Vi behöver hjälp med hur vi ska lyckas argumentera för att få ett bygglov.
Idag bor vi i en villa på 84 kvm. 3rum och kök. Med ett garage som är 3x7 meter. Där matsalen går att göra till ett fjärde rum men köket är svårt att få plats att äta i redan som det är idag med 2 vuxna och ett litet barn. Det ska flyttast på stolar när vi ska in i skafferit ,kylskåpet och diskmaskinen. Och då har vi ett litet bord på ca 120x75cm. Så det är väldigt trångt.
Så min önskan är att få bygga ut köket ca 23 kvm. I utbygget är det tänkt att få plats med en mindre toalett ca 2-4 kvm (har bara en idag) och resten ska bli kök. Där köket är idag blir det "matsal" Med stort bord (6 stolar) som man kan äta frukost och även ha finmiddagar vid. Och då göra om matsalen till en fjärde rum. Och när man ändå är igång och bygger så tänkte jag förbereda för att bygga ut garaget 7 kvm. En meter in mot huset och få en utgång till garaget ifrån huset. Det är ändå i anslutning till köket.
Utbygget hamnar mer än 4,5 meter från berörda grannar. Det är även på baksidan av huset som är insynsskyddat. Så det som kommer synas är väl gavelspetsen på utbygget om man tittar över häcken eller står en bit bort. Men med dom tillåtna 15 kvm så kommer man se den med. Så tycker det inte blir någon större skillnad i alla fall.
Villan ligger i ett gammalt område som det byggdes arbetarbostäder i på slutet av 50talet. Det är 26 villor som ser identiska ut så när som att fasadteglet kan vara rött eller gult.
Detaljplanen tillåter bara att 20% av tomten 601kvm får bebyggas, det blir ca 120kvm. Idag är det bebyggt med 119 kvm. Där är huset och garaget inräknat.
De flesta av mina grannar i området har bygg ut. Och framför allt en har bebyggt ca 50% av sin tomt. Allt med bygglov.Jag har varit på kommunhuset och pratat med deras stadsarkitekt. Men jag fick som svar att det var ingen idé att söka bygglov för det skulle inte bli godkänt pga att det överskrev dom 20% som bara fick bebyggas. Då påpeka jag att flertalet av mina grannar har byggt ut men som svar fick jag att det dom bara hade tur. Så han tyckte jag skulle använda mig av atterfallslagen och bygga ut 15kvm.
Tack och hej sa jag och gick därifrån.
Nu efteråt så har jag googlat och tagit reda på mer info.
Vad jag kan förstå så kan jag få bygglov som mindre avvikelse. Jag läste att det kunde röra sig om att man kunde överskrida den tillåtna byggarean med 4,9% (i mitt fall ca 30 kvm) och det skulle då ses som en mindre avvikelse. Skulle kommun avslå detta så skulle man kunna överklaga och få rätt med ganska stor chans?! Eller är jag ute och cyklar?
Det är det första alternativet.
Det andra är att jag har rätt att överklaga dom bygglov som givits ut och som inte är äldre än tio år.
Det vill säga att det mina grannar har fått bygga ska jag överklaga och det ska sluta med att kommunen får återställa deras hus och kommunen får betala alltihop för dom begått fel när dom givit ut deras bygglov.
Genom att göra det sistnämnda så tänkte jag mig att kommunen ska mjukna och gå med på att jag får bygga ut så som mina grannar gjort och alla är glada och nöjda, bara genom att nämna att jag kan överklaga deras bygglov. Tänker väl inte göra det för så elak är jag inte!
Så mina frågor är.
1 Har jag rätt till en mindre avvikelse eller har jag missförstått ?
2 Kan jag överklaga dom bygglov som kommunen givit mina grannar och få rätt?
3 Finns det något annat sätt att få igenom ett bygglov?
Lägger in lite bilder på hur mitt område ser ut. Huset med röd ring är mitt hus.
Även en planbeskrivning på hur jag tänker mig utbygget och en på hur det ser ut idag.
Även en länk till detaljplanen https://karta.goliska.se/Detaljp/97_Plankarta_och_planbeskrivning.pdf
Länk till hitta.se https://www.hitta.se/kartan!~58.494...Msg/tileLayer!l=1/geocode!l=58.49448:13.15798
Idag bor vi i en villa på 84 kvm. 3rum och kök. Med ett garage som är 3x7 meter. Där matsalen går att göra till ett fjärde rum men köket är svårt att få plats att äta i redan som det är idag med 2 vuxna och ett litet barn. Det ska flyttast på stolar när vi ska in i skafferit ,kylskåpet och diskmaskinen. Och då har vi ett litet bord på ca 120x75cm. Så det är väldigt trångt.
