Jag ska bygga en komplementbyggnad och vill återbruka/renovera en kamin som står i ett befintligt hus som ska rivas.
Kaminen är en Handöl 1001(tror jag), se bild. Är den godkänd enligt de ”nya” reglerna, ja, nej eller gråzon?
Kaminen är en Handöl 1001(tror jag), se bild. Är den godkänd enligt de ”nya” reglerna, ja, nej eller gråzon?
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Fråga den lokala sotaren som i slutändan ska godkänna installationen vad som gäller
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Arbetet kan du göra ändå, du måste bara förhålla dig till kraven från besiktigande sotare.
Beroende av var fastigheten finns kanske det inte är något problem, större tätort eller landsbygd.......D Dilato skrev:
Och det är ju en befintlig kamin i fastigheten som flyttas.
Problemet är inte att få den besiktad, det är att du inte får bygglov för den.
Går att läsa mer på https://www.boverket.se/sv/byggande...valtning/andrade-krav-for-kaminer-och-pannor/
Går att mäta utsläpp även från gamla kaminer men då behöver din lokala sotare ha utrustning för det, men det där är ingen fantastisk eldstad när det gäller förbränningsteknik så det är nog tveksamt att den ger bra utsläppsnivåer.
Går att läsa mer på https://www.boverket.se/sv/byggande...valtning/andrade-krav-for-kaminer-och-pannor/
Går att mäta utsläpp även från gamla kaminer men då behöver din lokala sotare ha utrustning för det, men det där är ingen fantastisk eldstad när det gäller förbränningsteknik så det är nog tveksamt att den ger bra utsläppsnivåer.
Ja, läste också det. Kommunen vill ha en prestandadeklaration, men du menar att en sotare behöver göra den, om jag inte kan hitta någon. Hittade bara denna https://josefdavidssons.se/wp-content/uploads/2015/08/BruksanvisningODEN_110.pdfV vinylskiva skrev:Problemet är inte att få den besiktad, det är att du inte får bygglov för den.
Går att läsa mer på [länk]
Går att mäta utsläpp även från gamla kaminer men då behöver din lokala sotare ha utrustning för det, men det där är ingen fantastisk eldstad när det gäller förbränningsteknik så det är nog tveksamt att den ger bra utsläppsnivåer.
Inte identisk kamin, dessutom verkar den inte innehålla rätt saker.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Inte bygglov men är anmälanspliktigt.
Den kaminen är så pass gammal att den inte har testats, då behöver du isf göra en egen prövning om den ska ha en chans att få ett bygglov. Du behöver då någon som gör en rökgasanalys och skriver ett protokoll för den, är möjligt att sotaren kan pyssla med det, eller någon som justerar in pelletsbrännare eller liknande.M Mountain cliff skrev:
Finns säkert en standard man ska ha tillgång till och följa också för att det ska bli korrekt.
Säkrast är nog att höra av sig till stadsbyggnadskontoret och höra efter vad dom kräver precis och sen höra dig för med lokala företag om någon kan utföra det.
