F Falckman skrev:
Aah ja då var ju situationen lite annorlunda... Under dom omständigheterna känns det mer tveksamt att grannen skulle kunna tvinga till sig ett servitut, men jag håller det nog ändå inte för helt uteslutet, just eftersom det är en befintlig och etablerad lösning som nu TS vill rucka på.
Men grannen kan ju utan besvär eller nämnvärd kostnad lösa det själv, så varför ska TSmsrk behöva utnyttjas?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men grannen kan ju utan besvär eller nämnvärd kostnad lösa det själv, så varför ska TSmsrk behöva utnyttjas?
Det är en knivig bedömning givetvis och LM har ju haft, låt oss säga en tveksam syn på egendomsskyddet genom åren. TS åtgärd är så att säga helt onödig och kapitalförstörande. Det som tidigare löst genom en utfart ska nu lösas genom två, dessutom nyanlagda sådana. Bägge parter får alltså mer kostnader utan att någon som helst båtnad uppstår. Bokstavligen tvingas bägge parter kasta pengar i sjön för att lösa en situation som redan har en fungerande lösning. Det skulle inte förvåna mig om ett argument som går ut på att det finns ett allmänt intresse av att etablerade bostadsfastigheter och deras väglösningar ska kunna antas vara permanenta och inte ändras till följd av en grannes nyckfullhet kunde läggas till grund till varför den redan befintliga utfarten kan säkras med servitutsrätt trots att TS misstycker. Jag säger inte att det är ett givet fall, jag hade nog till och med lagt pengarna på att TS kan klarar sig från att tvingas på ett servitut, men det är inte ett öppet mål heller. I det läget hade jag nog hellre försökt pressa grannen att betala för sig innan jag bara grävde bort min del av uppfarten.

F Falckman skrev:
Det är en knivig bedömning givetvis
Men det finns ju inget servitut eller avtal om rätten till uppfart, varken muntligt eller skriftligt, det har bara blivit så.

Råder man inte över sin egen mark bara för att grannen är en snål jävel som inte vill anlägga sin egen uppfart på sin egen tomt med ett lass grus för en tusenlapp?

Platsen finns ju.

Jag skulle i värsta fall satt upp ett staket i tomtgräns (för det får man ju) och sen får grannen lösa sin uppfart bäst han gitter.

Innan dess hade jag parkerat bilen på min mark direkt på uppfarten precis vid tomtgränsen, samma sak, grannen får lösa sin uppfart själv.

D Dilato skrev:
Men det finns ju inget servitut eller avtal om rätten till uppfart, varken muntligt eller skriftligt, det har bara blivit så.

Råder man inte över sin egen mark bara för att grannen är en snål jävel som inte vill anlägga sin egen uppfart på sin egen tomt med ett lass grus för en tusenlapp?

Platsen finns ju.

Jag skulle i värsta fall satt upp ett staket i tomtgräns (för det får man ju) och sen får grannen lösa sin uppfart bäst han gitter.

Innan dess hade jag parkerat bilen på min mark direkt på uppfarten precis vid tomtgränsen, samma sak, grannen får lösa sin uppfart själv.
Den bedömning som sker när mark tvångsvis tas i anspråk är ganska invecklad men kan väl enklast beskrivas enligt följande:
Finns ett allmänt intresse av åtgärden? I det här fallet skulle det allmänna intresset i så fall vara att tillgodose en fastighets tillgång till allmän väg genom en redan befintlig utfart, som det förvisso (åtminstone delvis) saknas formell rätt för fastigheten att nyttja. Skulle fastigheten avstyckas idag skulle grannen mest troligt fått ett servitut att nyttja befintlig utfart vid fastighetsbildningen.
Om så är fallet ska följande tre omständigheter vara uppfyllda:
1. Är ingreppet till för att tillgodose ett ändamålsenligt behov? I det här fallet är det det ändamålsenligt eftersom fastigheter enligt 3:1 ska ha tillgång till väg.
2. Om ingreppet är nödvändigt för att uppnå ändamålet eller om det finns alternativ som är mindre inkräktande men ändå tillfredsställer samma behov. I det här fallet är det ganska jämt skägg. Ingreppet på TS fastighet är minimalt, marken nyttjas redans om utfart mot allmän väg. Däremot föreligger ju också den omständigheten att TSs granne verkar kunna anlägga utfart inom sin egen fastighet. Dessutom har vi av tråden att döma ingen informations om talar för att TS exempelvis har en mycket större fastighet eller en annan typ av fastighet än bostadsfastighet, det torde därför som utgångspunkt anses vara lika betungande för respektive fastighet att upplåta mark för en utfart mot allmän väg.
3. Är ingreppet strikt proportionerligt, det vill säga vinner allmänheten en sådan pass stor fördel att intrånget för den enskilde helt enkelt får tålas.

Jag har sett några bedömningar LM gjort i den här frågan och jag tycker inte det är solklart vart myndigheten skulle landa i en sån här bedömning. Jämför med följande rättsfall där just servitut och egendomsskyddet prövats:
F 7877-18
F 2969-18
F 106-19
Särskilt F 7877-18 tycker jag kan vara intressant som liknelse i den här diskussionen.

