73 280 läst ·
163 svar
73k läst
163 svar
Får energibolagen klampa rätt in på tomten???
Ursäkta, men vad 17 har ”vanligt hyfs” att göra med att man ”ska räkna med” att man kan få oväntat besök?!? Det handlar väl verkligen inte om hyfs?!Kilrain skrev:
I normalfallet är det helt okej att beträda annans tomt. Annars skulle man aldrig kunna ringa på någons dörr utan att först få tillstånd. Oklart hur detta skulle kunna gå till. Vill man förbjuda folk från att beträda tomten måste detta kommuniceras på något sätt.
Vanlig hyfs innebär att man inte springer runt på annans tomt utan orsak, men vanlig hyfs innebär även att man räknar med att besök kan dyka upp oväntat, av olika anledningar.
Hel ärligt så är detta mest komiskt.. Börja prata om Hemfridsbrott för att någon i sin yrkesroll kommit in på en privat tomt
. Detta är byggahus i ett nötskal och är på gränsen till tragikomiskt. Det är paragrafryttare och rätthaveri på löpande band som bestämt hävdar millimeterrättvisa och strikt egen tolkning av lagar. Nej ingen kommer att bli dömd för hemfridsbrott för att dom kommit in på tomten detta läge. Att ens överväga att anmäla eller driva det är mest barnsligt och upptar massa personers tid i onödan. Om det upplevdes mindre bra så säg till personer på en gång och gå vidare.
Sedan när personer utan någon som helst kunskap börjar uttala sig om regler för drönare och hänvisa till vad ett privat företag säger som man sen tolkar utan kunskap så blir det rent löjligt. Rent krasst så är det så att det flesta drönare som säljs idag drönare som ligger under gränsen på 249 gram och dessa kräver inget drönarkort men ska givetvis följa reglerna. men reglerna om folksamling är inte applicerbara på en enskild person (det här helt övervägande som då görs) Kamera eller inte kamera är helt oväsentligt i detta läge för övrigt. Man får inte heller flyga på ett sådant sätt att det är kränkande, men hur ska du veta att det är just dig du dom "har" kameran på? Det är en massiv missuppfattning att bara för att drönaren är "ovanför" tomten så är det kränkande och ofta är det också så att man missbedömer var den är i luftrummet i förhållande till en själv.
Sedan när personer utan någon som helst kunskap börjar uttala sig om regler för drönare och hänvisa till vad ett privat företag säger som man sen tolkar utan kunskap så blir det rent löjligt. Rent krasst så är det så att det flesta drönare som säljs idag drönare som ligger under gränsen på 249 gram och dessa kräver inget drönarkort men ska givetvis följa reglerna. men reglerna om folksamling är inte applicerbara på en enskild person (det här helt övervägande som då görs) Kamera eller inte kamera är helt oväsentligt i detta läge för övrigt. Man får inte heller flyga på ett sådant sätt att det är kränkande, men hur ska du veta att det är just dig du dom "har" kameran på? Det är en massiv missuppfattning att bara för att drönaren är "ovanför" tomten så är det kränkande och ofta är det också så att man missbedömer var den är i luftrummet i förhållande till en själv.
Redigerat:
Du måste nog nästan lägga upp en bild på din fru topless för att vi ska kunna avgöra om det här var okej eller inte. Allt annat blir spekulationer 
Om nu ledningen är underjordisk på tomten fanns det väl inte mycket relevant för dem att titta på där och därmed ingen anledning att gå in.D Daniel 109 skrev:
Inte helt ovanligt att folk lyckas skada nedgrävda ledningar så vid felsökning så kollas ofta efter nygjorda ändringar ovanpå ledningar.. Inte ovanligt att man grävt ner staketstolpar eller planterat saker anlagt murar eller diken grävt ner ledningar eller rördragningar osv.. osv..F FGLIN skrev:
Servitutet ger ledningsägaren rätt att hålla ledningar och underhålla och även vid behov byta ut dessa så jo dom har full rätt att gå in och kolla så länge syftet är kopplat ledningsrätt
Ja, inte helt korrekt.D Daniel 109 skrev:Är den här informationen felaktig?
Krav på registrering
För öppen kategori gäller att i stort sett alla drönaroperatörer måste registrera sig och de flesta fjärrpiloter måste även göra ett prov online. De enda som inte behöver registrera sig är de som flyger drönare som väger mindre än 250 gram och inte har någon typ av sensor som kan samla in personuppgifter (ingen kamera). Få drönare, förutom vissa leksaksdrönare, saknar kamera, vilket innebär att i stort sett alla måste registrera sig.
[länk]
https://transportstyrelsen.se/overgangsregler-dronare
Nä man skriver på forat.B bilmekaniker skrev:Så vad sa hon till mannen då? Och vad svarade han? Det är väl det mest intressanta i det hela. Jag är hyfsat övertygad om att alla nakna solande människor är medvetna att det finns en potential risk att bli sedd. Oavsett om du är på stranden eller hemma på gården. Men blir det obekvämt så säger man väl till?
Inte för att vara sådan. Men den sidan är inte reglerna.FredrikR skrev:
Om man gräver lite djupare så tycks det finnas krav på registrering av operatören.
https://www.easa.europa.eu/sv/light/topics/operators-guidance-drone-pilots
Däremot inte krav på pilotutbildning.
Den biten tycks saknas på transportstyrelsens hemsida.
Att folk skiter i regeln är jag fullt medveten om. Men det betyder inte att den inte finns.
Ett sms när man är i området tror jag de flesta kan skaka fram.M Myzan87 skrev:Tänker ett scenario där ett hus står strömlöst och man felsöker var felet är…
”sorry familjen, det får tyvärr vara strömlöst ett tag till för enligt order uppifrån får inte vi beträda marken förrens markägaren gett oss tillåtelse”
Jag hade inte gjort så stor sak av det. Visst hade jag tyckt det varit pinsamt men ja.. Kanske ska tilläggas att här kommer både sopbil och slamtömningsbil lite då och då, inte alltid att man hör de och de aviserar definitivt inte när de tömmer brunnarna!
Vilket förövrigt till och med min slamtömmare lyckas med
Slamtömmaren är ju på din anläggning, så det är viss skillnad. Här får jag bara ett meddelande efteråt, och det är helt nytt att det kommer.
jag minns när jag bodde i ett villaområde att man ofta gick runt till ”baksidan” och ropade ”Hallå!?” Om ingen öppnade när man ringde på dörren. När jag tänker efter gör jag så fortfarande under sommaren.D Djurmo skrev:TS har rätt! Att besöka någons ytterdörr är inga problem, men att ränna runt i hemfridszonen på det där viset är ett hemfridsbrott och kan medföra straffansvar. Även om bolaget har rätt att ha sina ledningar där behövs ett avtal om att de får vara på marken om det ska ske oanmält.
Rent principiellt bör TS kunna anmäla bolaget för detta eller rent av stämma dem i en domstol.
Hemfridszonen utsträckning är lite diffus, minst sagt, men för vanliga villatomter för permanentboende är det i regel hela tomtmarken. Riktigt stora tomter, tomt som skärs av väg eller för fritidsfastigheter blir det mycket mer komplicerat.
Jag gissar att ”problemet” här var att arbetaren ”tjingsade” och kanske kikade en extra gång på frugan, istället för att generat titta bort och säga ”oj! Ursäkta ”.
Du har kanske en snygg fru, var glad.