P paralun skrev:
Jo men ägare av renhållningsbolagen är ofta kommunerna och givevist så debiteras det med renhållningstaxor från renhållningsbolaget. Om man nu ser kostnadsutvecklingen så är det minimal risk att man får igenom den här extremsorteringen från källa som de glada gröna drömmarna kokat ihop.
Eller får vi spä på vår fattigdom ännu mer för icke mätbara miljövinster!?
Det här systemet med fastighetsnära insamling av förpackningsavfall finns redan i många svenska kommuner. Här i Småland i åtminstone Hultsfred och Högsby, samt Gnosjö, Gislaved, Vaggeryd och Värnamo.
Jag har fastighet i en av dessa kommuner, och tycker inte att det är speciellt dyrt. Framförallt är det smidigt, bara slänga typ allt direkt i soptunnorna, slippa åka till återvinningen med sura förpackningar i bilen.

• Gilla
JeVi-UA och 3 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Den nya förpackningsförordningen är redan klubbad så senast 1 januari 2027 så ska alla hushåll i Sverige ha fastighetsnära insamling av förpackningsavfall.

Det sak dessutom finansieras (i alla fall i teorin) av förpackningsproducenterna.

I det här fallet är det ganska enkelt att mäta miljövinsterna. Idag så består restavfallet (det brännbara) av ca 70% avfall som inte ska vara där. Hade folk sorterat som de skulle i de insamlingssystem som finns idag så hade inte den här förändringen behövts genomföras. Det är ingen som gör det här för att det är roligt.
Jo det beslutet rivs med säkerhet när man nu räknar på "sopkalaset". Sen ser jag inget problem om det gäller fastigheter med lägenheter däremot för enskilda villor. Sen är det mycket bra med brännbara sopor för våra fjärrvvärmepannor och fjvtaxan.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker personligen att det gått lite för långt detta med hur otroligt lättkränkta sophämtare är.
Är det inte serverat på silverfat ska det inte hämtas.
Och brevbärare går inte i trappor längre heller.
Snart åker väl hantverkarna runt i permobil på byggarbetsplatserna för att inte slita ut fötterna.
Det är en åsikt. Å andra sidan, kan inte du ställa tillbaka din soptunna och hänga dit kättingen en gång varannan vecka? Det orkar du nog.
En lättkränkt sophämtare har kanske 400 tunnor att dra på - varje arbetsdag.

• Gilla
JeVi-UA och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det beslutet rivs med säkerhet när man nu räknar på "sopkalaset". Sen ser jag inget problem om det gäller fastigheter med lägenheter däremot för enskilda villor. Sen är det mycket bra med brännbara sopor för våra fjärrvvärmepannor och fjvtaxan.
Vi kan väl slå vad? Med tanke på att Sveriges alla kommuner febrilt arbetar med att handla upp entreprenader, kärl och bilar för detta så har jag väldigt svårt att tro att det skulle rivas upp.

Och om du inte tror att man räknat på detta innan riksdagen klubbat detta så är du lite naiv.

Det finns gott om annat avfall än förpackningar att elda.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Jag har bara svårt att tro på "miljövinsten" i att lägga en massa extraresurser på att hålla isär olika sopor istället för att elda alltihopat i pannor som istället får eldas med något annat. Från att tanka fler sopbilar till att tillverka fler hjul till flera tunnor, och köra hit dem från långtbortistan...sen ska det som pannorna ska eldas med istället hit också?

Farstatjej90
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är en åsikt. Å andra sidan, kan inte du ställa tillbaka din soptunna och hänga dit kättingen en gång varannan vecka? Det orkar du nog.
En lättkränkt sophämtare har kanske 400 tunnor att dra på - varje arbetsdag.
Det är jobbigt att jobba. Så är det för alla.
Du hade också kunnat säga att det är självklart att kunderna är på plats och hakar på soptunnan på tömningsbilen.
Varför ska sopåkaren göra det? Hundratals om dagen. Ska du slita ut sopåkaren helt eller?

Gränsen måste dras någonstans och jag tycker gränsen är dragen för långt mot sopåkarnas bekvämlighet.

Sopåkare är lättkränkta. De kan få för sig grejer och vägra tömma eller hitta på massa skit. Det är min erfarenhet. Som i Stockholm när de vägrade berätta vilken nyckel som går vart när de blev uppsagda. De är som hamnarbetare i Göteborg ungefär. Samma mentalitet.

Här har man utlovat flerkärlstömning i åtskilliga år. Vi har idag ett för brännbart och ett för matavfall.

Man är beroende av egen bil för kartonger/förpackningar (blir en hel del då man köper på nätet) och glas och tidningar. Trots att vi bor i ett samhälle är transpoterna till tippen 4 km bort miljömässigt rena vansinnet.

Den lokala lilla stationen för tidningar/glas/förpackningar rationaliserades bort för 10 år sedan.

M Maledictus skrev:
Vi kan väl slå vad? Med tanke på att Sveriges alla kommuner febrilt arbetar med att handla upp entreprenader, kärl och bilar för detta så har jag väldigt svårt att tro att det skulle rivas upp.

Och om du inte tror att man räknat på detta innan riksdagen klubbat detta så är du lite naiv.

