13 280 läst ·
30 svar
13k läst
30 svar
Får jag sätta upp nya stålrör vid tomtgräns?
Du kan ju alltid banka ner en bit impregnerad trä, eller ett kopparrör. Inget som borde kunna förväxlas med LM:s utsättning.
Annars rekommenderar jag dessa:
https://www.kebastolpen.se/sv/kebastolpen/
Annars rekommenderar jag dessa:
https://www.kebastolpen.se/sv/kebastolpen/
Intressant tjänst, hur "giltig" är den? Kartan stämmer nämligen inte med verkligheten, enligt den går vår gräns mot grannen precis i linje med deras garage (noggrannhet 0.05) men i verkligheten och markplaneringskartan från byggåret har grannarna en tomtremsa på någon meter från garagefasaden. Finns dock inga markeringar här.
(Samma sak på vårt förra hus, där går kartans gräns i linje med husfasaden, men enligt rören var det 1,5 meter ifrån. Grannar som hade gränsen i linje med fasaden hade dessutom servitut vilket inte vi hade.)
(Samma sak på vårt förra hus, där går kartans gräns i linje med husfasaden, men enligt rören var det 1,5 meter ifrån. Grannar som hade gränsen i linje med fasaden hade dessutom servitut vilket inte vi hade.)
Märken på marken gäller.T tanaris skrev:
Någon på LM får rätta mig, men detta bör vara detsamma som deras interna register över kända fastigheter och deras gränser. Så det är nog det bästa du kan få. Men, som sagt, den kan innehålla fel och är definitivt inte fullständig!
Hur ser det ut om du kolla mot flygbilden på "Min karta"? Gränserna bör vara densamma, men bakgrunden kan ju ha ändrat sig. Eller så ligger garaget fel på kartan?
Juridiskt, inte det minsta giltig.T tanaris skrev:
Det är märken och markeringar i naturen som är det giltiga, och i kombination med förrättningshandlingarna är det hårdvalutan.
Det kan nämligen vara inskrivet vid förrättningen saker som att en gräns går längs en bäck, eller möts vid en flyttblock eller något sådant, så fysisk gränsmarkering kan saknas någon gång.
Så tecknen i naturen är det som gäller, och bra att ha stöd av förrättningskartan och förrättningsbeskrivningen.
Gränser, särskilt ute på landet, är rätt ofta ganska förfallna. Och rösen/märken kan vara rubbade eller borta. Då letar man efter spår av gamla rågångar, staket, murar och vad det nu kan vara, och kollar om det kan stämma överens med handlingarna.
Är grannar överens om en gräns, så bryr man sig väl ofta inte mer, men annars gäller det att låta LMV göra en Särskild gränsutmärkning, som skapar juridiskt bindande gränser (de försöker återställa gränserna efter bästa förmåga efter handlingar och tecken i naturen) och sen blir förrättningen juridiskt bindande, de nya gränserna gäller.
Detta kan inte göras vid svårare fall av förstörda gränser och ännu mer oklara förhållanden, utan då måste LMV utföra en Fastighetsbestämning, som är betydligt mer omfattande, men också resulterar i juridiskt giltigt fastställda gränser.
Lantmäteriet kan också utföra en Gränsutvisning, som är en enklare tjänst, de försöker helt enkelt hjälpa till med att hitta en gammal gräns, detta ger ej något juridiskt hållbara gränser. Så denna tjänst kan även utföras av vem som helst som har något hum om vad det handlar om. Jag har i princip gjort det en gång, jag letade fram de troliga gamla gränserna för en fastighet där 3 av 5 märken i naturen hade förstörts/försvunnit (2 vad breddning av en väg).
Då fick jag från LMV de gamla avstyckningshandlingarna, och kunde ganska exakt skissa upp var fastighetens gränser egentligen låg. Ej juridiskt bindande då.
Och kartor då?
Ja de har ingen som helst juridisk giltighet. De är 100% värdelösa som bevis för någon gräns. Men förrättningskartorna är mycket bra hjälp vid Gränsutvisning, Särskild gränsutmärkning eller Fastighetsbestämning. Men man letar alltså efter tecken på marken, och har kartan som hjälp där.
Annat kartmaterial är många gånger hopplöst felaktigt, det blir ibland jättestora fel när gammalt kartmaterial läggs in i geodatabasen, och det finns en mängd olika koordinatsystem som använts, även lokala på orten, så felen blir ibland stora, och för det mesta vissa fel.
Då låter jag nog bli att knata över till grannen och kräva en meter av hans tomtMikael_L skrev:
Jag får väl gå ut och gräva i buskarna igen, tycker det är lite märkligt att det inte finns några markeringar på en fastighet från 1974, som dessutom gjordes om 1981 när en tilltänkt skaftväg mellan oss och grannen på andra sidan inte blev av och dåvarande ägare köpte varsin halva av den.
Däremot stämmer röret väl mot en planutredning där det är en ring ritad som anger 15061
Några meter öster ut finns oxå en ring ritad med 1506 , där har jag ej hittat något.
Några meter öster ut finns oxå en ring ritad med 1506 , där har jag ej hittat något.
Enligt Lantmäterimyndighetens hemsida finns inga stompunkter där.
Hitta stompunkt | Lantmäteriet (lantmateriet.se)
Kan det vara stompunkter som KLm lokalt har men inte redovisar offentligt eller?

Hitta stompunkt | Lantmäteriet (lantmateriet.se)
Kan det vara stompunkter som KLm lokalt har men inte redovisar offentligt eller?