118 620 läst ·
752 svar
119k läst
752 svar
Får man dra rör och sätta dosor?
Dela upp vad?13th Marine skrev:
1. Dela upp det i mindre, logiska, bitar
2. Byt till en modern examinationsmetod, exempelvis skriftligt + praktiskt prov, praktiken får vara kvar som inlärningsmetod för de som behöver det.
3. Kräv personlig behörighet, eventuellt kanske jag kan sträcka mig till att det är OK att jobba bredvid behörig och att denne verifierar utfört arbete.
Det finns redan skriftliga prov idag, detta kan vem som helst göra.
Men praktiken måste vara minst 2 år på heltid så detta blir ju svårt att komprimera till en timme.
Detta med personlig behörighet var det långa som skrek efter vid förra lagändringen för några år sen men veto lades in där tyvärr.
Delvis på grund av att problemen som skulle uppstå saknade en lösning, hade det hela lagts fram på korrekt sätt hade vi kanske sett en dylik lösning då istället.
Är två års heltidspraktik en naturlag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 662 inlägg
1. Dela upp behörigheten i mindre, lämpliga, bitar. Dvs ett flertal olika behörighetsnivåer. Det skulle göra att hantverkare inom andra branscher skulle kunna göra enklare eljobb.
2. Som sagt, praktiken är ett sätt att lära sig, kan man det efter att ha tittat på ett youtube-klipp eller om man måste gå bredvid någon i 17år skiter jag i, antigen kan du det eller så kan du inte det, det får provet avgöra.
3. Personlig behörighet är vad jag tycker är rätt, att verkligen inte är så idag är jag fullt medveten om.
2. Som sagt, praktiken är ett sätt att lära sig, kan man det efter att ha tittat på ett youtube-klipp eller om man måste gå bredvid någon i 17år skiter jag i, antigen kan du det eller så kan du inte det, det får provet avgöra.
3. Personlig behörighet är vad jag tycker är rätt, att verkligen inte är så idag är jag fullt medveten om.
En möjlighet som jag ser att det skulle vara möjligt att släppa allt hempuleri fritt är att det blir obligatoriskt med en grundlig elbesiktning vid all försäljning av bostäder
Detta måste göras av ackrediterade firmor.
Jag är elektriker och har tyvärr sett dåliga installationer av både yrkesmän och hempulare
Har även sett farliga installationer men vet inte vem de är utförda av eftersom dokumentation saknas.
Ska jag vara krass så skiter jag i om någon utsätter sig själv för fara men drabbas andra (familj och ev framtida ägare) av det så blir jag bestört
Tyvärr så är elbesiktning vid försäljning av bostäder en förbisedd punkt
Detta måste göras av ackrediterade firmor.
Jag är elektriker och har tyvärr sett dåliga installationer av både yrkesmän och hempulare
Har även sett farliga installationer men vet inte vem de är utförda av eftersom dokumentation saknas.
Ska jag vara krass så skiter jag i om någon utsätter sig själv för fara men drabbas andra (familj och ev framtida ägare) av det så blir jag bestört
Tyvärr så är elbesiktning vid försäljning av bostäder en förbisedd punkt
Sannolikt, att utbilda en enkel kabeltattare som man kan fakturera fullt måste få ta lång tid.D Daniel 109 skrev:
Om man jobbar som Grovis eller snickare får man i bästa fall en elritning och en uppmaning att fixa dragning av slang och dosor innan man skivar klart väggen.
Det är inte lönt @Uffe A. I detta landet kommer alla undan med allt. Utom skattefiffel, till detta finns fortfarande storsläggor.U Uffe A skrev:En möjlighet som jag ser att det skulle vara möjligt att släppa allt hempuleri fritt är att det blir obligatoriskt med en grundlig elbesiktning vid all försäljning av bostäder
Detta måste göras av ackrediterade firmor.
Jag är elektriker och har tyvärr sett dåliga installationer av både yrkesmän och hempulare
Har även sett farliga installationer men vet inte vem de är utförda av eftersom dokumentation saknas.
Ska jag vara krass så skiter jag i om någon utsätter sig själv för fara men drabbas andra (familj och ev framtida ägare) av det så blir jag bestört
Tyvärr så är elbesiktning vid försäljning av bostäder en förbisedd punkt
Dessutom brukar väl folk ha folk över.
