57 416 läst ·
150 svar
57k läst
150 svar
Får inte flytta fiberanslutningen!
I den här tråden diskuteras mycket om var och hur man drar in sin fiber samt alla de problem det skapar för villaägaren när den sitter i vägen för möblering, renoveringar och liknande. Som jag ser det är grundproblemet att fiberbolagen envisas med att hålla på och borra sig in genom väggar och sätta upp små plastiga leksakslådor med billig konsumentelektronik. Varför är det så svårt för dem att erbjuda vettiga lösningar? Ta till exempel det faktum att alla moderna fasadmätarskåp har ett dedikerat kopplingsutrymme för tele/data. Placera anslutningspunkten där och den kommer aldrig vara i vägen för varken möblering, tapetsering eller renovering.
Tyvärr verkar detta vara helt okänt för fiberbolagen. Varför är det så och varför kan de inte få fram vettigt utrustning som går att montera där den är tänkt att sitta? Strunta i alla dåliga lösningar där medieomvandlare, switch och router integrerats i en ful liten lastlåda med extern nätdel. Jag skulle mycket hellre ha en professionell lösning med en separat robust plåtkapslad medieomvandlare med inbyggd nätdel, en SFP-port och en gigabit ethernet-port. Inget mer!
Tyvärr verkar detta vara helt okänt för fiberbolagen. Varför är det så och varför kan de inte få fram vettigt utrustning som går att montera där den är tänkt att sitta? Strunta i alla dåliga lösningar där medieomvandlare, switch och router integrerats i en ful liten lastlåda med extern nätdel. Jag skulle mycket hellre ha en professionell lösning med en separat robust plåtkapslad medieomvandlare med inbyggd nätdel, en SFP-port och en gigabit ethernet-port. Inget mer!
Man går många gånger in via elskåpet och skarvar vidare med 5 mm inneduct utifrån att det kan vara fördragen vp/slang till plats i huset där "IT-utrustning" är tänkt att kunna placeras. Men ingen utrustning placeras här utifrån att det inte räknas som uppvärmt utrymme vilket är kravet för den utrustning som finns. Men tyvärr är det endast ganska nyproducerade hus som har den typen av elskåp och det saknas i merparten av de elskåpen vp/slang framdraget så du kommer inte vidare trots den förberedda platsen. Man har helt enkelt inte tänkt på det vid projektering av elen i huset
Sedan har vi den stora mängden med äldre fastigheter som inte har de skåpen.
Idèn är bra men troligen är Sverige för liten marknad för en unik produkt utan då måste det finnas en större efterfrågan.
Sedan har vi den stora mängden med äldre fastigheter som inte har de skåpen.
Idèn är bra men troligen är Sverige för liten marknad för en unik produkt utan då måste det finnas en större efterfrågan.
A AndersS skrev:
Här håller jag inte med. Varken om att det inte finns utrustning eller att det är en unik marknad för Sverige. Det finns en uppsjö av internationella tillverkare av industriell nätverksutrustning. Det är inget unikt för Sverige, men det är utrustning som de som pysslar med fastighetsinstallationer över huvudet taget inte är medvetna om att de existerar. Likväl finns dom och är standardprodukter. Vi pratar om DIN-monterade medieomvandlare med IP68-klassning och en arbetstemperatur i spannet -45 till +85. Det finns inga som helst problem att montera en sådan i medielådan tillsammans med en DIN-monterad 24 volts-nätdel. Plastleksaker i konsumentklassen är givetvis något helt annat.A AndersS skrev:
Tyvärr är det nog här skon klämmer mest. Även om produkterna finnns så finns inte efterfrågan. Alla är inte som jag och är beredd att montera ett nytt fasadmätarskåp i ett gammalt hus och betala lite extra för att få riktig nätverksutrustning. Det tråkiga är att även om man själv erbjuder sig att fixa och installera utrustningen så får man inte eftersom fiberbolagen varken vill släppa ifrån sig kontrollen över anslutningen och konfiguration eller ta på sig supportansvaret för min utrustning.A AndersS skrev:
Sedan har jag gett upp det här sedan länge, men kände bara att jag måste få vara lite bitter över min fula plastlåda på källarväggen!
Jag bor i ett äldre hus och skulle aldrig komma på tanken att ha grejer utomhus överhuvudtaget. Varför i hela friden vill du ha elmätaren och fiberanslutningen lättåtkomlig för krety och plety som kommer och förstör något av värde? Även om låsfunktion må finnas är den sannolikt inte tillräckligt säkerhetsklassad.O Steamboy skrev:
Redigerat:
Är lite av just detta att det finns otroligt många viljor och synpunkter på hur en fiberanslutning ska utföras, grävning och sedan installation hos fastighetsägare. Det finns tråd som diskuterar att fiber alltid ska gå in under mark, men också det "självklara" med medieomvandlare i teknikrum. anslutning på övervåning för att datorn står där, vid TVn för att man ska IPTV, grävning till baksidan av huset för att arbetsrummet med dator finns där, går att fylla på i det oändliga med exempel. De som arbetar med konsumentfiber eller har gjort det känner nog igen detta med många olika synsätt på hur det ska göras.
