44 888 läst ·
177 svar
45k läst
177 svar
Får man bygga ställningar så här?
Du förstår uppenbarligen inte vad jag är ute efter.
Ta ett annat exempel, trafik. Man skulle kunna sänka antalet dödare rejält genom att spärra alla fordon till max 50km/h. Är det rimligt att folk dör bara för att komma fortare fram?
Ja uppenbarligen tycker vi det.
Är det rimligt att folk dör för att det inte finns tillräcklig tillgång till vård? Ja uppenbarligen tycker vi oss inte ha råd med bättre vård. Allt är avvägningar och prioriteringar. Men i bland verkar det som att arbetsmiljöregler inte behöver avvägas. Jag kan ha fel. Men jag är fortfarande nyfiken på vad ett rättat liv kostar samhället.
Ta ett annat exempel, trafik. Man skulle kunna sänka antalet dödare rejält genom att spärra alla fordon till max 50km/h. Är det rimligt att folk dör bara för att komma fortare fram?
Ja uppenbarligen tycker vi det.
Är det rimligt att folk dör för att det inte finns tillräcklig tillgång till vård? Ja uppenbarligen tycker vi oss inte ha råd med bättre vård. Allt är avvägningar och prioriteringar. Men i bland verkar det som att arbetsmiljöregler inte behöver avvägas. Jag kan ha fel. Men jag är fortfarande nyfiken på vad ett rättat liv kostar samhället.
Jag vill bara påpeka att ingen som yttrat sig så här långt verkar vetaDemmpa skrev:
1) vilket medborgarskap personerna på bilden har
2) huruvida de får mera eller mindre betalt än genomsnittlig byggare
3) vilka språk de behärskar
För att undvika missförstånd, så tycker jag givetvis att alla som arbetar i landet ska följa svenska arbetsmiljöregler.
Fast det bryter mot upphandlingsreglerna så det smäller om det. Om du uppfyllt alla skall krav så kan de inte ta bort anbudet bara för att det är billigast.W Willewonka skrev:
Hur skulle den punkten se ut i upphandlingen? ”Företaget skall inte lämna lägsta eller högsta pris”
Nä, och det lär vi väl inte få absolut klarhet i heller.N Nikorasu skrev:
Men varför vill du veta det?
Då måste jag blandat ihop det. My badO olofh skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Helt OK!
Här är svaret på mitt mail till ställningsföretaget:
"Vi är ett seriöst företag!! tycker att du skall ringa mig !! hur många ställnings företag känner du till?? alla mina montörer är utbildade stib ,men jag kan inte vara på varje arbetsplats tyvärr!! ska prata med dom som varit där,
tråkigt dom vet att dom ska ha sele ock hjälm!!"
"Vi är ett seriöst företag!! tycker att du skall ringa mig !! hur många ställnings företag känner du till?? alla mina montörer är utbildade stib ,men jag kan inte vara på varje arbetsplats tyvärr!! ska prata med dom som varit där,
Självbyggare
· Stockholm
· 10 292 inlägg
Hehe....klassiker. Gillar också detta med hjälm och sele. Bara man har det så kan man i princip fara ut i rymden. Eventuellt går det åt en syrgastub också men hjälm och sele är det viktigaste. Snark.....G gbgustaf skrev:Här är svaret på mitt mail till ställningsföretaget:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Sanktionsavgifterna är inte 40k/anställd utan 40 000 i basbelopp + cirka 1000kr/anställd (minnst inte exakt) upp till maxbelopp på 400 000kr. Inte kul att betala oavsett men med sånt här tydligt fusk har man lätt förtjänat det.R Robert-san01 skrev:
Och som vanligt skyller chefen ifrån sig som att det inte är hans fel på något sätt...