Det finns gott om annat avfall än förpackningar att elda.
Jo det har pågått och när man nu ser hur det skulle påverka soptaxan så kommer de flesta kommuner/sopbolag att backa eftersom ingen skulle acceptera en kraftigt höjd soptaxa som grundar sig på "gröna drömmar" utan konsekvenstänk.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har bara svårt att tro på "miljövinsten" i att lägga en massa extraresurser på att hålla isär olika sopor istället för att elda alltihopat i pannor som istället får eldas med något annat. Från att tanka fler sopbilar till att tillverka fler hjul till flera tunnor, och köra hit dem från långtbortistan...sen ska det som pannorna ska eldas med istället hit också?
Återigen är detta givetvis någonting som räknats på. Även på den miljöpåverkan som finns när privatpersoner tar sig till återvinningsstationer med bil för att kasta sitt förpackningsavfall idag.

Nu tillverkas ju kärlen (och det är fyrfackskärl vi pratar om) antingen i Sverige eller i Tyskland så det är inte så farligt långa transporter.

Och återigen, det finns gott om material att elda istället för förpackningar. Men att elda plastförpackningar som hade kunnat skjutsas in i det cirkulära kretsloppet och bli förpackningar igen är miljömässigt dåligt. I så fall är det bättre att elda sånt som inte går att materialåtervinna.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det har pågått och när man nu ser hur det skulle påverka soptaxan så kommer de flesta kommuner/sopbolag att backa eftersom ingen skulle acceptera en kraftigt höjd soptaxa som grundar sig på "gröna drömmar" utan konsekvenstänk.
Okej. Vi väntar till 2027-01-01 så kan vi ju avgöra vem som fick rätt.

Med tanke på att detta är nationell lagstiftning så får inte kommunerna göra något annat än att införa fastighetsnära insamling av förpackningar, oavsett hur dyrt du tror att det blir. Och om du ö.h.t. hade läst på om detta så inser du att det inte blir "kraftigt höjd soptaxa". För vissa, framförallt flerbostadshus, blir det t.om. en billigare kostnad mot idag.

• Gilla
Joakim götet
  • Laddar…
Vår kommun har fyrfackstunnor sedan ca 10år, det enda problemet med det är att de inte ökat hämtningsfrekvensen på "återvinningstunnan" så pappen är oftast överfull vid hämtningen var 4e vecka.
Tunnan med restavfall och matavfall drar vi fram var 4-8e tömning (tömning varannan vecka).

De gjorde även ett prov med "ondemand"-hämtning som föll dåligt ut då det innebar många fler körningar (No shit! behöver en helt annan lösning än "beställ och vi hämtar det nästa dag")

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
engs
Fotografen Fotografen skrev:
När det gäller sopgubbarna har jag en känsla av att deras arbetsdag är planerad på sekundnivå hur lång tid varje tömning får ta, och det utgås troligen från att tunnan står på gatan.
I vilket fall tidigare har de ofta haft ett visst område som någon beräknar kunna bli klart på 8h arbetsdag. Men sen om de pinnar på, hoppar över raster etc. Blir de klar på 5-6h. Startar hyffsat tidigt så är de hemma före 12.

Vilket har varit ett starkt dragplåster till ett annars oglamoröst jobb.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här systemet med fastighetsnära insamling av förpackningsavfall finns redan i många svenska kommuner. Här i Småland i åtminstone Hultsfred och Högsby, samt Gnosjö, Gislaved, Vaggeryd och Värnamo.
Jag har fastighet i en av dessa kommuner, och tycker inte att det är speciellt dyrt. Framförallt är det smidigt, bara slänga typ allt direkt i soptunnorna, slippa åka till återvinningen med sura förpackningar i bilen.
Hur funkar det om man har överskott på typ kartong inför en viss tömning, alltså inte får plats med allt. Finns det vanliga återevinningsstationer kvar? Men kanske lite glesare?

M Maledictus skrev:
Okej. Vi väntar till 2027-01-01 så kan vi ju avgöra vem som fick rätt.

Med tanke på att detta är nationell lagstiftning så får inte kommunerna göra något annat än att införa fastighetsnära insamling av förpackningar, oavsett hur dyrt du tror att det blir. Och om du ö.h.t. hade läst på om detta så inser du att det inte blir "kraftigt höjd soptaxa". För vissa, framförallt flerbostadshus, blir det t.om. en billigare kostnad mot idag.
Jo jag likställer det här med allt annat trams som miljöfolket släpat in, sen utan att kolla finns det säkert ett EU-direktiv någonstans. Det blir tvärnit numera när man på allvar synar kostnaderna.
Hursomhelst intressant att följa vilka sopbolag som köper nya dyra sopbilar och hela "infrastrukturen" för hantering som behövs.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Gränsen måste dras någonstans och jag tycker gränsen är dragen för långt mot sopåkarnas bekvämlighet.

Sopåkare är lättkränkta. De kan få för sig grejer och vägra tömma eller hitta på massa skit. Det är min erfarenhet. Som i Stockholm när de vägrade berätta vilken nyckel som går vart när de blev uppsagda. De är som hamnarbetare i Göteborg ungefär. Samma mentalitet.
Jag vet inte om jag tycker sopåkare är ett bekvämt jobb? Ett slitjobb vill jag påstå, där arbetsdagen är upprutad i detalj. Nyckelkonflikten har jag inga kunskaper om annat än att jag minns den men om jag skulle få sparken rakt av så inte f-n skulle jag kratta manegen åt en träig arbetsgivare.

• Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.