Har sett mycket läskiga grejer på detta forum samt i verkligheten.
Tankarna går av någon anledning till den lilla flickan. Barfota och svettig och med ett kroppsmotstånd ingen någonsin gjort en teoretisk beräkning på. Fruktansvärt tragiskt. Speciellt om någon presenterar en dylik anläggning för mig i verkligheten eller på detta forum. Då skulle jag lätt kunna tänka mig att gola till ESV ifall inte personen lyssnar. Eller kanske råka komma åt den med den lilla slägga när ingen tittar.
Hur mycket skulle det kosta och hur många liv skulle det rädda tror du?U Uffe A skrev:En möjlighet som jag ser att det skulle vara möjligt att släppa allt hempuleri fritt är att det blir obligatoriskt med en grundlig elbesiktning vid all försäljning av bostäder
Detta måste göras av ackrediterade firmor.
Jag är elektriker och har tyvärr sett dåliga installationer av både yrkesmän och hempulare
Har även sett farliga installationer men vet inte vem de är utförda av eftersom dokumentation saknas.
Ska jag vara krass så skiter jag i om någon utsätter sig själv för fara men drabbas andra (familj och ev framtida ägare) av det så blir jag bestört
Tyvärr så är elbesiktning vid försäljning av bostäder en förbisedd punkt
Trafikverket har jag för mig att räknar med 30Mkr/liv. Jag har en känsla att en sådan regel skulle innebära väldigt mycket högre kostnader.
Hur ska @Uffe A veta vad detta skulle kosta, det är ingen formel som bara snyts ur arslet.D Daniel 109 skrev:
Men förslag är väl fritt fram att ge, hur fungerar det i andra länder exempelvis.
Jo, man kan faktiskt snyta den formeln, om inte ur arslet så ur näsan. Eller på en näsduk iaf....
Ta statistik för hur många som omkommer årligen pga elfel i hemmen (inkl bränder som är relaterade till den fasta installationen). Ta därefter antal försäljningar av bostäder årligen (finns att tillgå via t.ex. Booli). Multiplicera antalet försäljningar med priset för en besiktning (här kanske vi får justera med storleken på bostaden eller liknande men det är lätt gjort eftersom kvadratmeterpris normalt finns i statistiken). Dividera denna summa med antal omkomna och du har kostnaden per liv räddat, i bästa fall (antaget 100% effektivitet för elbesiktningar att rädda liv).
Ja, det finns mycket osäkerhet i en sådan formel men du kommer hamna i rätt storleksordning.
Varför gör inte jag detta då? För att det är lördag kväll, jag har ingen lust och för att jag tror att det är fel väg att gå. Jag tror ju på personlig behörighet/auktorisation för alla som ska pula med el, inkl kabeltattarna.
Ta statistik för hur många som omkommer årligen pga elfel i hemmen (inkl bränder som är relaterade till den fasta installationen). Ta därefter antal försäljningar av bostäder årligen (finns att tillgå via t.ex. Booli). Multiplicera antalet försäljningar med priset för en besiktning (här kanske vi får justera med storleken på bostaden eller liknande men det är lätt gjort eftersom kvadratmeterpris normalt finns i statistiken). Dividera denna summa med antal omkomna och du har kostnaden per liv räddat, i bästa fall (antaget 100% effektivitet för elbesiktningar att rädda liv).
Ja, det finns mycket osäkerhet i en sådan formel men du kommer hamna i rätt storleksordning.
Varför gör inte jag detta då? För att det är lördag kväll, jag har ingen lust och för att jag tror att det är fel väg att gå. Jag tror ju på personlig behörighet/auktorisation för alla som ska pula med el, inkl kabeltattarna.
Varför skulle man slänga ur sig förslag om man inte har en susning ide om att de är vettiga?
Nyttan i förhållande till kostnaden är en vital del.
Nyttan i förhållande till kostnaden är en vital del.
Håller med dig.D Daniel 109 skrev:
Varför slänger man ur sig förslag om personlig behörighet när man inte är beredd att acceptera ev påföljder
Visst förstår jag att det inte är det du menar, men jag hade aldrig köpt en bostad utan att utföra en komplett besiktning
Som alla glada förespråkare för hempuleri ofta påtalar så är det ju även "yrkesmän" som gör dåliga installationer
Bör inte dessa också kontrolleras?
