5 311 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Får mäklare vet hur mycket är lånelöfte?
Sida 1 av 2
Det finns inget som reglerar att du ens ska ha lånelöfte. Men mäklaren vill ju inte hamna i läget att vinnaren inte har teckning för sina bud.
Jag tycker du svarar som det är "Vi har lånelöfte" mer än det behöver hen inte veta. Och är dom påstridiga om beloppet så svarar du att du inte vill ange detta då det försämrar läget för dig som köpare och att ni är med och budar för det belopp ni har råd med.J Josef9191 skrev:
Husägare
· Östergötland
· 51 inlägg
Jag tycker att det beror lite på situationen. Om du vill ha en förhandsvisning och är intresserad av att köpa innan ordinarie visning så skulle jag som säljare vilja veta på ett ungefär hur mycket du är villig att buda för att det ens skulle vara värt för mig att ha förhandsvisningen. Men generellt sett har mäklaren ingenting att göra med summan på lånelöftet.
Det var så att jag pratade med mäklaren och ber hen att ha en förhandsvisning men hen så nej och det ska bli vanligt visning och vi skulle boka tid! Det har jag gjort och seden har jag skrivit hen att vi kan lägga bud på x summa men hen så att vi avvaktar visningar.C calibramicke skrev:Jag tycker att det beror lite på situationen. Om du vill ha en förhandsvisning och är intresserad av att köpa innan ordinarie visning så skulle jag som säljare veta på ett ungefär hur mycket du är villig att buda för att det ens skulle vara värt för mig att ha förhandsvisningen. Men generellt sett har mäklaren ingenting att göra med summan på lånelöftet.
aha, men då är det nog mer så att dom inte har någon lust att sälja före visning. Speciellt då det är säljarens marknad just nu så känner dom väl att dom kan få ut mer pengar efter en eller flera öppna visningar.J Josef9191 skrev:
Precis men även om de har ingen lust få de inte veta min budget vad som helst det är ! Eller hur ? Och väntar tills jag har vunnit budgivningenGrillen skrev:
I ett läge där budgivningen är igång (eller innan) kan mäklaren naturligtvis begära att få se lånelöfte om säljaren vill det. Man kan dock inte kräva att en köpare ska visa upp det. Anledningen är att det förekommer att vinnaren av en budgivning inte har lånelöfte och då tvingas hoppa av. I ett läge där budgivningen är avslutad kan säljaren välja att sälja till tvåan om det är okänt om den som vann har lånelöfte. När det sker frågar mäklaren tvåan som då ofta känner sig illa till mods. Huset får sedan visas igen och budgivningen får göras om.
I detta fall, där Josef startat många trådar här på forumet som vittnar om en tight budget är det möjligt att mäklaren snappat upp detta.
Förresten så kan de flesta objekt köpas innan visning, men det räcker inte att lägga utgångspriset.
I detta fall, där Josef startat många trådar här på forumet som vittnar om en tight budget är det möjligt att mäklaren snappat upp detta.
Förresten så kan de flesta objekt köpas innan visning, men det räcker inte att lägga utgångspriset.
J Johan456 skrev:I ett läge där budgivningen är igång (eller innan) kan mäklaren naturligtvis begära att få se lånelöfte om säljaren vill det. Man kan dock inte kräva att en köpare ska visa upp det. Anledningen är att det förekommer att vinnaren av en budgivning inte har lånelöfte och då tvingas hoppa av. I ett läge där budgivningen är avslutad kan säljaren välja att sälja till tvåan om det är okänt om den som vann har lånelöfte. När det sker frågar mäklaren tvåan som då ofta känner sig illa till mods. Huset får sedan visas igen och budgivningen får göras om.
Tyvärr stämmer detta inte ! Men så klart vill jag inte betala mer!J Johan456 skrev:I ett läge där budgivningen är igång (eller innan) kan mäklaren naturligtvis begära att få se lånelöfte om säljaren vill det. Man kan dock inte kräva att en köpare ska visa upp det. Anledningen är att det förekommer att vinnaren av en budgivning inte har lånelöfte och då tvingas hoppa av. I ett läge där budgivningen är avslutad kan säljaren välja att sälja till tvåan om det är okänt om den som vann har lånelöfte. När det sker frågar mäklaren tvåan som då ofta känner sig illa till mods. Huset får sedan visas igen och budgivningen får göras om.
Förresten så kan de flesta objekt köpas innan visning, men det räcker inte
Vanligtvis har mäklaren ingen rätt att kräva att veta hur mycket du fått i låneutrymme från din bank, dock kan det väl hända att när man funderar på att köpa en fashionabel fastighet att du måste visa upp bevis på att du har råd att köpa den innan du får en privat visning.