Precis som rubriken säger så får jag för lite spänning in till huset.....
Fas 1 = 214 , Fas 2 = 202 , Fas 3 = 215
Upptäckte detta då kylan i December kom.....
Installerad i April månad en Luft/Vatten pump (CTC).....Funkade bra då
men när kylan började komma som började även problemen....
Pumpen till utedelen löser ut .....Står i alarmlistan "Motorskydd kompresser"
Mätte då upp inkommande spänning och det visade sig vara för låg.....
Jag har ringt och pratat med ellevrantören i mitt boendeområde och de sa att
det var gamla ledningar som måste bytas....Kan ej göra detta förrän marken (kälen)
har tinat....
Min frågor är......
1. Påverkar detta (att jag har för låg spänning) min elförbrukning (KwH) ??????
(Har tyckt att min förbrukning alltid har varit lite hög)
2. Kan man kräva kompensation av elleverantören och vad är rimligt (har bott i huset sedan Augusti 2001) ?????
MvH
/Magnus

Nej, det påverkar inte din energiförbrukning, ingen fara.

Snarast kommer du att se en ökad förbrukning när spänningen går upp, då glödlampor etc kommer att dra mer ström.

Redigerat:
En glödlampa på 60 W drar 60W. Strömmen minskar när spänningen stiger, och det är effekt man betalar för. Effekten förändras inte. Dina räkningar blir oförändrade...
Ersättning tror jag knappt du behöver lägga jobb på, såvida du inte kan påvisa att något gått sönder pga spänningen.

En glödlampa är väl mer konstant resistans än konstant effekt?

Mikael_L
Om man ska klyva hår så minskar ju en vanlig glödlampas verkningsgrad (dvs ljusutbytet) när spänningen sjunker. Så sett ur den synvinkeln är det ju en nackdel.
Men det är ändock så pass marginellt att det inte är nåt att haka upp sig på.

En elpatron får lite lägre effekt, men varje inmatad kWh blir ändock värme så man betalar iaf inget för mycket. Men att VP inte funkar som den ska är ju givetvis ett problem. Blir det så dåligt att VP inte alls går att köra blir det ju dyrare att värma upp på annat vis.
Hoppas bara att dom kan fixa ert elnät så fort som möjligt.

Floppman skrev:
En glödlampa på 60 W drar 60W. Strömmen minskar när spänningen stiger, och det är effekt man betalar för. Effekten förändras inte. Dina räkningar blir oförändrade...
Nej, det stämmer inte. Då skulle ju lampan lysa lika starkt oberoende av spänningen.
Resistansen ökar när spänningen ökar, men inte så mycket att strömmen sjunker.

Ökad spänning ger alltid ökad ström i en glödlampa (och ökad effekt, naturligtvis).

Här finns lite intressanta diagram att titta på:

http://www.sylvaniaautocatalog.com/sylvania/tung_fila_lamps.htm
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_STATIC/sv/pdf/fakta.pdf

/Hasse

Tillbaka till frågan ang larmet på värmepumpen. Hade själv samma larm från min CTC EcoAir för ca ett år sedan. CTC har haft problem med vissa versioner av styrkorten med motorskydden i utedelen.
Efter att jag fått styrkortet utbytt till senaste versionen har pumpen fungerat felfritt. Kontakta din installatör eller CTC och kräv att de byter styrkortet om felet fortfarande dyker upp.

b_hasse skrev:
Här finns lite intressanta diagram att titta på:

[länk]
[länk]
Schysst, satt och grubblade på hur resistansen ändras, och där kom svaret! :)

Klart man kan begära ersättning om man inte har tillräcklig spänning för att kunna värma huset som man vill.

Det var väldigt intressanta länkar som MH bifogade. En undran bara. I Elfas text om glödlampan står det att livslängden halveras vid likspänning istället för växel. Lampan borde väl hålla längre om glödtråden slapp att ändra temperatur 100 gr /s.
Eller har dom bara uttryckt sej olyckligt?

Elfas text: "Livslängden hos glödlampan påverkas, förutom av spänningens storlek, även av om den drivs med likspänning istället för växelspänning. Då halveras livslängden".

när den får likspänning så "grillas" tråden konstant, på växelspänning får den iaf vila sig nån nanosekund mellan växlingarna.

b_hasse: Självklart har du rätt, gick nog lite fort där. Dock så tror jag inte att TS kommer märka av detta på räkningarna, "jag vill bara ha 370/214V i min anläggning eftersom räkningen blir billigare då"...

Patrick E skrev:
Tillbaka till frågan ang larmet på värmepumpen. Hade själv samma larm från min CTC EcoAir för ca ett år sedan. CTC har haft problem med vissa versioner av styrkorten med motorskydden i utedelen.
Efter att jag fått styrkortet utbytt till senaste versionen har pumpen fungerat felfritt. Kontakta din installatör eller CTC och kräv att de byter styrkortet om felet fortfarande dyker upp.

Satte in värmepumpen i April 2009 så det bör väl sitta det senaste styrkortet i då eller ???
Däremot (när man nu är inne på VP) så funkar bara utedelen till ca 9 minus grader sen går patronen in och går hela tiden.....Väldigt irreterande då CTC lovar att den skall gå till 15 minus......

Tack för alla svar.....
Pratade med elleverantören igår , för att försöka skynda på dem.....
De måste vänta på tjälen då de måste gräva....Någon kompensation blir det inte...:@
Det är väl bara till att vänta till våren då och hoppas på att jag slipper detta larm till nästa vintersäsong då....

essoman skrev:
Däremot (när man nu är inne på VP) så funkar bara utedelen till ca 9 minus grader sen går patronen in och går hela tiden.....Väldigt irreterande då CTC lovar att den skall gå till 15 minus......
Temperaturen när utedelen ska kopplas ur går att ställa in under inställningar. Hör med din installatör. Frågan är om det är ekonomiskt lönsamt att köra pumpen ned till -15 C. Kommer inte ihåg vad min är inställd på, men tror att det är -10 C.
CTC bytte mitt styrkort i Jan 2009. Beroende på lagerhållning mm kan du ju ha fått ett gammalt kort i din VP.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.