21 474 läst ·
16 svar
21k läst
16 svar
Får inte loss den sabla trapp-strömbrytar-mojängen...
Jag ska ta bort en trapp-strömbrytare från Schneider Electric... Jag får loss det yttre skyddet, där står ett nummer på insidan: BBV54929. Men resten sitter så pass bra att jag är rädd att förstöra något om jag tar i, eftersom jag inte vet om jag tar i på rätt ställe. Är det själva strömbrytarna som ska bort först eller är det den vita plattan runt om? Jag pillar in en kniv och tar i så att knivbladet böjer sig... och det känns ju som att jag gör fel om jag ska behöva använda så mycket våld, då blir jag rädd att bryta av något... och jag vill ju kunna montera dit det sedan igen (efter att jag pillat en in NEXA-mojäng bakom)...
Hm ska ta en bild och ladda upp, kanske någon känner igen modellen och vet hur man får upp den?
Hm ska ta en bild och ladda upp, kanske någon känner igen modellen och vet hur man får upp den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp vipporna ska du bända loss.
Ibland går det med fingerfärdig hand, men oftast tar man flatmejseln lite försikigt under knappen. Riktigt gamla brytare är ofta sköra och knappen går lätt i bitar om man inte är försiktig.
Här kan du se hur man demonterar
https://www.schneider-electric.se/sv/faqs/FA164748/
Vid montage trycker man till lite försiktigt med flatmejseln på böjen i den där flärpen som på dessa bilder visas hur den öppnas med mejseln.
Och det där du just nu tagit isär tar man aldrig isär, normalt sett. Det är bara om man ska byta ram till annan färg eller desigram som den delen tas loss.
Ibland går det med fingerfärdig hand, men oftast tar man flatmejseln lite försikigt under knappen. Riktigt gamla brytare är ofta sköra och knappen går lätt i bitar om man inte är försiktig.
Här kan du se hur man demonterar
https://www.schneider-electric.se/sv/faqs/FA164748/
Vid montage trycker man till lite försiktigt med flatmejseln på böjen i den där flärpen som på dessa bilder visas hur den öppnas med mejseln.
Och det där du just nu tagit isär tar man aldrig isär, normalt sett. Det är bara om man ska byta ram till annan färg eller desigram som den delen tas loss.
Tack! Det fungerade! 
Ok så jag ska få bort den bruna plasten under genom att trycka in någon flik där på sidan med mejseln? Jag provar...
Ok så jag ska få bort den bruna plasten under genom att trycka in någon flik där på sidan med mejseln? Jag provar...
Japp det gick fint! Tack för hjälpen!!
Damn, det är ingen jord-kabel.. då kan jag inte koppla in en sån här va:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...xa-infalld-fjarrstrombrytare-2-kanaler-p50879
https://www.kjell.com/se/sortiment/...xa-infalld-fjarrstrombrytare-2-kanaler-p50879
Produkter som diskuteras: "smarta verktyg"
Smarta verktyg
Ta hjälp av de här smarta verktygen i ditt nästa byggprojekt. Några av produkterna i den här samlingen är framtagna av medlemmar i vårt forum.
Läs mer
Det låter som överkurs för mig. Jag får kolla med en elektriker!
Har du en neutralledare (nolla) som går genom dosan, troligen blå då, så kan du klippa och grena av med en toppklämma och kort bit blå FK.
Sen är du hemma i princip.
Annars blir det att fiska fram en noll-ledare ifrån närmaste dosa som den återfinns i.
Sen är du hemma i princip.
Annars blir det att fiska fram en noll-ledare ifrån närmaste dosa som den återfinns i.

