Byggahus.se

Får man gjuta in EKK 400V?

1. A:son
    Medlem Nivå 2
    Blev lite fundersam då jag stötte på en ingjuten kabel till en spis hos en bekant som rev sitt kök.
    En EKK till större delen förlagd i rör men sista metrarna ingjuten i betong.
    Nu borde jag ha koll på detta men blir väldigt osäker på om det är ok eller inte då jag inte fortsatte som elektriker.
    Bland det sista min ellärare sa till oss var att *suck* nu är allt tillåtet (om vi skulle gå med i EU).

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Det är tillverkarna som bestämmer här, så se efter vad de säger, de brukar tillåta att EKK läggs "under puts". Det är väl en lite skillnad mot ingjutning i betong..

3. F
    Medlem Nivå 8
    En Seriös Elektriker går under mottot att allting ska vara omdragningsbart i framtiden. Dvs Rör ska förläggas på ett sådant sätt så att det går att dra om kablar om 20 år. Dragdosor på rätt ställen och inte för många böjar eller liknande. Även om man får dra EKK osv i vägg / valv mm så är det ett ganska stort No NO för Elektrikern.

4. Bo.Siltberg
    Om frågan handlade om vad elinstallationsreglerna säger så är det "ok" med ingjutna ledningar. Men vi brukar som sagt inte göra så i Sverige. Det är väldigt behändigt, men man kan undra om det verkligen lönar sig, hur stor nytta man har av det i framtiden?

5. E
    Medlem Nivå 1
    Jag hade uppe en liknande fråga med elsäkerhetsverket för några veckor sen, jag just för att jag läste i elinstalltionsreglerna att det inte stod att det var förbjudet att gjuta in en ekk precis som Bo säger. Men elsäkerhetsverket pekade på en annan punkt, om att man måste kunna besiktiga kablar och annan elmateriel. Och med det avseendet så är det inte godkänt.

• Laddar…
  6. A:son
    Medlem Nivå 2
    Jag mötte ett par installatörer idag och dom "tyckte" inte att det borde vara godkänt av anledningen som "El-Basen" nämner.
    Men dom påpekade att det gjuts in kablar lite var stans även om dom själva alltid förlägger i rör eller slang för att underlätta för framtida förändringar eller omdragning.
    Skulle aldrig komma på tanken att gjuta in kabel när det är så lätt att lägga dit en slangstump.

• Laddar…
  7. Bo.Siltberg
    Vilken paragraf i elinstallationsreglerna syftas det på?? Vilket punkt pekade ESV på??
    Skulle det då vara förbjudet att gräva ned en kabel?
    Och inte drar man väl ut en ledning ur sitt rör för att besiktiga den??

8. T
    Medlem · Nivå 10
    En kabelbesiktning behöver inte alltid vara optisk. Man kan besiktiga med kontinutetstest och isolationsprov också. Alternativet kan vara att gjuta in en eklk eftersom den har metallskärm och biledare. En sådan lösning gör det möjligt att upptäcka skadad isolering på en ledare med islationsprovning.

Jag är ingen förespråkare av ingjutna kablar. Då är slang/ rör med fk en bättre lösning.

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag anser att gjuta in EKK är OK, om den tillverkarens EKK är av tillverkaren godkänd för ingjutning/förläggning under puts.
    Men jag tycker det är en ganska dålig lösning, som däremot blir ganska OK med EKLK (EQLQ, EXLQ osv) då folieskärmen ansluten till jord ger såpass mycket extra skydd och chans att finna fel på kabeln genom meggning.

Så skulle jag själv gjuta in/putsa in kabel så skulle det definitivt bli med kabel med skärm och biledare, annars får det va.
    Och gärna en 5-ledare även om det för tillfället räcker med 3, så blir det lite mer framtidssäkert också. :)

Och jag tycker inte att ingjutna rör är speciellt mycket bättre om det kommer på samma grunda djup. Ja på sätt och vis sämre då man då missar skärmen i kabelmanteln som ger extra skydd, extra indikering mha utlösta säkringar/JFB på att något gått fel, och den extra säkra meggningen.

10. Bo.Siltberg
    En ingjuten kabel ligger ju där den ligger så det gäller att det blir rätt från början, utan att man vill ändra på något i efterhand. Så det är ju inte världens bästa ide, men som sagt tillåten.. Kostnaden verkar dessutom vara ganska lika så det är svårt att se att man vill välja en sådan lösning. I detta fall var det ju bara en kort bit.
    http://www.byggahus.se/forum/el/197791-skarva-ekk-kabeln-som-ar-avborrad.html?showAll

11. anders07
    Medlem · Nivå 16
    I ett hus jag bodde i tidigare byggt av NCC 2001 var allt kabel, ingjutna här och var också. Det var ju jättebra när jag skulle bygga om badrummet med betongväggar och behövde dra in 16A... Not!
    Varje gång jag skulle borra i vägg eller tak fick man vara livrädd för att träffa en kabel eftersom de låg lösa överallt i mellantak och vägg.

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Menar du att det hade känts bättre om det legat lösa VP-rör med kabel/FK i överallt i mellantak och vägg, där du tänkte borra?

13. anders07
    Medlem · Nivå 16
    Ja, precis så menar jag!
    Borrar jag i ett vp rör kan jag dra om tråden, borrar jag i en kabel måste jag byta den och det är ju inte det lättaste...

• Laddar…
  14. E
    Medlem · Nivå 23
    Det är lite konstig att nästan alla som jag har hört förespråka lös kabel i väggar och ingjutna kablar är folk som inte jobbar med elinstallationer. Vad vet dom som vi yrkesmän inte fått veta.

• Laddar…
  15. T
    Medlem · Nivå 10
    En intressant grej är värmekabeln.. Den liknar en elklk eller ekkj i uppbyggnaden förutom motståndstråden. Där kräver man att skyddsjorden= biledaren, skärmen hos vanliga kablar skall vara ansluten till jord vid ingjutning i flytspackel. Men ekk utan " skyddsjord" är godkänd för ingjutning.