Hej,

nu är det så att jag planerar att installera en solcellsanläggning från Sundwind.

Solcell: 110w
Batteri: 185Ah
Reg: GTR 7VA
4st 12v uttag
4st kopplingsdosor
2st ledlampor (sänglampor)
3st fönsterlampor halogen
1st lysrörsarmatur 8w
1st taklampa 10w

Själv tycker jag att detta känns väldigt enkelt att ordna själv. Jag är fullt medveten om att jag måste räkna på avstånd kontra kabelns mm2.

Jag minns att vi fick någon behörighet typ, bb1, bb2 eller dylikt. Är inte säker på vad behörigheten heter men jag minns väl hur vi satt och kopplade stora scheman för lampor, uttag, strömbrytare och JFB. Vi lärde oss dessutom att skriva våra egna.

Utbildning (gymnasial)
50p Elkompetens A
50p Ellära
50p Digitalteknik
50p Robotteknik
50p Styrteknik

Om jag känner att jag kan, får jag koppla in min egen solcellsanläggning då? Ger denna utbildning någon behörighet och i sådana fall vad får jag göra?

Hälsningar
Christian

:wow:

Utbildningen ger ingen behörighet att göra något inom starkström. Gränsen går vid 50V AC eller 120V DC 200VA så du klan koppla med gott samvete.

Fan vad nice! :) Nu blev jag glad! Vilken tur att jag valde 12v istället för att låta koppla in 220v :D

Nu vill jag ändå poängtera för de som blir lite nervösa att jag kommer ta det säkra före det osäkra. Jag kommer låta en elektriker kolla över schemat och "godkänna" alla dragningar/kopplingar. Även om det inte har någon juridisk fördel, så är det en sak jag tycker man borde göra som "hempulare".

Hälsningar
Christian

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.