TS kommer nog kunna gräva på, det är inte det som är problemet (brasklappar för marklov om det är mycket schaktning etc.). Jag menar att det inte är uteslutet att grannen vinner framgång med att tvångsbilda ett servitut. Om så sker har TS lagt ut pengar på att gräva bort en väg som sedan kommer återställas och grannen ändå köra på. Det enda TS tjänar i sammanhet är i så fall intrångsersättningen när servitutet tvångsbildas. TS verkar ju egentlige mest intresserad av att hans snåla och lata granne ska bidra. Hade jag varit en snål och lat granne hade jag väldigt snabbt börjat bidra om jag insåg att alternativet var att bråka hos LM och eventuellt i domstolar till en betydligt mycket högre kostnad för att ändå bara i bästa fall få behålla vad jag redan har.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
S Stubben90 skrev:
Jag har haft tanken på att göra det ett tag även innan grannarnas dåliga uppförande, den tomtyta jag förlorar är idag döyta, en slänt ner mot vägen. Har haft tanken att jag vill göra en stenläggning vilket blir svårt då grannen inte ens vill betala för ett gruslass vilket uppfarten är i behov utav.
Du kommer behöva en elektrisk grind för din sida annars kommer grannen köra på den. 😀 Vore det inte enklare att reda ut situationen?

N Niklas i Tomtebo skrev:
Du kommer behöva en elektrisk grind för din sida annars kommer grannen köra på den. 😀 Vore det inte enklare att reda ut situationen?
Fast står det ett staket i tomtgränsen kommer grannen i så fall hamna hos TS. Tveksamt om det i så fall blir någon kopp Gevalia.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Stubben90 skrev:
Vad skyddar din rätt att använda den om inget finns dokumenterat?

Tanken är att bygga en låg mur eller annan naturlig avgränsning ca en meter från fastighetsgränsen för att möjliggöra underhåll etc.
Om det är ett hyfsat underhållsfritt staket/mur behöver du absolut inte en hel meter till tomtgränsen. Tänk på att din granne kommer att annektera denna meter och fortsätta använda som uppfart. Även om det är fult rekommenderar jag hellre underhållsfritt i stil med Gunnebostängsel på tomtgränsen än en fin mur en meter in.

S Steelnecks skrev:
Javisst, jag har ett liknande problem där jag bor där en granne äger marken som min infartsväg passerar, för 4 år sedan så var grannen hit och tyckte att vi använde vägen för mycket och då körde vi möjliigtvis tur & retur 4 dagar i veckan. Grannen försöker på alla sätt hindra oss att bo i vår fastighet då huset dom senaste 75 åren varit fritidshus. Huset är byggt i slutet av 1800 talet.
Efter forskning från min sida så fick jag reda på att vägen fanns här redan i slutet på 1700 talet, alltså innan laga skiftet och att vägen är en samfällighet skapad av 3 olika fastigheter tillsammans år 1876.
Vägen är 300 meter lång innan den kommer till vår tomtgräns och växtligheten är väldigt tät, så pass tät att större fordon såsom varuleveranser vägrar att köra in då växtligheten tar i hytten på lastbilarna.
Jag vill rensa bort träd som hindrar infart men när jag gjorde det så blev jag attackerad av grannen, nu är det ju faktiskt så att eftersom vägen är enskild väg och inte privat väg så får jag enligt lagen även rensa bort växtligheten och träd 200 cm ifrån vägkanten bara jag informerar markägaren, jag kapade kvistar som hängde in på körbanan !!! En privat väg ägs av en enskild fastighet, men en enskild väg ägs av en samfällighet, om min granne tycker att han kan ta lagen i egna händer och hindra mig så kan jag beställa in en lantmäteriförättning som kommer att garantera för mig att jag har en infartsväg, man har ju hört att det kan bli snuskigt dyrt, men det blir ju faktiskt så att andelsägarna får dela på kostnaden som lantmäteriet tar och det kan som sagt bli mycket dyrt.
Detsamma gäller din granne som även han kan ta in Lantmäteriet som utför en förrättning som garanterar hans infart, det betyder också att du blir av med marken som hans infartsväg ligger på.
Har du en egen tråd om detta någonstans?
Är samfälligheten aktiv eller är den "död"?
Det går att ta reda på vilka delägarna är, troligen är du själv en av dem. Om det inte finns någon aktiv förening kan du dra igång en och göra jobbet genom den, ideellt elelr mot betalning, föreningen har ju rätt att ta betalt av medlemmarna. Risken finns att det är andelstal som gör att stor markägare har mer att säga till om, men det beror på stadgarna, oftast har varje medlem 1 röst oavsett andelstal, även om det förekommer viktade röstetal baserat på andelstal också.

Kontakta Lantmäteriet och begär ut all information du kan om samfälligheten, inklusive delägare. Det kostar inget, då det inte är en förrättning. Förrättning är det först om man begär att ändra något på samfälligheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.