Har försökt få en uppfattning om de utvändiga fasadmätarskåpens förträfflighet. Det verkar vara ett krav som gäller på nyinstallation som branschen (nätägare) har lyckats lobba in för att det ska bli enklare och billigare för dem. (Det blir sannolikt inte billigare för fastighetsägaren.) Samtidigt är det fastighetsägaren som äger och ansvar för skåpet. Den främsta anledningen för nätbolaget, verkar vara att kunna komma åt elmätaren då utrustning ska startas om fjärravläsningsenheten kräver det. Jag tycker inte det hänger ihop riktigt, nätägaren tvingar fastighetsägaren till ett större risktagande med att ha utrustningen utvändigt men tar å andra sidan inget ansvar i frågan om något plundras sönder. Det låter inte som en ansvarsfördelning som är till fastighetsägarens fördel så vad är det, Steamboy med flera tycker är så fruktansvärt bra med detta upplägg? Man kan ju faktiskt se till att placera fiberutrustning nära befintlig invändig elmätare (åtminstone i samma rum) för att hålla nere omtapetserings problemen.
Nästa steg i denna utvecklingen är ju att ha vattenmätaren utomhus, låter smidigt eller hur?
Nästa steg i denna utvecklingen är ju att ha vattenmätaren utomhus, låter smidigt eller hur?
Redigerat:
Stickan, det gör det fortfarande även om du inte råkar hänga med svängarna. Fiberplaceringen är central för tråden och det är naturligt att avhandla de uppkomna argumenten var fiberanslutningen skall placeras för att slippa hamna i återkommande flyttnings problem av den.
Mej har du lyckats lura i alla fall.L Lenza skrev:
Stickan
Till Ts,
Jag förstår varför Umeå Energi vill ha betalt för att flytta din mediakonverter, de är nätägare och kan inte jobba gratis. Du har själv fått chansen att tycka till om placeringen före installationen. Det är bara att bita i det sura äpplet och betala.
Jag förstår varför Umeå Energi vill ha betalt för att flytta din mediakonverter, de är nätägare och kan inte jobba gratis. Du har själv fått chansen att tycka till om placeringen före installationen. Det är bara att bita i det sura äpplet och betala.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Hålet du gjorde vart värre än lådan! Man SKA alltid vara hemma och peka Exakt vart du vill ha grejorna och hur det skall vara!D daniel_168 skrev:Jaha, skönheten får hänga kvar (tills vidare!). Jag ägnade ett par timmar åt att navigera bakom gipsskivorna och har nu dragit nätverkskabeln och strömförsörjningen till ett utrymme under en trappa. Inte för att jag har någon ström där heller men det är enkelt att fixa. Sen sen vet jag inte om det funkar med routern där under men jag får pröva mig fram. Nu måste jag fixa något lock eller liknande till hålet i väggen.
[bild]
Telia satte in sin "Öppen Fiber" snyggt i hörnet på vardagsrummet hos oss, typ 30 cm från golvet. Perfekt placering för oss iaf då vi har bokhyllor som täcker hela den väggen från golv till tak, bara att ta bort en del av bakstycket där så har man mediaomvandlaren och routern dolda bakom böckerna.
Vet inte om det finns någon TV-funktion där, jag har inte tittat på något annat än playkanalerna/netflix i kombination med Chromecasts på ett antal år.
Vet inte om det finns någon TV-funktion där, jag har inte tittat på något annat än playkanalerna/netflix i kombination med Chromecasts på ett antal år.
Det där hade ju blivit klockrent om du hade grävt ner dig lite och tagit in fibern under marknivån, det fanns ju klar marginal för dettaKendobendo skrev:
Sorry om nedan inte riktigt svarar TS frågor men jag tror de mesta är redan sagt som kan sägas i tråden. Jag tänkte mer berätta lite om hur mina tankar var när vi fick fiber här.
När vi fick fiber i slutet av sommaren förra året så var jag väldigt petig med var jag ville ha fibern installerad i huset. Jag blev tvungen att betala extra för detta enligt stadsnätsleverantören men å andra sidan så ville de mata huvudmatningskabeln över min asfalterade uppfart och jag kunde vägra detta och krångla till det för leverantören. Nu fanns det inget intresse i att bråka med leverantören men jag ville inte heller behöva betala onödiga pengar. Så jag erbjud att vi kvittade deras ocker emot att gå över min uppfart. Hör och häpna, de gick med på det.
I mitt fall så valde jag att få fibern installerad på baksidan av huset och att de skulle borra rakt in i källaren i gamla matkällaren som numera är ett serverrum sedan vi flyttade in här.
Utsidan:
[bild]
[bild]
Insidan:
[bild]
Precis under fiberlanboxen står mina servar / NAS:ar.
[bild]
Blev kanon. Drog naturligtvis även nätverk upp till entréplan och övervåningen ifrån källaren.
Jag hade inget att kvitta mot nätägaren så jag fick betala för 50m extra grävning och nerläggning till min slingbrunn. Men det blev helt perfekt så som jag ville ha det också
Förstår hur du tänker där och jag håller med. Fast i just detta fallet så ville jag att stadsnätet skulle hållas ansvarig i fall de blir problem. Dom garanterar att det inte blir skador på fastigheter i form av fukt eller andra problem om de bara får lov att ta hela ansvaret. Det innebar i mitt fall att om jag ville ha gjort det på något annat sätt än vad deras mall dikterade så hade de inte lämnat några som helst garantier. Så med det sagt får jag leva med ett litet metallskydd som får vara synligt på ytterväggen.X xLnT skrev:Det där hade ju blivit klockrent om du hade grävt ner dig lite och tagit in fibern under marknivån, det fanns ju klar marginal för detta
Jag hade inget att kvitta mot nätägaren så jag fick betala för 50m extra grävning och nerläggning till min slingbrunn. Men det blev helt perfekt så som jag ville ha det också![]()