roland53 roland53 skrev:
ÄR NI HELT SNURRIGA? Vid cirka inlägg # 60 spårade det helt ur. Efter det; vad har inläggen med ursprungsfrågan att göra?
Fast om du faktiskt har läst tråden så bör du ha uppfattat att TS har fått svar på frågan, typ 13 gånger om. Således är detta en rel. snäll trådkapning :-)
 
Fairlane
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag är bara skeptisk till att vi ska rengöra våra sopor med varmvatten innan vi kastar dom.
Jag sköljer ur med kallvatten, det går bra. Då menar jag såklart förpackningar som återvinns inte sopor.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Fast om du faktiskt har läst tråden så bör du ha uppfattat att TS har fått svar på frågan, typ 13 gånger om. Således är detta en rel. snäll trådkapning :)
En sådan "kapning" kan man väl betrakta som spamm. Det kan ju även komma 10 ytterligare smarta svar på TS fråga, men dessa eventuella svar drunknar i alla spammen. Sop-"maffian" kan ju med fördel starta en egen tråd med sitt specialintresse!
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
En sådan "kapning" kan man väl betrakta som spamm. Det kan ju även komma 10 ytterligare smarta svar på TS fråga, men dessa eventuella svar drunknar i alla spammen. Sop-"maffian" kan ju med fördel starta en egen tråd med sitt specialintresse!
Smartare svar än "vi vet inte, det är olika från kommun till kommun. Ring kommunen"? 🙄

Alltså, det finns betydligt värre trådar som du kan försöka styra upp om du är på det humöret. Förresten hur tycker du att dina inlägg har påverkat tråden? 🙄
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Smartare svar än "vi vet inte, det är olika från kommun till kommun. Ring kommunen"? 🙄

Alltså, det finns betydligt värre trådar som du kan försöka styra upp om du är på det humöret. Förresten hur tycker du att dina inlägg har påverkat tråden? 🙄
Tja, #110 var ett blygsamt försök att lyfta tråden till TS grundfråga. Det gick väl lite sisådär 😆
 
Unikt namn
Fairlane Fairlane skrev:
Jag sköljer ur med kallvatten, det går bra. Då menar jag såklart förpackningar som återvinns inte sopor.
Jo vissa förpackningar räcker det nog att spola med kallvatten istället för varm.

Men håller du inte med om att det blir lite dubbla budskap med våra väldigt snålspolande hushållsmaskiner (tvätt, disk m.m.) och rengöring av förpackningar/sopor under spolande kran?
 
Fairlane
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jo vissa förpackningar räcker det nog att spola med kallvatten istället för varm.

Men håller du inte med om att det blir lite dubbla budskap med våra väldigt snålspolande hushållsmaskiner (tvätt, disk m.m.) och rengöring av förpackningar/sopor under spolande kran?
Jo delvis, men det är väl varmvatten man framförallt vill spara på?
Sen händer det att jag slänger in en glasburk i diskmaskinen när den ändå ska gå. Jag tycker det är rätt lätt att sortera i allmänhet. Jag tycker personligen det är synd att återvinningsstationer försvinner, men förstår att det behövs eftersom så många inte orkar bära dit sina saker och alltför många bör dit saker som inte ska dit.
 
A adron skrev:
Varför skulle det bli mindre än 30% av restfallet som är förpackningar bara för att man får hushållsnära återvinning? Idag slänger vi kladdiga förpackningar som restavfall i igenknutna soppåsar för att de inte ska börja lukta. Det kommer vi naturligtvis att fortsätta med. Mjölkpaket och flingpaket och sånt som går att skölja ur lätt eller är torrt från början går i sorteringen; lådor som innehållit köttfärs/kyckling/etc går direkt i soppåsen.
Därför att om man tittar på de kommuner som redan har infört FNI så är det mycket mindre förpackningar (och matavfall med för den delen) i restavfallet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jo vissa förpackningar räcker det nog att spola med kallvatten istället för varm.

Men håller du inte med om att det blir lite dubbla budskap med våra väldigt snålspolande hushållsmaskiner (tvätt, disk m.m.) och rengöring av förpackningar/sopor under spolande kran?
Kör återvinningen i diskmaskinen om du behöver göra rent den. (de mer äventyrliga kan ställa den i duschen). Vi har inget krav på rengöring och minst halva året är det så kallt att det inte blir några problem utan. Resten av tiden så är det bara skruva på korken på fil/mjölkförpqckningatna så är det mesta lugnt. Fruktflugorna i gröna påsarna är värre men nu är komposten tömd och det blir kallare så det var bara tillfälligt.
 
A AndersS skrev:
Sannolikheten är nog att det blir fyrfackstunnor om något byts enligt det nya regelverket med kommunalt ansvar och att det ska göras vid fastighet. Men det kanske finns sådana för sidotömning, bara att jag inte sett det.
Det finns inga 4-fackstunnor för sidotömning. :) Det finns bara 4-facksbilar som tömmer de tunnorna och de tömmer alltid bakifrån.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det kommer inte att ske när man räknat på "sopkalaset" och mätbara vinster i reella pengar.
Hur menar du då? Alla kommuner ska ha tömning av alla förpackningsmaterial fastighetsnära från 1:a jan 2027.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.