65 610 läst ·
52 svar
66k läst
52 svar
Får man dra slang och sätta dosor till fast elinstallation själv?
Så här i sommartider har det visat sig OMÖJLIGT att få tag i en elektriker för att utföra en elinstallation i mitt uterum. I stort inte ett större problem borsett från en punkt, jag har en vägg som jag inte kan sätta panel på innan åtminståne slang och dosor är ditsatta.
Kan inte vad lagen säger men har placerat ut dosorna för 2 eluttag 30cm över golv samt ett takuttag samt dragit slang mellan dem som fixerats med najtråd. Dosorna är fixerade med dubbla 4" spik i regel.
Tanken är att takuttaget ska styras från en brytare innanför dörren.
Min fråga till expertisen här på forumet är nu;
1. Ser dragningen av slang korrekt ut för vad jag vill uppnå?
2. Finns det någon anledning till att en elektriker skulle motsätta sig att dra trådar i denna installation då slang och dosor är monterade av mig?
MVH: Henrik
Kan inte vad lagen säger men har placerat ut dosorna för 2 eluttag 30cm över golv samt ett takuttag samt dragit slang mellan dem som fixerats med najtråd. Dosorna är fixerade med dubbla 4" spik i regel.
Tanken är att takuttaget ska styras från en brytare innanför dörren.
Min fråga till expertisen här på forumet är nu;
1. Ser dragningen av slang korrekt ut för vad jag vill uppnå?
2. Finns det någon anledning till att en elektriker skulle motsätta sig att dra trådar i denna installation då slang och dosor är monterade av mig?
MVH: Henrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det arbete du beskriver (och redan utfört) är behörighetskrävande. Det finns en öppning för att få göra sådant själv, men då behöver du hitta en elektriker som går med på detta och som visar dig du ska göra. Inte så lätt, och det kan vara ännu svårare att hitta en elektriker som i efterhand vill koppla in det du gjort.
Det som syns på bild är i min mening inte inkopplingsbart, men då är jag också petig.
Du behöver antingen
- lossa några klammer så att slangen blir dels rakare och dels hänger mer löst mellan reglarna, och komplettera med spikskydd där slangen passerar reglar, och dragavlastning i dosorna (dvs dosor med låsbleck). Tanken är att slangen ska glida undan för spik, utom just vid reglarna då där en plåt ska sätta stopp.
- eller dra om så att slangen blir rak och följer rummets kanter. Tanken här är att man ska kunna lista ut var det går slang bakom väggskivan. Så slangen ska dra rakt upp ifrån dosan vid golvet, göra en mjuk 90-böj och gå rakt/horisontellt till takdosan etc.
Detta kan vara riktigt svårt att uppnå vid stora mängder slang i väggarna, men här har du ju bara en.
Till sist ska dessa nya uttag bedömas enligt dagens regler. Det ser ut att bli ca 10 meter extra, vilket påkallar att man åtminstone ägnar en liten tanke åt ledningsdimensioneringen, beroende på hur lång den befintliga gruppledningen är. Du har även en kondensrisk att tänka på, att kondens rinner tillbaka in i dosan i innerväggen. Kondensrisk kan även finnas i uterummet om slangen pendlar mellan yttervägg och innervägg så som det ser ut på bilden. Lägg slangen närmast innerväggen.
Det som syns på bild är i min mening inte inkopplingsbart, men då är jag också petig.
Du behöver antingen
- lossa några klammer så att slangen blir dels rakare och dels hänger mer löst mellan reglarna, och komplettera med spikskydd där slangen passerar reglar, och dragavlastning i dosorna (dvs dosor med låsbleck). Tanken är att slangen ska glida undan för spik, utom just vid reglarna då där en plåt ska sätta stopp.
- eller dra om så att slangen blir rak och följer rummets kanter. Tanken här är att man ska kunna lista ut var det går slang bakom väggskivan. Så slangen ska dra rakt upp ifrån dosan vid golvet, göra en mjuk 90-böj och gå rakt/horisontellt till takdosan etc.
Detta kan vara riktigt svårt att uppnå vid stora mängder slang i väggarna, men här har du ju bara en.
