Jag ska bygga en komplementbyggnad och vill återbruka/renovera en kamin som står i ett befintligt hus som ska rivas.
Kaminen är en Handöl 1001(tror jag), se bild. Är den godkänd enligt de ”nya” reglerna, ja, nej eller gråzon?
 
  • Äldre kaminmodell Handöl 1001 med en röd tändsticka ovanpå mot en bakgrund av ett vitvarukök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga den lokala sotaren som i slutändan ska godkänna installationen vad som gäller
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Fråga den lokala sotaren som i slutändan ska godkänna installationen vad som gäller
Tack, tänkte om det var någon som visste, så kan jag spara mig själv lite arbete med att leta reda på en sotare och reda ut vad som kostar och inte.
 
Arbetet kan du göra ändå, du måste bara förhålla dig till kraven från besiktigande sotare.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Arbetet kan du göra ändå, du måste bara förhålla dig till kraven från besiktigande sotare.
Vet sotaren verkligen verkningsgrad, nivåer på partikelutsläpp, oförbrända kolväten, NOX,CO m.m gällande för den aktuella kaminen ?
Finns det överhuvudtaget någon som vet?
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Vet sotaren verkligen verkningsgrad, nuvåer på partikelutsläpp, oförbrända kolväten, NOX,CO m.m gällande för den aktuella kaminen ?
Finns det överhuvudtaget någon som vet?
Beroende av var fastigheten finns kanske det inte är något problem, större tätort eller landsbygd.......
Och det är ju en befintlig kamin i fastigheten som flyttas.
 
Problemet är inte att få den besiktad, det är att du inte får bygglov för den.
Går att läsa mer på https://www.boverket.se/sv/byggande...valtning/andrade-krav-for-kaminer-och-pannor/

Går att mäta utsläpp även från gamla kaminer men då behöver din lokala sotare ha utrustning för det, men det där är ingen fantastisk eldstad när det gäller förbränningsteknik så det är nog tveksamt att den ger bra utsläppsnivåer.
 
Precis, eftersom det är ett nybygge måste den uppfylla EcoDesign-kraven.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Problemet är inte att få den besiktad, det är att du inte får bygglov för den.
Går att läsa mer på [länk]
Går att mäta utsläpp även från gamla kaminer men då behöver din lokala sotare ha utrustning för det, men det där är ingen fantastisk eldstad när det gäller förbränningsteknik så det är nog tveksamt att den ger bra utsläppsnivåer.
Ja, läste också det. Kommunen vill ha en prestandadeklaration, men du menar att en sotare behöver göra den, om jag inte kan hitta någon. Hittade bara denna https://josefdavidssons.se/wp-content/uploads/2015/08/BruksanvisningODEN_110.pdf
Inte identisk kamin, dessutom verkar den inte innehålla rätt saker.
 
Du kan ju chansa. Jag bytte vedpanna. Sotaren fortsatte som tidigare att sota och berömde bara nyinstallation. Ngn anmälan gjordes aldrig.
 
Säkert smidigt hanterat med försäkringsbolag om det nån gång blir en brand orsakad av en utbytt vedpanna som således inte har bygglov.
 
  • Gilla
Mountain cliff
  • Laddar…
Aldrig hör talas om att byte av panna kräver bygglov, var hittar man den bestämmelsen?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Inte bygglov men är anmälanspliktigt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Säkert smidigt hanterat med försäkringsbolag om det nån gång blir en brand orsakad av en utbytt vedpanna som således inte har bygglov.
Brukar försäkringsbolag undersöka bygglov/bygganmälan vid en "normal" brand om inget uppenbart tyder på oegentligheter?
 
M Mountain cliff skrev:
Ja, läste också det. Kommunen vill ha en prestandadeklaration, men du menar att en sotare behöver göra den, om jag inte kan hitta någon. Hittade bara denna [länk]
Inte identisk kamin, dessutom verkar den inte innehålla rätt saker.
Den kaminen är så pass gammal att den inte har testats, då behöver du isf göra en egen prövning om den ska ha en chans att få ett bygglov. Du behöver då någon som gör en rökgasanalys och skriver ett protokoll för den, är möjligt att sotaren kan pyssla med det, eller någon som justerar in pelletsbrännare eller liknande.

Finns säkert en standard man ska ha tillgång till och följa också för att det ska bli korrekt.

Säkrast är nog att höra av sig till stadsbyggnadskontoret och höra efter vad dom kräver precis och sen höra dig för med lokala företag om någon kan utföra det.
 
  • Gilla
Mountain cliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.