Hej,
Har sedan 2 år tillbaka ovanstående setup och i samband med att jag kopplade in golvvärme även på ovanvåningen började jag följa hur systemet jobbade.
Jag har fått helt okej värme både uppe och nere så det är inga större problem i sig. Däremot får jag sällan upp varmvattentemperaturen till över 40-42 gr. Så sent som i helgen fick jag flera fel i form av lågt flöde vid avfrostning.
Det är inget smuts i filtret, det är rengjort.
Verkar vara fler som har samma problem med lågt flöde och ingen har riktigt bra svar. Däremot är det lite oroväckande att jag inte får upp varmvattentemp. Min installatör kommer ut på fredag, men ibland är det bra att ha flera spår att gå på.
Skall jag sätta en högre gräns på elpatronen? Den står på 5 gr idag.
Bor i södra Skåne och tempen de senaste dagarna har varit runt nollan, ibland någon plusgrad.
Uppvärmd yta cirka 275 kvm, golvvärme.
Komplettera med utjämningskärl?
Något annat att ändra? Tacksam för input!
Har sedan 2 år tillbaka ovanstående setup och i samband med att jag kopplade in golvvärme även på ovanvåningen började jag följa hur systemet jobbade.
Jag har fått helt okej värme både uppe och nere så det är inga större problem i sig. Däremot får jag sällan upp varmvattentemperaturen till över 40-42 gr. Så sent som i helgen fick jag flera fel i form av lågt flöde vid avfrostning.
Det är inget smuts i filtret, det är rengjort.
Verkar vara fler som har samma problem med lågt flöde och ingen har riktigt bra svar. Däremot är det lite oroväckande att jag inte får upp varmvattentemp. Min installatör kommer ut på fredag, men ibland är det bra att ha flera spår att gå på.
Skall jag sätta en högre gräns på elpatronen? Den står på 5 gr idag.
Bor i södra Skåne och tempen de senaste dagarna har varit runt nollan, ibland någon plusgrad.
Uppvärmd yta cirka 275 kvm, golvvärme.
Komplettera med utjämningskärl?
Något annat att ändra? Tacksam för input!
Om vv temp inte kommer upp mer i temp än det du skriver så det första man ska göra är att se i menyn om den är inställd att göra varmare varmvatten tycker jag. Sen så kan man ju titta på siffrorna ( kondensortemp osv) i menyn för att se om det avviker något.
Bilder på driftvärden när anläggningen gör varmvatten kan vara en bra idé 🙂
Släng ett öga i den utökade larm-loggen, om det ligger varningar på hög kondensor eller liknande.
Problem med avfrostningen kan uppstår om man ställer termostaterna till golvvärmen för lågt så att systemet är kraftigt strypt 😶
Släng ett öga i den utökade larm-loggen, om det ligger varningar på hög kondensor eller liknande.
Problem med avfrostningen kan uppstår om man ställer termostaterna till golvvärmen för lågt så att systemet är kraftigt strypt 😶
Den har ju gjort det tidigare och inte ändrat, så det verkar märkligt.V Vector skrev:
Ja, jag kan dessvärre inte säga så mkt om de siffrorna
Var hittar jag utökad larmlogg?T tobbetk skrev:Bilder på driftvärden när anläggningen gör varmvatten kan vara en bra idé 🙂
Hmmm jag har låg kurva, annars blir det svinvarmt, men alla står enligt sitt injusteringsvärde och fullt öppna(utom sovrummet).
Har du möjlighet att ta lite bilder på alla temperaturer under Info-menyn -> driftinfo - värmepump när utedel är igång och gör varmvatten och när den står still ?R Rena skrev:
Har man plockat av plåtarna på utedelen och kontrollerat så att det inte är läckage på fyrvägsventilen ?
Reparatören var här 2 timmar idag, så jag hoppas ju han kollat det. Stod inte och övervakade….T tobbetk skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Familjens hus brann ned, får inte bygga upp pga bygglov
Bygglov -
Akut - toalett som inte slutar att rinna får ej upp cisternlocket
Vatten & Avlopp -
Uppstickande avloppsrör får inte plats under IKEA METOD bänkskåp
Kök -
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar -
Får inte upp sängen
Byggmaterial & Byggteknik