4 803 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Får man koppla så här?
I min tvättstuga har jag två inkommande grupper som kommer in till varsin dosa (tvättmaskin och torktumlare har egna grupper men dom undantar jag i det här fallet). Den ena gruppen används för alla uttag och belysning i tvättstugan och den andra är avsedd för ett badrum, men sitter alltså på utsidan av badrummet - d v s i tvättstugan. Eftersom jag har två dörrar in till tvättstugan vill jag ha takbelysningen styrd via en trappkoppling, men det är trångt i rören (gammalt hus...) så jag skulle behöva ta fasen från en grupp, gå via trappbrytarna till taklamporna och sen till nollan för den andra gruppen. Rent tekniskt sett fungerar det. Nollan för de båda grupperna går ihop på samma nollskena i centralen, men frågan är om det är säkerhetsmässigt förkastligt och därmed rent av förbjudet att göra så. Eller är det ett normalt förfarande ???
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är absolut inte ett normalt förfarande, och jag tror att det inte är tillåtet (men det kanske någon med tillgång till dokumantation här kan utreda.).
En liten fundering: Hur hade du tänkt göra med skyddsjorden till armaturerna? För om inte den går tillbaka samma väg som fasen går fram så finns det alltid en risk att någon i framtiden klipper skyddjorden utan att vara medveten om att den är skyddjord för en annan grupp.
En ytterligare aspekt på det säkerhetsmässiga, är att om du leder strömmen från 2 fasledare i samma nolla (och fasledarna kommer från samma fas (av 3), så får du ev dubbelt så stor ström i nollan som den är säkrad för.
En liten fundering: Hur hade du tänkt göra med skyddsjorden till armaturerna? För om inte den går tillbaka samma väg som fasen går fram så finns det alltid en risk att någon i framtiden klipper skyddjorden utan att vara medveten om att den är skyddjord för en annan grupp.
En ytterligare aspekt på det säkerhetsmässiga, är att om du leder strömmen från 2 fasledare i samma nolla (och fasledarna kommer från samma fas (av 3), så får du ev dubbelt så stor ström i nollan som den är säkrad för.
1. Det handlar om infällda 12 V halogenspottar så ingen skyddsjord dras fram till transformatorerna.hempularen skrev:En liten fundering: Hur hade du tänkt göra med skyddsjorden till armaturerna? För om inte den går tillbaka samma väg som fasen går fram så finns det alltid en risk att någon i framtiden klipper skyddjorden utan att vara medveten om att den är skyddjord för en annan grupp.
En ytterligare aspekt på det säkerhetsmässiga, är att om du leder strömmen från 2 fasledare i samma nolla (och fasledarna kommer från samma fas (av 3), så får du ev dubbelt så stor ström i nollan som den är säkrad för.
2. Det är två olika faser.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ok,
Då faller mina argument mot. Fast jag misstänker att det är otillåtet snarare än "bara" olämpligt.
Om det är 12V spottar, och om du skall ha en dimmer också. Så skulle du kunna fundera över att använda en knappstyrd dimmer (ex Dimax). då blir det färre trådar i rören.
Du behöver då bara dra fas och tändtråd till resp. strömbrytare och du kan ha hur många som helst.
Då faller mina argument mot. Fast jag misstänker att det är otillåtet snarare än "bara" olämpligt.
Om det är 12V spottar, och om du skall ha en dimmer också. Så skulle du kunna fundera över att använda en knappstyrd dimmer (ex Dimax). då blir det färre trådar i rören.
Du behöver då bara dra fas och tändtråd till resp. strömbrytare och du kan ha hur många som helst.
Klicka här för att svara
