1 801 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Får inte nätverket att fungera med patchpanelen! Vad gör jag för fel?
Hej!
Jag har dragit ett trådat nätverk hemma med cat 5e kabel och patchpanel. Har mät med en nätverkstestare och den indikerar att alla paren är okej. Jag har kollat kopplingen och den verkar rätt (tror jag, är inte så hemma på detta). Har sätt i en bärbar dator och testat pinga en av de stationära men det går inte nå måldatorn. Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig. Se bilderna på kopplingarna.

Jag har dragit ett trådat nätverk hemma med cat 5e kabel och patchpanel. Har mät med en nätverkstestare och den indikerar att alla paren är okej. Jag har kollat kopplingen och den verkar rätt (tror jag, är inte så hemma på detta). Har sätt i en bärbar dator och testat pinga en av de stationära men det går inte nå måldatorn. Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig. Se bilderna på kopplingarna.

Det jag först tänker på är om du har någon brandvägg i någon av datorerna. I så fall måste du lägga in undantag för de IP-adresser som gäller. Även en router med brandvägg kan stöka till det. Du kan ju prova att ansluta med brandvägg/ar avstängda och då med modemet avstängt så att ingen kan komma in utifrån.
Om den bärbara får en IP-adress av DHCP-servern i routern så vet du att kablarna mellan router och bärbar fungerar. Pingar du rätt IP? Får den bärbara ett IP-nummer på samma nät som den stationära? Kan den stationära pinga laptopen?
Janne, jag vill bara dubbelkolla så att du inte gjort ett av de vanliga nybörjarmisstagen. Du har fortfarande en router inkopplad va? Många tror att man kan skippa denna bara för att man har en patchpanel, men så är inte fallet. Du nämner inget om det i ditt inlägg, det var mest därför jag ville kolla innan vi fortsätter felsöka.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Tänkte samma tanke som Bjurran. En patchpanel är ju bara en sorts skarv på kabeln, mellan portarna finns ingen förbindelse. (eller är jag helt ute och cyklar...)
Klicka här för att svara