Jag tycker du räknar väldigt lågt på driftskostnader men jag antar att du använder samma "modell" för det nya som för det gamla så bilden blir kanske rättvisande ändå. Du kanske bara räknar uppvärmningskostnaden och tänker att hushållsel, försäkring, vatten, sophämtning är samma för alla hus.

Precis, bara uppvärmningen. Det andra räknar jag med håller sig på ungefär samma nivåer.

Gjorde en till liten omräkning på en av tomterna jag kan tänka mig och Prio 2 (förutsätter att det kostar 1.9Mkr nyckelfärdigt som nämdes innan).

Är nedan en glädjekalkyl? Räknar med att man kan göra rätt mycket själv i trädgården samt ta in hjälp när det behövs lite "pö om pö", dvs när man har pengar och vet vad man vill, och inte rusa fram med allt.

Gillar planlösningen, och spontant känns det bara som det är öppen spis, fullhöjdsluckor och vitvaror i alu jag vill ha.

Eksjöhus Prio Två / Frontespisen 6

Tomt 349 000kr
Övriga avgifter 290 000kr
Hus + grund 1 900 000kr

Tillval 100 000kr (Fullhöjdsluckor, Vitvaror i silver, Öppen spis)
Carport/Förråd 40 000kr (Omonterat, exempel från Carporten.se)
Utvänding målning 10 000kr (Om man gör det själv)

Stenaltan Material 40 000kr (Framsidan / Carport, om man gör det själv)
Altan / Trädäck 30 000kr (Baksidan, om man gör det själv)
Trädgård Övrigt 20 000kr (Tex buskar, gräs osv)

Totalt 2 779 000kr
(Tabbningen blev inte så snygg är man kopierade in den)

Extra markarbeten för grunden bör du nog ha en post för och jag tror också att målningen kostar mer. Vi har ett hus av samma storlek och har redan lagt 10 000 på färg och vi har bara gjort grundmålning och detaljerna. 2 varv med täckfärg är alltså kvar att göra... Men då har vi köpt alcro bestå som jag tror är en av de dyrare färgerna.

Tror att många kommer säga att trädgården kostar betydligt mer men för att anlägga gräsmatta och sätta upp en häck så räcker 20 000. Det är nog ungefär vad vi betalat för jord + hyra av självlastande minidumper, gräsfrön och ligusterhäck. Häcken har vi visserligen bara satt på en liten del av tomten. Fast kostnaden lär fördubblas under de närmaste åren när vi ska köpa fruktträd och blommor och buskar till en ca 60 kvm stor släntplantering.

markarbete ingår inte i eksjöhus. räkna på 100-150.000 kr för detta.
Färg ingår i eksjöhus, men du får måla själv (utomhus)

Matkarbeten ingår väl i princip aldrig? Inte hellre yttrenmålning.
Har bara sett huscompagniet som inkluderar målning.

hade en katalog med prislista hemma där markarbeten ingick (med reservation för pålning/sprängning) minns dock inte vilka det va... slängde katalogen efter att vi bestämt oss för eksjöhus

F
Jag tror du totalblåser dig själv tyvärr

Utvändig målning 10000kr: Det är 6 hinkar färg från en ledande tillverkare + liten slant till penslar. 8-10m2/liter och två strykningar + grundning. Jag grundade undertaket till hela huset förra helgen, det gick 7 liter grund bara till det.....

Siffrorna du har på trädgård, stensättning är overkligt små. Tror att jag spräckte min trädgårdsbudget med lika mycket som din är på totalt och då har vi inget märkvärdigt och påkostat, gjort allt själva och är inte klara heller...

Vi räknar inte med all trädgård på en gång, utan mest grundarbetet. Sen får resten växa fram över åren när man vet hur man vill ha det, och då kan man spara undan pengar till det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.