Så min önskan är att få bygga ut köket ca 23 kvm. I utbygget är det tänkt att få plats med en mindre toalett ca 2-4 kvm (har bara en idag) och resten ska bli kök. Där köket är idag blir det "matsal" Med stort bord (6 stolar) som man kan äta frukost och även ha finmiddagar vid. Och då göra om matsalen till en fjärde rum. Och när man ändå är igång och bygger så tänkte jag förbereda för att bygga ut garaget 7 kvm. En meter in mot huset och få en utgång till garaget ifrån huset. Det är ändå i anslutning till köket.
Utbygget hamnar mer än 4,5 meter från berörda grannar. Det är även på baksidan av huset som är insynsskyddat. Så det som kommer synas är väl gavelspetsen på utbygget om man tittar över häcken eller står en bit bort. Men med dom tillåtna 15 kvm så kommer man se den med. Så tycker det inte blir någon större skillnad i alla fall.
Villan ligger i ett gammalt område som det byggdes arbetarbostäder i på slutet av 50talet. Det är 26 villor som ser identiska ut så när som att fasadteglet kan vara rött eller gult.
Detaljplanen tillåter bara att 20% av tomten 601kvm får bebyggas, det blir ca 120kvm. Idag är det bebyggt med 119 kvm. Där är huset och garaget inräknat.
De flesta av mina grannar i området har bygg ut. Och framför allt en har bebyggt ca 50% av sin tomt. Allt med bygglov.Jag har varit på kommunhuset och pratat med deras stadsarkitekt. Men jag fick som svar att det var ingen idé att söka bygglov för det skulle inte bli godkänt pga att det överskrev dom 20% som bara fick bebyggas. Då påpeka jag att flertalet av mina grannar har byggt ut men som svar fick jag att det dom bara hade tur. Så han tyckte jag skulle använda mig av atterfallslagen och bygga ut 15kvm.
Tack och hej sa jag och gick därifrån.
Nu efteråt så har jag googlat och tagit reda på mer info.
Vad jag kan förstå så kan jag få bygglov som mindre avvikelse. Jag läste att det kunde röra sig om att man kunde överskrida den tillåtna byggarean med 4,9% (i mitt fall ca 30 kvm) och det skulle då ses som en mindre avvikelse. Skulle kommun avslå detta så skulle man kunna överklaga och få rätt med ganska stor chans?! Eller är jag ute och cyklar?
Det är det första alternativet.
Det andra är att jag har rätt att överklaga dom bygglov som givits ut och som inte är äldre än tio år.
Det vill säga att det mina grannar har fått bygga ska jag överklaga och det ska sluta med att kommunen får återställa deras hus och kommunen får betala alltihop för dom begått fel när dom givit ut deras bygglov.
Genom att göra det sistnämnda så tänkte jag mig att kommunen ska mjukna och gå med på att jag får bygga ut så som mina grannar gjort och alla är glada och nöjda, bara genom att nämna att jag kan överklaga deras bygglov. Tänker väl inte göra det för så elak är jag inte!
Så mina frågor är.
1 Har jag rätt till en mindre avvikelse eller har jag missförstått ?
2 Kan jag överklaga dom bygglov som kommunen givit mina grannar och få rätt?
3 Finns det något annat sätt att få igenom ett bygglov?
Lägger in lite bilder på hur mitt område ser ut. Huset med röd ring är mitt hus.
Även en planbeskrivning på hur jag tänker mig utbygget och en på hur det ser ut idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Även en länk till detaljplanen https://karta.goliska.se/Detaljp/97_Plankarta_och_planbeskrivning.pdf
Länk till hitta.se https://www.hitta.se/kartan!~58.494...Msg/tileLayer!l=1/geocode!l=58.49448:13.15798
Tror du att du ska lyckas med utpressning mot kommunen så är du ute på hal is. Det enda som du kan åstadkomma med det är att dom kommer att göra allt för att du inte ska kunna få som du vill. Det är alltså det absolut sämsta du kan göra.
Ta hjälp av någon som sysslar med bygglovsfrågor tex någon som jobbar som KA
E elmont skrev:Tror du att du ska lyckas med utpressning mot kommunen så är du ute på hal is. Det enda som du kan åstadkomma med det är att dom kommer att göra allt för att du inte ska kunna få som du vill. Det är alltså det absolut sämsta du kan göra.
Tack för svar. KA är det kvalitetsansvarig?
Vad vinner du på att jävlas med dina grannar? Är det någon barnsligt tänkande får inte jag så.... Perfekt för grannsämjandet.
