Byggahus.se
Heja heja!

Jag har frusit tillräckligt jag också och ved är det bästa motmedlet som finns. Billigt och ger skön värme...... och hellre arbetar man i friheten på vedbacken och i skogen för den inbesparing det ger än att pendla för att arbeta extra på kvällarna och i allra bästa fall ha 50 kronor i timmen netto efter skatt och pendlingskostnad.

Nu har jag inte dugt till något vedarbete på 3 år men lyckligtvis hade vi 6 års ved i lager då jag blev sjukledig.
Jag var nyligen ute och provade motorsågen på ett par klabbar.......... det går inte riktigt ännu men snart!

Jag har en hydraulklyvare till traktorn och den är effektiv. Klarar all sån där krokig och kvistig och grov ved som man får gratis för att den inte passar i folks vedprocessorer.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
En stor hög med nedsågade stockar i olika storlekar på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Stor hög med vedstockar bredvid grön sågbock på gårdsplan, bil och landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu strejkar motorsågen :confused: Hoppas den inte är helt körd.

Egentligen så är nog min såg för liten för så stora stockar. Men jag tänker plåga den så länge den håller.

Det går utmärkt att starta sågen och motorn går upp i varv precis som vanligt när jag gasar. Men kedjan går inte runt och det rasslar lite.

Det är påminner om när växeln hoppat ur på en handväxlad moped. Eller som om drevet är helt slut/runt på en moped eller motorcykel.

Någon som förstår vad jag menar?

Jag har nog varit lite för elack mot lilla motorsåg :(

Hoppas detta inte blir allt för dyrt att fixa.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
M
Slirkopplingen kanske..
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
M
Vilket arbete! Törs man fråga din ålder?
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Markarbetaren skrev:
Vilket arbete! Törs man fråga din ålder?
38 år.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Markarbetaren skrev:
Slirkopplingen kanske..
Inte för att jag är särskilt kunnig i frågan med det låter rimligt...tycker jag.
 
M
Hyltran från Veglemyren skrev:
Inte för att jag är särskilt kunnig i frågan med det låter rimligt...tycker jag.
Min gissning bara. Det är slirkopplingen som överför kraften från motorn till kedjedrevet. Finns några filmer på nätet, som denna.
https://m.youtube.com/watch?v=aAtqBtAbmGE
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vad har du för såg ? Min lilla stihl 180 har sågat grövre än det där och mycket.
 
Den minsta Husqarnan 135. Det går att såga grova stockar med små motorsågar. Men de är inte gjorda för det och om man förkortar deras livslängden om man ändå gör det tror jag.

Om man ändå sågar i grova stockar med en liten motorsåg så är det mer viktigt än någonsin att ha en mycket väl slipad kedja.

Jag lämnade in min lilla stackare på verkstan i måndags. Hoppas den är klar i morgon så att jag har någott göra i helgen ; )
 
Sågar man grovt så bör man ibland lätta sågen och pumpgasa några gånger så den får extra bränsle/olja..

Det kyler ner motorn invändigt och ökar livslängden
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Stor vedhög bredvid en grönmålad vedkärra med landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helgen är räddad motorsågen är lagad ;)
 
Jag tycker bara inte att dina stockar ser så grova ut. Men du har rätt små såg är inte gjorda för grovt. Sågade förr allt med min lilla såg. Men efter att jag provat med en större såg så kan jag inte tänka mig den lilla igen. Känns som man står i evigheter med samma stock.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
[bild]
Helgen är räddad motorsågen är lagad ;)
Ngn skillnad på bladträ/gran och furu också?

Hört att det är lättare att klyva ved med yxa när det är kallt/kyligare nån som vet varför? Att det kan bero på kåda(som tjära stelt vid kyla och segt vid varmare väder) i furu förstår jag - men övriga träslag?
 
Visst finns det grövre stockar i konungriket Sverige. Men när jag köpte min motorsåg så fick jag det sagt till mig att den inte är gjord för att såga stockar som är grövre än en underarm. Även om den bevisligen klarar grövre stockar.

Måttband som visar tjockleken på en nysågad trädstam, större än en underarm, ute i naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måttband visar tjockleken på en nysågad stock som är tjockare än en underarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blwrgrl skrev:
Ngn skillnad på bladträ/gran och furu också?

Hört att det är lättare att klyva ved med yxa när det är kallt/kyligare nån som vet varför? Att det kan bero på kåda(som tjära stelt vid kyla och segt vid varmare väder) i furu förstår jag - men övriga träslag?
Jag tycker de flesta träslag men i synnerhet björk är lättare att klyva vid minusgrader. Vattnet i veden är väl fruset helt enkelt och veden blir sprödare som en dajm som legat i frysboxen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.