1 653 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Får man koppla så här?
http://web.telia.com/~u53204549/forum/elkoppling.jpg
Tanken är att slippa tex 3 kablar fram till kopplingsdosan
Nu behöver ju inte kablarna till uttagen gå via kopplingsdosan om jag tar 3 matningar men ni kanske förstår hur jag menar
Har hört att det ska va ok efter nå´n ny Eu regel men är det så
Tanken är att slippa tex 3 kablar fram till kopplingsdosan
Nu behöver ju inte kablarna till uttagen gå via kopplingsdosan om jag tar 3 matningar men ni kanske förstår hur jag menar
Har hört att det ska va ok efter nå´n ny Eu regel men är det så
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ja, det är okej. Men se till att ordentligt märka upp att det är en trefasgrupp i dosan. Har du en normcentral är det bästa att ha en 3-polig automat som brytare alla tre faser samtidigt. Om du hade haft flerfasiga belastningar inkopplade på samma grupp så hade kravet varit att ha allpolig brytning på gruppen.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Observera att det är oerhört viktigt att de 3 faserna verkligen är 3 OLIKA faser, du får inte dra 3 trådar från samma fas, i så fall blir nollan överbelastad.
Tack för bra svar
Jo det handlar om en normcentral så jag får handla en sån där "3-i-en säkring" då alltså till denna koppling?
Egentligen är det så att istället för ett av utagen så är det en matning från en timer till fönsterbel men det blir ju samma sak
De kan läggas på var sin fas utan problem
Jo det handlar om en normcentral så jag får handla en sån där "3-i-en säkring" då alltså till denna koppling?
Egentligen är det så att istället för ett av utagen så är det en matning från en timer till fönsterbel men det blir ju samma sak
De kan läggas på var sin fas utan problem
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Kan tilläggas att det egentligen inte är någon rekommenderad lösning, speciellt inte om man har dyr utrustning som t.ex. datorer i uttagen. I.o.m. risken med "nollsläpp".
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, det är godkänt.
//Patrik
//Patrik
Bara att köra på 
helt klart fast man får inte utöka en installation själv utan man skall anlita en behörig elektriker.... men detta vet du givetvis redan 
Just därför ville jag veta att det var godkänt innan jag sätter upp allt och elektrikern kommer för kontroll d^_^b
Är en nydragning pga gamla ledningar & konstiga dragningar typ
Från toalett på övervåningen via vinden ner på utsidan huset in i köket på nedervåningen
Telekabeln gick från skorsten in på vinden ut till ena gaveln ner på utsidan huset till källarndörrn mitt på framsidan husen DÄR satt 1:a jacket
Sen upp igen till våning 1 & 2
Känner mej som jag bor i en spole
:eek:
Är en nydragning pga gamla ledningar & konstiga dragningar typ
Från toalett på övervåningen via vinden ner på utsidan huset in i köket på nedervåningen
Telekabeln gick från skorsten in på vinden ut till ena gaveln ner på utsidan huset till källarndörrn mitt på framsidan husen DÄR satt 1:a jacket
Sen upp igen till våning 1 & 2
Känner mej som jag bor i en spole
Redigerat:
Klicka här för att svara