Hej allesammans.

Bor i en äldre lägenhet från 60-talet. Har flera kablar från eluttag (220V) som ligger längst med golv och tak.

Har sett att det finns avtagbara golv- och taklister med skåror för kablar. Får jag täcka över kablarna med detta? Eller finns det andra typer av lister som man får använda för att dölja dem?

Vad kallar man dessa typer av kablar? Har haft svårt att hitta info!

Golvlisterna jag tittat på ser ut såhär:

https://www.hornbach.se/p/kanallist-vit-slat-19x95x2400mm-2-pack/7556631/

https://www.byggmax.se/sockel-sx182...fJV3nZvVZNYpHTi4g9oapEaArQIEALw_wcB#913=80942

Jättetacksam för all hjälp jag kan få.

• Elektrisk kabel löper längs med golvlisten och ett vägguttag i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kablar från eluttag längs med ett hörn av ett rum täckta med en vit plastlist längs golv och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JohanssonJ skrev:
Hej allesammans.

Bor i en äldre lägenhet från 60-talet. Har flera kablar från eluttag (220V) som ligger längst med golv och tak.

Har sett att det finns avtagbara golv- och taklister med skåror för kablar. Får jag täcka över kablarna med detta? Eller finns det andra typer av lister som man får använda för att dölja dem?

Vad kallar man dessa typer av kablar? Har haft svårt att hitta info!

Golvlisterna jag tittat på ser ut såhär:

[länk]

[länk]

Jättetacksam för all hjälp jag kan få.
Ja du får lägga kablar i kanallisterna du länkar.

Hur jag hade gjort.
Bild 1. Köp en lite bredare vit kanallist likande modell du redan har för datakabeln.
Bild 2. Dra kabeln snyggare med ”letti” och måla listen vit.

S
Kabeln i första bilden ser inte ut att vara en installationskabel utan en RKK eller motsvarande. Svårt att vara säker på en bild dock.

Men om den är det så är den inte godkänd hur du än förlägger den.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Kabeln i första bilden ser inte ut att vara en installationskabel utan en RKK eller motsvarande. Svårt att vara säker på en bild dock.

Men om den är det så är den inte godkänd hur du än förlägger den.
Tack! Då får jag lista ut det först. Hur ser man om det är en installationskabel eller inte? Och vad skiljer dem åt?

S
J JohanssonJ skrev:
Tack! Då får jag lista ut det först. Hur ser man om det är en installationskabel eller inte? Och vad skiljer dem åt?
Installationskabel för det där ändamålet är EQRQ eller liknande. Om du kollar noga på din kabel, kan du se om det står RKK eller RQQ på den?

Skillnaden är att RKK / RQQ är avsedda att användas som anslutningskabel. Den har väldigt fintrådiga kardeler till skillnad från EQRQ eller motsvarande där varje ledare består av en enda solid ledare :)

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Installationskabel för det där ändamålet är EQRQ eller liknande. Om du kollar noga på din kabel, kan du se om det står RKK eller RQQ på den?
Stort tack för förklaringen!

Hittar inget tryck eller märkning på kabeln i golvet. Lyckades inte kolla *bakom* kabeln som sitter vid taket, men den delen jag ser är också helvit.

Om jag stänger av huvudströmbrytaren och lossar på socklarna väldigt försiktigt (utan att röra eller skruva loss kablarna), kan man då se fibrerna i kablarna och på sådant sätt avgöra om det är en RKK/RQQ eller installationskabel/EQKQ?

J JohanssonJ skrev:
Stort tack för förklaringen!

Hittar inget tryck eller märkning på kabeln i golvet. Lyckades inte kolla *bakom* kabeln som sitter vid taket, men den delen jag ser är också helvit.

Om jag stänger av huvudströmbrytaren och lossar på socklarna väldigt försiktigt (utan att röra eller skruva loss kablarna), kan man då se fibrerna i kablarna och på sådant sätt avgöra om det är en RKK/RQQ eller installationskabel/EQKQ?
Du behöver knappast göra några kontroller för att kunna direkt säga att den inte är rätt för att installera fast med. Du kan skaffa lite tex EXQ att ersätta med och lägga i någon lämplig list om du vill. Den uppe vid taket kan du som sagt använda som den är i list.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.