Du kommer inget vinna mer än sura och förbannade grannar. Är det den vinsten du vill ha? Perfekt! Kör på!
Annars så tar du en mer vuxen lösning på det hela. Söker bygglov på hela ytan som du vill bygga ut. Argumenterar ordentligt för varför de ska godkänna din tillbyggnad som då är planstridig. Du kan alltid nämna för kommunen om de bygglov som tidigare tagits som strider mot dp. Men kör mest på hur tillbyggnaden kommer att påverka grannar och miljön
Eller så kör du safe och väljer att bygga 15kvm. Eller så lämnar du in den andra ansökan efter att du fått avslag. Dock kommer du betala för båda då.
Får du avslag kan du överklaga beslutet
Du kommer inget vinna mer än sura och förbannade grannar. Är det den vinsten du vill ha? Perfekt! Kör på!
Annars så tar du en mer vuxen lösning på det hela. Söker bygglov på hela ytan som du vill bygga ut. Argumenterar ordentligt för varför de ska godkänna din tillbyggnad som då är planstridig. Du kan alltid nämna för kommunen om de bygglov som tidigare tagits som strider mot dp. Men kör mest på hur tillbyggnaden kommer att påverka grannar och miljön
Eller så kör du safe och väljer att bygga 15kvm. Eller så lämnar du in den andra ansökan efter att du fått avslag. Dock kommer du betala för båda då.
okej tanken är ju inte att jag ska jävlas med kommunen eller grannarna. Och jag skriver ju här på forumet för att få råd och hjälp och då är det inte ett bra alternativ. Då får jag fortsätta på det första alternativet. Mindre avvikelse och söka bygglov.L Lärospånet skrev:
Som jag skrev så är min taken inte att ÖVERKLAGA grannarnas bygge ute mer nämna det för kommun. Då får dom en översyn på vad dom godkänt innan och kanske hittar anledningar till att även godkänna mitt. Med dom andra svaren så är inte det ett alternativ längre. Det förstår jag. Just därför skriver jag här för att få hjälp och svar.O Odjuret skrev:Vad vinner du på att jävlas med dina grannar? Är det någon barnsligt tänkande får inte jag så.... Perfekt för grannsämjandet.
Vilka argument kan jag hävda just i mitt fall. Det är väl inget argument att: Jag behöver större kök för mitt befintliga är för litet. Dom argumenten bryr väl sig inte kommunen om? Det sista om att nämna dom bygglov som stridit mot DP innan . Då fick jag ju bara som svar att: Det var bara tur för dom då när dom sökte. Lät lite som att. Dom handläggarna som gav bygglov då läste inte DP som vi gör nu.
Så jag vet inte hur jag ska kunna argumentera för det?!
Flytta till större tomt är ett alternativ som står väldigt långt ner på lista. Men jag tänkte att jag frågar om råd här om detta är genomförbart innan jag lägger massa pengar på proffs som hjälper mig och så slutar det med att det inte går iaf.Jonatan79 skrev:
Stadsarkitekten känns ju som fel person att gå till samt lite för högt i hierakin.
Bättre att söka bygglov till bygglovsavdelningen och ligga under radarn.
Förmodligen enklaste sättet är att be en bra KA hjälpa dig.
Bättre att söka bygglov till bygglovsavdelningen och ligga under radarn.
Förmodligen enklaste sättet är att be en bra KA hjälpa dig.
Vet inte om jag kommer vara till hjälp men du kan höra av dig till kommunen och begära ut alla handlingar för samtliga grannar som fått bygglov. Då har du material för att skriva dina argument.
Sedan läste jag snabbt och kan ha missat men man kan få avslag. Då gäller det att övertyga byggnadsnämnden som är politiker. Vilket ger en helt annan approach.
Sedan läste jag snabbt och kan ha missat men man kan få avslag. Då gäller det att övertyga byggnadsnämnden som är politiker. Vilket ger en helt annan approach.
Okej bra tips. Det ska jag göra. Jag har inte fått avslag men jag har mer eller mindre blivit uppmanad att det inte är någon idé att söka bygglov för det skulle ändå få avslag. Dock så kan man ta det vidare till byggnadsnämnden men det skulle ta minst 3 år. Och det var inte heller stor chans att få igenom ett bygglov då heller. Men med mer argument och och läst bygglovshandlingar så kanske det kan gå. Tack för tipset!L Lewdis skrev:Vet inte om jag kommer vara till hjälp men du kan höra av dig till kommunen och begära ut alla handlingar för samtliga grannar som fått bygglov. Då har du material för att skriva dina argument.