5 160 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Får man modifiera en takdosa?
Ahh tänkte också något åt det hållet... Varför placera i takdosan när den kan sitta bakom strömställaren?tommib skrev:
Är det något jag missförstått av frågeställningen...
Strömställaren, som sitter på motsatt vägg, är tveksamt om pucken får plats i då det är en rot-dosa med, vad jag tror, ett trångt utrymme. Jag har varit så fokuserad på takdosan att jag inte tänkt på den lösningen.N Ntek skrev:
Jag återkopplar när jag är på plats så får vi se. Jag köper med mig ett täcklock ( https://www.se.com/se/sv/product/IM...belutlopp-dragavlastning-inklusive-skruv-vit/ ) som sekundär lösning. Då kan pucken ligga ensam i takdosan
Låter bra, lycka till!D dartan skrev:Strömställaren, som sitter på motsatt vägg, är tveksamt om pucken får plats i då det är en rot-dosa med, vad jag tror, ett trångt utrymme. Jag har varit så fokuserad på takdosan att jag inte tänkt på den lösningen.
Jag återkopplar när jag är på plats så får vi se. Jag köper med mig ett täcklock ( [länk] ) som sekundär lösning. Då kan pucken ligga ensam i takdosan
Är det plats ovanför, så tar du några bitar masonit eller bräda eller en bit gipsskiva ( 13 mm ) och borrar hål i, lägger dom som mellanlägg för att höja dosan för dom mm som behövs. Fullt godkänt.D dartan skrev:
Bland det första jag får när jag söker på "dosa med pung" är denna:D dartan skrev:Strömställaren, som sitter på motsatt vägg, är tveksamt om pucken får plats i då det är en rot-dosa med, vad jag tror, ett trångt utrymme. Jag har varit så fokuserad på takdosan att jag inte tänkt på den lösningen.
Jag återkopplar när jag är på plats så får vi se. Jag köper med mig ett täcklock ( [länk] ) som sekundär lösning. Då kan pucken ligga ensam i takdosan
https://www.elbutik.se/product.html/multidosa-big-box
Vilket just är en rot-dosa, så det borde inte vara omöjligt för dig att byta ut den du har vid strömställaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Om dosan är för djup, så kan väl ta hål i spånskivan?
Dowser4711 skrev:
Det är en renovering av fritidshus och jag har av någon anledning bestämt mig för att peta så lite som möjligt i den gamla konstruktionen 🙈H hempularen skrev:
Många bra tips, tack för det! Det var det jag hoppades på, tips som skulle få mig ur det låsta läget att allt skulle vara i takdosan.
Dosa med pung vid strömställaren är det jag siktar på nu. Gipsväggarna är uppe, spacklade o klara så att få idéer efteråt ställde till det lite.
Dosa med pung vid strömställaren är det jag siktar på nu. Gipsväggarna är uppe, spacklade o klara så att få idéer efteråt ställde till det lite.
Följdfråga gällande kablar. Pucken ( https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/drivdon/konstantstrom-dimbara/jolly-round-_-56741 ) kommer hamna vid strömställaren på andra sidan rummet och jag har inte dragit extra rör i väggen.
Kan jag skarva fk2x1.5 till rkub 2x0.75 i takdosan? På så sätt kommer rkub gå ensam i röret sista biten till downlighten ( https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights-med-drivdon/infallt/core-smart-45--_-667182 )
För jag får väl inte dra fk och rk i samma rör även om vi bara pratar 5m?
@Bo.Siltberg mfl
Kan jag skarva fk2x1.5 till rkub 2x0.75 i takdosan? På så sätt kommer rkub gå ensam i röret sista biten till downlighten ( https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights-med-drivdon/infallt/core-smart-45--_-667182 )
För jag får väl inte dra fk och rk i samma rör även om vi bara pratar 5m?
@Bo.Siltberg mfl
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 836 inlägg
Om jag förstår det rätt så är du i byggfasen men har hunnit för långt att dra nya dolda rör?
Och ang downlighten så är alltså problemet att dess terminal bara tar upp till 0.75 mm²? Annars hade du kunna gå med FK 1.5 hela vägen.
Drivdonet kräver FK 1.5 för både primär- och sekundärsida eftersom sladdarna samsas i samma dosa. Och ska de dela rör krävs återigen minst FK 1.5 för klenspänningssystemet.
Så frågan är hur du kan göra en skarv i takdosan utan att RKUB 0.75 kommer inte kontakt med FK med 230 V? Kan du göra skarven i dosan för varje downlight istället? Eller bara klippa bort 3 kardeler från FK 1.5.
Och ang downlighten så är alltså problemet att dess terminal bara tar upp till 0.75 mm²? Annars hade du kunna gå med FK 1.5 hela vägen.
Drivdonet kräver FK 1.5 för både primär- och sekundärsida eftersom sladdarna samsas i samma dosa. Och ska de dela rör krävs återigen minst FK 1.5 för klenspänningssystemet.
Så frågan är hur du kan göra en skarv i takdosan utan att RKUB 0.75 kommer inte kontakt med FK med 230 V? Kan du göra skarven i dosan för varje downlight istället? Eller bara klippa bort 3 kardeler från FK 1.5.
Helt korrekt på de två första frågorna.Bo.Siltberg skrev:
Om jag förstår det rätt så är du i byggfasen men har hunnit för långt att dra nya dolda rör?
Sen finns det ingen dosa för downlighten, den sätts i fönsternischen o röret är draget hela vägen fram.
Nu har jag landat i ditt förslag gällande en täckdosa m krok i taket. Då drar jag ut matningen till taklampan och får plats med pucken i takdosan.
Pucken kommer i sig vara avgränsning för de olika kablarna då de kommer in från motsatta sidor av takdosan. Rätt eller fel men jag kan inte se någon bättre lösning nu :/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 836 inlägg
Det är svårt att undvika att sladdarna i de båda sidorna av drivdonet kommer in kontakt med varandra. De behöver ha en viss längd för att kunna hanteras och även om du lyckas hålla isär dem när du mular in pucken i dosan kanske nästa ägare inte fattar galoppen. Det är därför du behöver använda en ledning för 230 V även på sekundärsidan för att det ska blir rätt, inte RKUB.
O att klippa tre kardeler är ok?Bo.Siltberg skrev:
Det är svårt att undvika att sladdarna i de båda sidorna av drivdonet kommer in kontakt med varandra. De behöver ha en viss längd för att kunna hanteras och även om du lyckas hålla isär dem när du mular in pucken i dosan kanske nästa ägare inte fattar galoppen. Det är därför du behöver använda en ledning för 230 V även på sekundärsidan för att det ska blir rätt, inte RKUB.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 836 inlägg
Ja, på klenspänningssidan vid ljuskällan. Det går 350 mA där...