5 865 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Får ingen faktura.
Ja,hadde en kille hem för o sätta in persienner i 4a fönster till pris 1600kr.Han borrade en fäst"knapp" på en kvist så det sprack lite där.Vi kom överrens om prisreducering till 1400 kr då.
Detta var i juli,har inte fått nån räkning fast han sa att det kommer.Ringde för ca 2 veckor sedan.Samma kille svarade.Han kom ihåg allt å sa..ja,de kommer nån räkning-men lät inte så hett intresserad.
Räkning har fortfarande inte kommit.Har kvar ursprunglig offert,handskriven på en mindre anteckningssida.
Firman är stor o väl etablerad men har ingen lust jaga räkning.Om det nu går några veckor till utan räkning,ska jag låta det bero?
Detta var i juli,har inte fått nån räkning fast han sa att det kommer.Ringde för ca 2 veckor sedan.Samma kille svarade.Han kom ihåg allt å sa..ja,de kommer nån räkning-men lät inte så hett intresserad.
Räkning har fortfarande inte kommit.Har kvar ursprunglig offert,handskriven på en mindre anteckningssida.
Firman är stor o väl etablerad men har ingen lust jaga räkning.Om det nu går några veckor till utan räkning,ska jag låta det bero?
Har du något bevis för en lovad prisreducering på 1400 då?
Kan ju ligga dig litet i fatet om du "struntat" att betala och sen långt senare börjar snacka om en utlovad prisreducering ifall inte firman håller med.
Har du deras kontonummer kan du ju kasta in 200:- med en specifikation om vad betalningen gäller.
Går det sen några månader så innan någon ev reagerar på reduceringen så är det du som sitter i bättre läge.
Kan ju ligga dig litet i fatet om du "struntat" att betala och sen långt senare börjar snacka om en utlovad prisreducering ifall inte firman håller med.
Har du deras kontonummer kan du ju kasta in 200:- med en specifikation om vad betalningen gäller.
Går det sen några månader så innan någon ev reagerar på reduceringen så är det du som sitter i bättre läge.
Reducering med 200 kr till 1400 menar TS nog
Jag hade avvaktat helt. Hade vi pratat om 20-30 000 kr så hade det kanske stört att ha liggandes i väntan bara samtidigt som de hellre kan förräntas hos en själv om andra är sega. Men 1400 kr borde väl knappast spela mkt roll. Du kommer säkert få räkningen nån gång om det så tar 1 år.
Du kan betala in själv men lättare att avvakta så det kopplas mot deras krav/faktura
Jag hade avvaktat helt. Hade vi pratat om 20-30 000 kr så hade det kanske stört att ha liggandes i väntan bara samtidigt som de hellre kan förräntas hos en själv om andra är sega. Men 1400 kr borde väl knappast spela mkt roll. Du kommer säkert få räkningen nån gång om det så tar 1 år.
Du kan betala in själv men lättare att avvakta så det kopplas mot deras krav/faktura
Hade glasmästaren här en hel dag för 1½ år sedan för att byta tätningslister. Har fortfarande inte fått någon faktura. Hade också för drygt 2 år sedan en ventilationskille här för att justera FTXen och skriva intyg om det för slutbeviset. Slutbeviset kom aldrig, fick ringa flera gånger för att få det. Men fakturan har inte kommit.
Vi sitter lugnt i båten o väntar på att antingen få en faktura eller att de tre åren skall gå så att vi slipper betala. Det är iofs inte så mkt pengar det rör sig om, men kan man inte se till att skicka ut en faktura så inte tänker jag påminna. Detta är dock 2 stora företag så det drabbar ingen fattig.
Vi sitter lugnt i båten o väntar på att antingen få en faktura eller att de tre åren skall gå så att vi slipper betala. Det är iofs inte så mkt pengar det rör sig om, men kan man inte se till att skicka ut en faktura så inte tänker jag påminna. Detta är dock 2 stora företag så det drabbar ingen fattig.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ofattbart hur vissa människor klarar att driva företag när de inte ens klarar av det viktigaste... att fakturera. 
Detta är ju något man ser till att göra så fort ett arbete är avslutat så man kan lägga det jobbet till handlingarna och koncentrera sig på andra projekt... tycker jag...
Detta är ju något man ser till att göra så fort ett arbete är avslutat så man kan lägga det jobbet till handlingarna och koncentrera sig på andra projekt... tycker jag...
Det gäller kort sagt att ha bra rutiner, både för fakturering och allt annat som berör företagandet.
Dvs, insäljning, offertskrivning, bokföring, hantering av reklamationer osv osv.
Som redan skrivits många gånger, det krävs mer än att "bara" vara duktig yrkesman för att driva företag.
Dvs, insäljning, offertskrivning, bokföring, hantering av reklamationer osv osv.
Som redan skrivits många gånger, det krävs mer än att "bara" vara duktig yrkesman för att driva företag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden