Hej! hoppas på hjälp. Vi ska renovera kök i lägenhet där man ej får koppla in fläkt direkt mot ventilation utan vi måste ha kolfilterfläkt. Min fråga är om man får montera kolfilterfläkten så att "skorstenen" ändå täcker ventilationen alltså som på bild men där skorsten sitter 2 dm till höger och täcker ventilation. Det är ventilationshål i skorstenens sidor. Någon klok forumedlem som kan guida?

• Kökshuva i rostfritt stål med skorsten täcker inte helt en väggventilation i ett vitt kaklat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är långt ifrån expert, men det tror jag en OVK skulle slå ner på.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om du täcker ventilationen, är den kopplad in i fastighetens ventilationssystem och kan störa andra lägenheter.
De får förmodligen inget os, men deras ventilation kommer att fungera sämre.

Jag uppfattade att kåpan också har ventilationshål på ungefär den höjd som ventilen?

Om de öppningarna har en area som är rejält större än den öpna arean i ventilen, så bör ju inte kåpan i sig störa ventialtionen.

Men nu misstänker jag att om det är en kolfilterfläkt, så kanske de hålen är avsedda som utblås från kolfiltren? I så fall kan det ju vara övertryck innanför hålen, så fläkten iallafall trycker in luft i ventien.

Så det är nog tveksamt att göra så.

Sedan finns det en synpunkt till. Det måste gå att mäta flödet i ventilen, om du har en kåpa över, så måste det vara relativt enkelt att ta bort kåpan för att mäta flödet. Instrumentet är som en tratt man trycker mot ventilen, den är större än ventilen.

klokt, tack! Ja precis ventilationshålen i kolfilterfläktens skorsten är avsedda för utblås och det är sannolikt så att utluften när fläkten är påslagen då istället trycks in i ventilationshålet i väggen vilket nog inte är så poppis bland grannar och ovk-inspektören.

Men visst blir det fult om skorstenen inte går hela vägen upp mot tak? eller har någon tips på hyfsad snygg vägghängd kolfilterfläkt som inte har skorsten och som inte är avsedd för inbyggnad i väggskåp?

tack

Griffeltavlan
Har ni självdrag eller vanlig frånluftsventilation?
Du får ej täcka den då det ska vara frånluft i kök.
Men som en annan kommenterade så är de tvärtom, täcker du för så får grannarna mer ventilation. Om fler gör samma sak så kommer andra grannar få svårt att öppna ytterdörren :rofl:

Jag svarar på min egen fråga om någon annan har liknande problem. Jag kommer köpa IKEAs vägghängda fläkt Bejublad med kolfilter och monterar denna utan skorstenen. Såg riktigt snyggt ut när jag såg den monterad så på Ikea kungens kurva.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J joelhellstrand skrev:
Hej! hoppas på hjälp. Vi ska renovera kök i lägenhet där man ej får koppla in fläkt direkt mot ventilation utan vi måste ha kolfilterfläkt. Min fråga är om man får montera kolfilterfläkten så att "skorstenen" ändå täcker ventilationen alltså som på bild men där skorsten sitter 2 dm till höger och täcker ventilation. Det är ventilationshål i skorstenens sidor. Någon klok forumedlem som kan guida?
Den där konstruktionen (den i första bilden med ett lång låda smäck intill ventilen) skulle jag ha svurit åt hjärtligt när jag en gång i tiden sprang runt med svema-instrumentet !
Det är varianten där jag skulle ha friskrivit mig från att mäta, skrivit in en siffra (en informerad gissning) och sedan rapporterat och fakturerat!

svema-instrument = den tratt med töjningsmätande trådar inuti som används för mätning av luftflöde vid frånluftsventiler (man kan även med diagram, tumstock och tryckdifferensmätning kolla flödet men sveman är snabb.)

• Gilla
RepJonas och 1 till
  • Laddar…
Griffeltavlan
S skaraborgsfakir skrev:
Den där konstruktionen (den i första bilden med ett lång låda smäck intill ventilen) skulle jag ha svurit åt hjärtligt när jag en gång i tiden sprang runt med svema-instrumentet !
Det är varianten där jag skulle ha friskrivit mig från att mäta, skrivit in en siffra (en informerad gissning) och sedan rapporterat och fakturerat!

svema-instrument = den tratt med töjningsmätande trådar inuti som används för mätning av luftflöde vid frånluftsventiler (man kan även med diagram, tumstock och tryckdifferensmätning kolla flödet men sveman är snabb.)
9.3 l/s typ?

Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
9.3 l/s typ?
Nej, men däremot hur många varv tallriken ska vara utskruvad från i botten,
ingen siffra för vad flödet blev.

J joel_h skrev:
Jag svarar på min egen fråga om någon annan har liknande problem. Jag kommer köpa IKEAs vägghängda fläkt Bejublad med kolfilter och monterar denna utan skorstenen. Såg riktigt snyggt ut när jag såg den monterad så på Ikea kungens kurva.
Hej @joel_h har du någon bild? Vi sitter i exakt samma sits nu och googlat massa på detta och äntligen hitta jag dig med samma dilemma

Saraaviktoria Saraaviktoria skrev:
Hej @joel_h har du någon bild? Vi sitter i exakt samma sits nu och googlat massa på detta och äntligen hitta jag dig med samma dilemma
Hej Sara, lite dålig belysning på kvällen men så här ser det ut

• Kökshörna med vit kakelvägg, köksfläkt, skåp och dimmig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Saraaviktoria
  • Laddar…
Vi var i liknande sits vid renovering. Vi valde att ha "skorstenen" från den återcirkulerande fläkten nära ventilationen men täckte för utblåset på den sidan. Så att det enbart blåste på den andra. Eftersom vi även hade högskåp brevid det utblåset som täcktes blev fläkten markant effektivare. Innan strömmade luften ut mot högskåpet och sen ner mot spisen vilket gjorde att os och ånga for iväg ut i köket istället för att sugas in i fläkten.

Vi hade även ventilationstekniker från föreningen på plats efter detta och de var nöjda med vår lösning (de mätte och grejade men exakt vad vet jag inte, det var ett allmänt ärende i föreningen)

G g.kraft skrev:
Vi var i liknande sits vid renovering. Vi valde att ha "skorstenen" från den återcirkulerande fläkten nära ventilationen men täckte för utblåset på den sidan. Så att det enbart blåste på den andra. Eftersom vi även hade högskåp brevid det utblåset som täcktes blev fläkten markant effektivare. Innan strömmade luften ut mot högskåpet och sen ner mot spisen vilket gjorde att os och ånga for iväg ut i köket istället för att sugas in i fläkten.

Vi hade även ventilationstekniker från föreningen på plats efter detta och de var nöjda med vår lösning (de mätte och grejade men exakt vad vet jag inte, det var ett allmänt ärende i föreningen)

Okej intressant att höra fler lösningar!! Har du någon bild?
Men då satt inte er ventilation ivägen för "skorstenen" utan bara nära? Vår ventilation sitter så vi behöver ha kortare "skorsten" och precis som Joel skrivit undrat vi hur snyggt de blir!

J joel_h skrev:
Hej Sara, lite dålig belysning på kvällen men så här ser det ut
Snyggt!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.