Det var något kallevajsning med luftpumpen. Nu har jag rätt tryck,
men vattenpumpen i borrhålet slår till alldeles för ofta. Vad kan det bero på?

B
Hur ofta? Och vad är "rätt tryck"?

Startar pumpen regelbundet bör man kolla om det antingen läcker ut vatten nånstans, eller om backventilen mot brunnen läcker.

Ofta när du tappar vatten eller även om du inte tappar vatten?

Det är nog bara när jag spolar som pumpen drar igång alltför ofta så inget läckage eller knas med backventilen.

Då låter det som fel luftmängd.

Nja, det tycks vara 1,4 bar, vilket det ska vara.

När är det 1,4 bar?
Vad har du för till och frånslagstryck?

1,4 när jag mäter i luftnippeln.
Jag ska kolla till- och frånslagstryck nästa vecka när jag är tillbaka på landet.

Har du tömt tanken då?

Ja, slagit av pumpen och öppnat handfatskran någon meter under hydropressen.

Det låter ju som att det borde blivit rätt.

S
Med vad mäter du lufttrycket? Därutöver bra veta tillslagstryck.

Jag kollar till- och fråntryck nästa vecka😊

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
U Uffe Puffe skrev:
Jag kollar till- och fråntryck nästa vecka😊
1.4 Bar låter lite lågt om inte tillslagstrycket ligger någon tiondel bar högre.

I princip skall hydropressen vara nära tom på vatten när pumpen slår till vid i det här fallet säg 1.5 Bar och vid 2.8 bar så är den halvfylld och vid 5.6 bar så är den till knapp 3/4-del fylld då det är en halvering av kvarvarande luftvolym per fördubblad tryck ungefär.

Studsar du mellan 3 och 5 bar med en grundfyllning av 1.4 Bar tom så kommer inte så mycket av hydropressen att användas som vattenlagring då halva volymen är förbrukad (alltid vattenfylld) vid 2.8 bar som du aldrig kommer under (pumpen slår på innan dess) och när man kör mellan 3 och 5 Bar på och avslagstryck så kanske man använder knappt 20% av hydropressens volym istället för runt 50% om den är korrekt trycksatt för använda tryckintervall och man får verkan av att pumpen startas och stoppar ofta. - trycker du upp tanken (tom på vatten) till 2.9 bar så kommer du får minst dubbelt så mycket vatten per pumpcykel om det går mellan 3 och 5 bar som när den är trycksatt tom till 1.4 Bar

Det finns alltså inga absoluta regler utan förfyllningens tryck styrs av vilket område som pumpen startar och stoppar tryckmässigt om man skall maximera hydropressens arbetsvolym - nu skall man inte ha för högt tryck heller på vattnet då allt har sina dimensionsmässiga begränsning.

Oj, så bra info. Nu har jag kollat. Tillslag 3.6 och frånslag 4 bar. Jag får däremellan bara ut 4 liter vatten 🙁

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.