4 304 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Får kommunen gräva på min mark?
Byggnadsvårdstjejen
Byggnadsvårdare
· 18 inlägg
Byggnadsvårdstjejen
Byggnadsvårdare
- 18 inlägg
Vi har en kommunalväg som passerar vårt hus. Det är en grusväg som drabbats av ett slukhål pga regnet. I mellan oss och grannen går ett dike.
Idag har kommunen varit här och sprayat på vår gräsmatta, inte vid diket utan mitt på gräsmattan. Ingen kommunikation om vad de kan tänkas göra. Misstänker såklart att de tänker gräva.
Men har de rätt att göra det utan att ha en överenskommelse med oss som markägare? Finns inga servitut på vår mark.
Klart vi vill ha en hel och säker väg men vi vill inte heller att de bara gräver upp vår mark. Vad har vi för rättigheter? Vi bor inte i detaljplan.
Mest irriterande är att vi har varit hemma, hur svårt är det att ringa på?
Idag har kommunen varit här och sprayat på vår gräsmatta, inte vid diket utan mitt på gräsmattan. Ingen kommunikation om vad de kan tänkas göra. Misstänker såklart att de tänker gräva.
Men har de rätt att göra det utan att ha en överenskommelse med oss som markägare? Finns inga servitut på vår mark.
Klart vi vill ha en hel och säker väg men vi vill inte heller att de bara gräver upp vår mark. Vad har vi för rättigheter? Vi bor inte i detaljplan.
Mest irriterande är att vi har varit hemma, hur svårt är det att ringa på?
Säker på att det är kommunen som har sprayat? Troligtvis har någon gjort en förfrågan på ledningskollen.se för att de ska gräva. Då kommer ledningsägaren och märker ut var de har sina ledningar. Inte helt ovanligt att det saknas servitut för äldre ledningar.
Byggnadsvårdstjejen
Byggnadsvårdare
· 18 inlägg
Byggnadsvårdstjejen
Byggnadsvårdare
- 18 inlägg
N NoOne2k skrev:
Nä, jag kan ju inte vara säker på exakt vem som sprayat. Men vem menar du ledningsägaren? Skulle inte ägaren va kommunen i så fall? Går det att se ärenden på ledningskollen?
https://www.trafikverket.se/tjanste...ledningsarende-vag/Information-om-vagomradet/
Dom kanske ska gräva i diket men vill undvika ledningar. Att dom ritar o planerar ska du se som något positivt..
Dom kanske ska gräva i diket men vill undvika ledningar. Att dom ritar o planerar ska du se som något positivt..
Byggnadsvårdstjejen
Byggnadsvårdare
· 18 inlägg
Byggnadsvårdstjejen
Byggnadsvårdare
- 18 inlägg
Byggnadsvårdstjejen
Byggnadsvårdare
· 18 inlägg
Byggnadsvårdstjejen
Byggnadsvårdare
- 18 inlägg
Instämmer, är inte negativt inställd till att de åtgärdar problemet, glad för att ha en väg liksomFällebyggarn skrev:
Det behöver inte ens vara kommunen. Kan vara någon som ska gräva något i skogen bakom er eller på andra sidan vägen eller vad som helst.
När man beställer ledningsutsättning så fyller man i lite grovt på en karta på en hemsida i vilket område man tänker gräva. De flesta tar nog i lite för säkerhets skull. Sedan kommer utsättaren och märker ut ledningarna i området för respektive ledningsägare. Denne tar nog också hellre i för mycket än för lite för säkerhets skull.
På det hela taget slutar det med att det kan vara målat och nerslaget pinnar väldigt långt från där det egentligen ska grävas.
När man beställer ledningsutsättning så fyller man i lite grovt på en karta på en hemsida i vilket område man tänker gräva. De flesta tar nog i lite för säkerhets skull. Sedan kommer utsättaren och märker ut ledningarna i området för respektive ledningsägare. Denne tar nog också hellre i för mycket än för lite för säkerhets skull.
På det hela taget slutar det med att det kan vara målat och nerslaget pinnar väldigt långt från där det egentligen ska grävas.
Byggnadsvårdstjejen
Byggnadsvårdare
· 18 inlägg
Byggnadsvårdstjejen
Byggnadsvårdare
- 18 inlägg
Tack för svar. Lär sig något nytt varje dag.PNO skrev:
Det behöver inte ens vara kommunen. Kan vara någon som ska gräva något i skogen bakom er eller på andra sidan vägen eller vad som helst.
När man beställer ledningsutsättning så fyller man i lite grovt på en karta på en hemsida i vilket område man tänker gräva. De flesta tar nog i lite för säkerhets skull. Sedan kommer utsättaren och märker ut ledningarna i området för respektive ledningsägare. Denne tar nog också hellre i för mycket än för lite för säkerhets skull.
På det hela taget slutar det med att det kan vara målat och nerslaget pinnar väldigt långt från där det egentligen ska grävas.
Klicka här för att svara