Till sist ska dessa nya uttag bedömas enligt dagens regler. Det ser ut att bli ca 10 meter extra, vilket påkallar att man åtminstone ägnar en liten tanke åt ledningsdimensioneringen, beroende på hur lång den befintliga gruppledningen är. Du har även en kondensrisk att tänka på, att kondens rinner tillbaka in i dosan i innerväggen. Kondensrisk kan även finnas i uterummet om slangen pendlar mellan yttervägg och innervägg så som det ser ut på bilden. Lägg slangen närmast innerväggen.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Rör är så mycket bättre samt att du får lite styrsel i grejerna, på så vis kan du låta rör gå vertikalt och horisontalt från doserna och då är det enkelt att veta var rören är. Se min installation som exempel
https://www.byggahus.se/forum/socia...0-talslagenhet-29.html?perpage=15#post2196936
Edit:sedan är det alltid bra med CAD på dragningen tycker jag för framtiden eller nya ägare
https://www.byggahus.se/forum/socia...0-talslagenhet-29.html?perpage=15#post2196936
Edit:sedan är det alltid bra med CAD på dragningen tycker jag för framtiden eller nya ägare
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
För det första påstås här ofta att rördragning är behörighetskrävande. Hurså? Innan trådarna är idragna är det ju ingen elanläggning och varför skulle det då krävas behörighet? Tacksam för belägg eller hänvisning till regelverk.
Jag håller med AndersMalm att vertikala/horisontella rör är mycket bättre ur säkerhetsaspekt, man vet var grejerna finns och risken att borra i trådarna sedan skulle vara mycket mindre. I Tyskland skulle din dragning inte vara tillåten.
Jag håller med AndersMalm att vertikala/horisontella rör är mycket bättre ur säkerhetsaspekt, man vet var grejerna finns och risken att borra i trådarna sedan skulle vara mycket mindre. I Tyskland skulle din dragning inte vara tillåten.
Elinstallatörsförordning (1990:806). Rördragningen är en del av en "elektrisk starkströmsanläggning."Thomas_Blekinge skrev:
ALLT "arbete" som avses att användas i en starkströmsanläggning är behörighetskrävande, det är bara att gå in på elsäkerhetsverkets hemsida och läsa. Är slangen/rören inte avsedd att användas i en starkströmsanläggning är det naturligtvis inte behörighetskrävande.
Nu tycker inte jag att det ser så förfärligt ut ( efter över 40 år i yrket) utan jag har sett liknande installationer i mängder och dom utförda av fackmän. Inbyggda i väggen är det inte utseendet som är avgörande utan funktionen. Slang ska spännas och fästas med ca 60 cm mellanrum och det är inget krav på att slangen ge efter om någon skruvar i den, däremot ska trådarna i slangen ligga så "löst" att dom flyttar sig om en skruv/spik tränger in i rör/slang.
Det jag ser som risk i det här fallet är kondens. Om väggen isoleras och utrymmet värms upp då @kommer dosorna att stå i kontakt ytterväggen. Den fuktiga inomhusluften kommer att kondensera på den kalla dosväggen.
I vissa utrymmen med tunna vägga kan en utanpåliggande installation vara att föredra. Då hamnar ledningarna på den varma sidan.
I vissa utrymmen med tunna vägga kan en utanpåliggande installation vara att föredra. Då hamnar ledningarna på den varma sidan.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
I Elinstallatörsförordning (1990:806) står ingenting om att rörinstallationen är en del av el-installationen. Påståendet att rördragningen är behörighetskrävande verkar vara dåligt underbyggd.
Men jag tycker att rördragningen i bilderna är dåliga men argumenten som framförts tidigare.
Men jag vägrar bestämt att inse att rördragning kräver behörighet!!!
Men jag tycker att rördragningen i bilderna är dåliga men argumenten som framförts tidigare.
Men jag vägrar bestämt att inse att rördragning kräver behörighet!!!
Har jag fel om jag uppfattat rördragningen som "isoleringslager 2" i en installation?
Nej det har du helt rätt i om det är konventionell installation med enkelisolerade ledare i rör, slang. Men det berör inte fullt ut frågan i tråden ändå dvs inte bara därför det räknas som behörighetskrävande arbete.