Hej alla kunniga,
Jag undrar om jag får byta detta infällda uttag med dimmer, till ett utanpåliggande med förhöjningram, och 4 fack.
Dvs ett till dimmern, och 3 vanliga jordade uttag.
Nästa fråga, går det ens?
Mvh
Fredrik
Jag undrar om jag får byta detta infällda uttag med dimmer, till ett utanpåliggande med förhöjningram, och 4 fack.
Dvs ett till dimmern, och 3 vanliga jordade uttag.
Nästa fråga, går det ens?
Mvh
Fredrik
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Nej, det du får göra är bara att byta ut ett befintligt uttag. Att sätta dit fler är högst sannolikt över gränsen.
Det går absolut att göra. Tänkbara problem som kan uppstå är att förhöjningsramen inte täcker hålen från de gamla grejerna eller att det är svårt att skruva fast ramen i kaklet.
Det går absolut att göra. Tänkbara problem som kan uppstå är att förhöjningsramen inte täcker hålen från de gamla grejerna eller att det är svårt att skruva fast ramen i kaklet.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Det är inte många här som kommer att argumentera emot... om du väljer att göra det själv så skaffa bra material och fråga här om du har några funderingar. Det finns många lärorika trådar och artiklar i ämnet här.
Vet inte riktigt om jag håller med dig där.E elmont skrev:
Det dras ju inga nya kablar till uttag som sitter någon annan stans.
Men definitioner kan vara hårfina.
Då skulle att ersätta ett envägsuttag med ett tvåvägs också vara en utökning av installationen.
Märk väl att jag brukar vara en paragrafryttare och förespråkare av att följa gällande bestämmelser.
Det viktiga är att kunskap finns och att det görs på ett säkert sätt
Redigerat:
Det står byta (förut "utbyte") vilket för mig innebär att man får byta till en ny likadan, inte till en annan sort. Att byta envägs till tvåvägsuttag är att byta till annan sort enligt mig. Jag tror att tanken är att man ska kunna sätta kablarna likadant som förut.
Det är som sagt en helt annan fråga än om du kan. Väldigt få här kommer säga emot så länge du gör ett bra och seriöst jobb. Använd vettig materiel (t.ex min favorit Elko RS som du redan har monterad där) och var noga när du kopplar.
Ett tips är att använda ett trevägsuttag, då kan du använda en trefacks utanpåliggande ram och täckram (man tar bort den ena avdelaren så man får 2+1). Det sparar lite plats.
Det är som sagt en helt annan fråga än om du kan. Väldigt få här kommer säga emot så länge du gör ett bra och seriöst jobb. Använd vettig materiel (t.ex min favorit Elko RS som du redan har monterad där) och var noga när du kopplar.
Ett tips är att använda ett trevägsuttag, då kan du använda en trefacks utanpåliggande ram och täckram (man tar bort den ena avdelaren så man får 2+1). Det sparar lite plats.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Bortsett från vad man formellt får, eller i praktiken kan göra. Så undrar jag lite över syftet att ha tre uttag? I många fall handlar det om att ansluta ex. en tvättmaskin och en torktumlare + ngt. mer.
I så fall kan det vara lämpligt att dra fram en fas till. Du kan normalt sett inte köra både TM och tumlare samtidigt på en 10A säkring.
I så fall kan det vara lämpligt att dra fram en fas till. Du kan normalt sett inte köra både TM och tumlare samtidigt på en 10A säkring.
Jag tycker att det ser ut att vara ett "köksuttag" som skall utökas. Då utgår TM och TT problematiken men även köket har sina förbrukare såsom vattenkokare och kaffebryggare. Dessa kan också "knäcka" 10 A säkringar om de körs samtidigt......
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Jag skulle nog kosta på elektrikern för min del särskilt om det är nära vatten. De kontrollerar att kablarna duger för så många uttag och de kan också mäta att det inte blir några felaktigheter. Har du haft elektriker där som monterat tidigare och kanske fått elsäkerhetsintyg så ska man kanske inte pilla i onödan just där men jag är ju amatör på el. Om det händer något med elen i framtiden så är de 1500 sparade kronorna inte värt samvetets röst.FRESTAH skrev:
Det spelar ingen roll hur många vägar ett uttag har. Är det märkt 10A så får man bara belasta det med 10A maximalt och skall också avsäkras därefter. Dock finns det 4-vägsuttag som kan anslutas till två faser och då kan de belastas t.ex. med 10A per halva. (i praktiken är det två 2-vägs uttag i samma låda).Matzeball skrev:
Jag skulle nog kosta på elektrikern för min del särskilt om det är nära vatten. De kontrollerar att kablarna duger för så många uttag och de kan också mäta att det inte blir några felaktigheter. Har du haft elektriker där som monterat tidigare och kanske fått elsäkerhetsintyg så ska man kanske inte pilla i onödan just där men jag är ju amatör på el. Om det händer något med elen i framtiden så är de 1500 sparade kronorna inte värt samvetets röst.
Man skall inte lita på elektrikernas installationer. De två senaste tillfällena jag haft elektriker hemma så har inte installationerna varit helt godkända.
Berätta gärna vad ett elsäkerhetsintyg är. Mig veterligen existerar inget sådant.Matzeball skrev:
Vilket uttag är det? Jag har inte stött på något sådant. Det enda jag känner till är ett tvåvägsuttag från Elko som är godkänt för tvåfasmatning och 440 V.C c_olsson skrev:
En elektriker kan räkna på kablaget och se om det är möjligt att avsäkra till 13A. Det ger 3kW maxeffekt. Då är det inga problem att använda en modern värmepumpstumlare och tvättmaskin samtidigt. (en värmepumpstumlare drar ca 800-1000 watt men har en viss startström för kompressorn. Standardeffekt för tvättmaskiner är ca 2kW men en del går att koppla om för lägre maxeffekt på bekostnad av längre tvätttider. (det gäller oftast tvättmaskiner med två 1kW värmeelement avsedda för en eller två faser och där man helt enkelt bara använder ett av elementen)H hempularen skrev:Bortsett från vad man formellt får, eller i praktiken kan göra. Så undrar jag lite över syftet att ha tre uttag? I många fall handlar det om att ansluta ex. en tvättmaskin och en torktumlare + ngt. mer.