Patrik440
D Daniel 109 skrev:
Att folk skiter i regeln är jag fullt medveten om. Men det betyder inte att den inte finns.
Delvis riven handling med text "Intyg... Du får fortsätta flyga med din drönare" och namnteckning, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
LaLa_84 och 4 till
  • Laddar…
Kanske någon skrivit redan, orkade ej läsa alla svar, men det är ju skillnad på tomt och mark också. Skog och mark får alla röra sig fritt i då vi har allemansrätt, men en privat tomt är lite annorlunda. Givetvis får en gå fram till ens hus och knacka på, men man får inte stövla in på andras tomter och "befinna sig där" utan anledning. Och det hör framförallt till vett å etikett att hälsa eller be om lov...

Och när kommunala bolag, eller företag öht ska göra något kan en ju tycka att detta ska aviseras på något sätt, i hyffsat god tid...

• Gilla
kaffetorsk
  • Laddar…
O obygden skrev:
Kanske någon skrivit redan, orkade ej läsa alla svar, men det är ju skillnad på tomt och mark också. Skog och mark får alla röra sig fritt i då vi har allemansrätt, men en privat tomt är lite annorlunda. Givetvis får en gå fram till ens hus och knacka på, men man får inte stövla in på andras tomter och "befinna sig där" utan anledning. Och det hör framförallt till vett å etikett att hälsa eller be om lov...

Och när kommunala bolag, eller företag öht ska göra något kan en ju tycka att detta ska aviseras på något sätt, i hyffsat god tid...
Det har ingenting med tomt att göra.
Utan det är vad som ingår i hemfridszonen.

Tomten kan finnas på båda sidor av en väg men hemfridszonen slutar där vägen går.

Alfredo Alfredo skrev:
Utan ByggaHus? Hur menar du nu? :rofl:
Tack för att du tog den kulan. Jag ville göra det, men var för feg. :(

eBNqBQ.gif

Demmpa Demmpa skrev:
Det har ingenting med tomt att göra.
Utan det är vad som ingår i hemfridszonen.

Tomten kan finnas på båda sidor av en väg men hemfridszonen slutar där vägen går.
Nej, det kan den inte. Tomten är hemfridszonen. Men fastigheten kan vara större.

• Gilla
obygden
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Telia, Eon och kommunen har servitut eller ledningsrätt som går över min "tomt". Så har det varit i mer än 50 år. Det har aldrig hänt att de ringt eller skickat brev för att fråga om de får beträda tomten. Enda gången de meddelar är när de ska röja under elledningen. " Vi kommer under vecka x eller y". Om de bara inspekterar så dyker de bara upp. Inget konstigt med det.
Jag skulle säga att det beror på situation. Det finns dock gränser till det blir integritetskränkande. Man har inte rätt att bete sig hur som helst bara för att man kommer från ett storföretag.

Kilrain Kilrain skrev:
I normalfallet är det helt okej att beträda annans tomt. Annars skulle man aldrig kunna ringa på någons dörr utan att först få tillstånd. Oklart hur detta skulle kunna gå till. Vill man förbjuda folk från att beträda tomten måste detta kommuniceras på något sätt.

Vanlig hyfs innebär att man inte springer runt på annans tomt utan orsak, men vanlig hyfs innebär även att man räknar med att besök kan dyka upp oväntat, av olika anledningar.
Det här till vanligt hyfs att innan man klampar in på en tomt att man hojtar till, typ...Er'e nån hemmaaa!? Det kan ju faktiskt vara så att den ' obehörige ' behöver veta ngt om var han / hon kan gå.. man kanske har nysådd gräsmatta.. man gräver själv avngn anledning mm. Hyfs och artighet hör till. Ngt som fö utarmats på senare år..

En novembermorgon var det ett antal kommungubbar på gatan där vi bor. Det verkade som dom hade mycket att diskutera innan dom försvann.

När jag senare gick ut fick jag syn på gränsmarkeringspinnar på min gräsmatta.

Tre månader senare fick jag ett brev från kommunen där det står att dom ska göra en ny karta och därför har rätt att gå på min tomt, men att dom alltid ringer på och informerar om varför dom ska gå in på tomten.

D Daniel 109 skrev:
Fast det stämmer ju inte heller. En liten farkost utan sensor behöver ingen operatör.
Sysslar du själv med drönarflygning?

J joje20 skrev:
Sysslar du själv med drönarflygning?
Nej, det kan han omöjligt göra.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Nej, det kan han omöjligt göra.
Exakt min syn, det är mycket eget tyckande och tolkande av reglerna ut att ha koll..

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vad har jag inte koll på?

D Daniel 109 skrev:
Vad har jag inte koll på?
För vad man behöver drönarkort, när man måste vara registrerad operatör, var reglerna finns, vad är övergångsregler och hur funkar dessa, vilka drönare som faller under regler och varför.. För att nämna några utifrån några av dina svar och slutsatser..

Bara detta uttalande säger en del "Fast det stämmer ju inte heller. En liten farkost utan sensor behöver ingen operatör." ... Men du svarade inte på frågan...

Jag länkade till EASA. Det är de som sätter reglerna.

D Daniel 109 skrev:
Jag länkade till EASA. Det är de som sätter reglerna.
Ja, du länkade till EASA. Men det är transportstyrelsen som omsätter den Europeiska förordningen till Svenska regler. EASA har ramverket och har i sak ingen bärighet på exakt hur det tillämpas i medlemsländerna (även om alla i praktiken följer det)

Du skriver också att du grävt djupare, och hänvisar då till EASA. Redan där missar du var regelverket finns. För oss som sysslar med detta yrkesmässigt så kan jag lova dig att ingen läser och följer EASA utan just transportstyrelsen ;). Du drar även flera direkta felaktiga slutsatser i dina inlägg i detta i övrigt (det där med operatörs ID pga av kamera och annat)

Men hur var det nu, sysslar du själv med flygning eller gissar du bara efter ha "läst" reglerna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.