreal
  • Laddar…
T TygetBengtsson skrev:
För myndigheter och kommuner har statliga Lantmäteriet en tjänst som heter Säkra gränsmärken.

De som använder den gör ju det när de förutser att gränsmärken kommer att förstöras. Man kanske kan se nyttjandet av tjänsten som ett slags medgivande från Lantmäteriet att man är behörig att avlägsna de gränsmärken man säkerställt. Man återställer dem sedan med ett normalt särskild gränsutmärkning-förrättningsärende. Vad jag vet finns inte samma möjlighet för privatpersoner utan då får man väl söka förrättning för en särskild gränsutmärkning om man vill vara säker på att kunna ta bort ett gränsmärke på ett icke obehörigt sätt.
ja det ser ut att som privatperson kan inte man göra något. Jag har mejlat kommunen och dem sa att det är lantmäteriet som man måste ha kontakt med. Jag väntar ett svar nu från lantmäteriet.

Tack för svaret
T TygetBengtsson skrev:

T TygetBengtsson skrev:

T TygetBengtsson skrev:

Den där tjänsten liknar en fastighetsbestämning. Dvs lantmäteriet utreder vilka gränser som gäller och vart dom borde vara. Det TS vill ha är en inmätning som gör att gränsmarkeringen kan tas bort och återställas på ett säkert sätt.

Jag skulle gjort som ingenjören föreslog. Dvs triangulera in markeringen från minst tre fasta punkter och sätta tillbaks den på ett korrekt sätt. Fråga inte någon!

Redigerat:
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Enig med useless. Sitter gränsmarkeringen i en lös sten är dess bevisvärde rätt begränsat ändå, då ingen vet vem som varit på den sedan tidigare. Flytta på den, gör jobbet och sätt tillbaka den på samma ställe. Ingen skada skedd och så länge du inte lägger ut en film på instagram när du bär omkring på stenen kommer ingen kunna sätta dit dig för det.

• Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med er men föreningen vill att lantmäteriet ska bli involverat. Föreningen var på plats och de godkände att förlängde infarten från förening del till min tomt men jag får inte själv göra något med markgränsen som sitter i en stor sten och den sten måste flyttas bort annars själva stenen blockerar bil infarten.
Plus, det är första gång äger vi ett hus eller stuga och vi vill inte göra något fel. Vi kan betala några tusen lappar extra för undvika krångel med någon

I alla fall, jag har fått svar från lantmäteriet men lite osäker om dem menar att ja, jag får säkerställa det eller inte. Jag tolkar den som nej, jag får inte.

"
Hej,
Du kan som markägare på egen hand söka dina egna gränser, hugga upp gränslinjen, måla träd i gränslinjen och slå ned pålar som markerar gränsen och tydliggöra markeringar med färg, (gärna vit eller mörkröd), märkbrickor, pinnar etcetera.

Man ska ha med sig att det är straffbart att förstöra eller ändra en gränsmarkering. Det är alltså inte tillåtet att till exempel rubba eller kapa befintliga gränsrör.
Det är givetvis också straffbart att avsiktligt flytta en gränsmarkering. Dessutom får du inte utan vidare bygga i eller för nära en gräns eller på annat sätt påverka en grannes möjlighet att använda sin fastighet.

Vet du att ett gränsmärke kommer att skadas, så kan du få hjälp att säkerställa dess läge, genom att få det inmätt. Om du av misstag råkar förstöra en markering - fylla massor över den, gräva eller plöja bort den - så får du inte på egen hand sätta tillbaka den där du tror att den stod. Markering av gränspunkter är en uppgift för Lantmäteriet. Gamla gränsmärken - även sådana som inte längre har någon funktion - kan vara i lag skyddade som kulturminnen.

Om en en markering skulle rubbas eller avlägsnas kan man ansöka om: ” Särskild gränsutmärkning” och/eller ”Fastighetsbestämning” Klicka på respektive rubrik för att läsa mer.
"

Krångligt sätt att säga "nej" på.

• Gilla
useless
  • Laddar…
S salahunreal skrev:
Vi kan betala några tusen lappar extra för undvika krångel med någon
Den betalningsviljan brukar gå över rätt snabbt när man får se lantmäteriets prislista.

Jag tror dom kommer dra igång en fastighetsbestämning och konstatera att gränsen enligt gammal hävd följer en sedan länge bortruttnad gärdsgård. Sen justerar dom gränserna så dom passar in i historien.
Kontentan blir att du och grannarna får varsin faktura på 50 000:- och din närmsta granne får din nya uppfart.

• Wow
salahunreal
  • Laddar…
Marken framför min tomt och på högre sidan är föreningsmark och därför jag var i kontakt med föreningen för att fråga om jag får förlänga infarten en bit och dem gick med på min förslag men kommun och/ eller
Lantmäteriet ska först kontaktas
Men om det men om kostnaden är så hög, jag ska tänka på en anna workaround visst. Kanske behöver inte köra bilen till framsidan av stugan eller tänker på något annan lösning men nej.. vill inte betala så mycket för att bara säkerställa en befintlig rör. Ska kolla med entreprenerd som ska dränera stugan om dem kan på något sätt ta sönder stenen om det går utan att röra markgränsen.
Beslut om bibehållen infart med breddanpassning visas på ritning med markeringar och handskriven gul pil.
Skapa konto

Tomtgräns med markering och stenig terräng nära ett bostadshus.
Skapa konto

• Tomtkarta markerad med "Föreningsmark" vid gränslinjer intill en fastighetsplan.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.