Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Paul-Staffanstorp skrev:
JA... det är HELT obegripligt att du inte kan fatta hur man än skriver !! :screwy:

Då tar vi ett väldigt enkelt exempel som kanske du kan förstå...

Du behöver köpa kakel till ett jobb som en hantverkare ska utföra hemma hos dig...
Om du har följande två val, vilket väljer du då ??? ...svara bara med 1 eller 2 !!! INGET ANNAT !!!

1.
Du går t.ex till Kakelbutiken och väljer ut kakel du vill ha och får en prisuppgift på det till 500:-/kvm.
Du beställer, betalar och ser glad ut för att du hittat ett fint kakel du vill ha och betalar de 500:-/kvm och släpar hem allting själv.

2.
Din hantverkare har sagt till dig att titta ut vad du vill ha i butiken och du beställer exakt samma kakel av hantverkaren som tar hand om beställningen än om det ger honom merjobb med fakturahantering och liknande, men du får istället betala 425:-/kvm för hantverkaren har 30% rabatt hos butiken varav han släpper de 15% till dig.

:rolleyes:
Kan tyvärr inte svara på detta då det är helt felaktig frågeställning och jämförelse...

I det här exemplet framgår det oklart och otydligt vad priset blir inklusive servicebil, timmar för att hämta det, milpris samt storleken på rummet som det rör. Sedan är det också oklart om man som kund kommer att straffas i enlighet med vad sj6 uppgett att man gör på hans firma om man köper materialet själv.

Men om jag skall vara tydlig. Jag tror ni missförstår mig helt och hållet. Jag vänder mig emot när det inte finns pristransparens. Ni fortsätter att undvika att ge vettiga svar på Nimajnebs mycket bra förslag. Vad är det för fel på att man redan i offerten markerar vad man har för prispåslag så att det blir jämförbart? För Paul även om du har rabatt så har du ett pristillägg och om priset blir lägre än genomsnittet är inte relevant. Du har ett pristillägg och det är det man som konsument skall kunna jämföra. Troligen kommer du ju att ha bäst offert då när du har så bra rabatt. :thumbup:

Paul-Staffanstorp
thomasx skrev:
Ja, Ahlsells prislista visar verkligen hur snett det är i branschen. Sist fick vi 90% rabatt. När kunden då får "nettopris" innebär det ett påslag på 900% Det blir 10 gånger priset!!!
Sådant finns det ju inga seriösa hantverkare som gillar heller... så där är vi ju för en gångs skull överens ;)

Paul-Staffanstorp
Nimajneb skrev:
Vad nu alla klart kan se att vissa av oss tar exempel som är verklighetsförankrade och våra hantverksvänner blir helt förstummade av att möta verkligheten.
Däremot så tjatas det om att det är kundens fel som inte kollar upp allt innan hantverkaren klampar in i huset.
Att hitta på tillgjorda sagor var något som vi andra gjorde när vi gick på lekis ;)

Så Paul, gör nu ett ärligt försök att hantera verkligheten. :)
Jag blir inte förstummad mer än av att du inte kan svara på mina enkla frågor idag... ;)

Vi lever i två olika världar vet du ;)

I min värld ser det ut precis som i det exemplet jag skrev som ni inte kan motargumentera då det är klara besked på vad som gäller...
...och sen har ni en helt annan bild av hur det ser ut eftersom ni stött på oseriösa hantverkare och inte klarat och tyda deras offerter som de inte klarat att skriva så att ni förstår dem... ;)

Sååå.... JAG hanterar MIn verklighet helt ypperligt bra vet du :P

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Jugend skrev:
Kan tyvärr inte svara på detta då det är helt felaktig frågeställning och jämförelse...

I det här exemplet framgår det oklart och otydligt vad priset blir inklusive servicebil, timmar för att hämta det, milpris samt storleken på rummet som det rör. Sedan är det också oklart om man som kund kommer att straffas i enlighet med vad sj6 uppgett att man gör på hans firma om man köper materialet själv.

Men om jag skall vara tydlig. Jag tror ni missförstår mig helt och hållet. Jag vänder mig emot när det inte finns pristransparens. Ni fortsätter att undvika att ge vettiga svar på Nimajnebs mycket bra förslag. Vad är det för fel på att man redan i offerten markerar vad man har för prispåslag så att det blir jämförbart? För Paul även om du har rabatt så har du ett pristillägg och om priset blir lägre än genomsnittet är inte relevant. Du har ett pristillägg och det är det man som konsument skall kunna jämföra. Troligen kommer du ju att ha bäst offert då när du har så bra rabatt. :thumbup:
Men Jugend, det framgår klart och tydligt att kostnaden är 425:-/kvm. Paul är en schysst hantverkare som inte tar timpenning när han tillämpar en affärsmodell med prispåslag på de varor han säljer! ;)

Paul-Staffanstorp
Jugend skrev:

Ledsen att behöva påpeka det igen, men det var väl Thomas som skrev innan att spiken inte går ända in och tyvärr är det tydligen så illa... ;) :x

Exemplet är hur tydligt som helst om man inte är analfabet för vi pratar om plattornas pris...

Du bara gör ytterligare ett dåligt försök att slingra dig som du gjort genomgående i hela tråden... ;)

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Fortfarande är PRISPÅSLAG något som läggs ovanpå det priset som kunden annars fått betala för materialet och inte på det priset vi som hantverkare betalar... punkt !

Ni har efter över 300 inlägg i den här tråden fortfarande inte förstått hur det funkar i denna världen och då lär ni aldrig förstå det...
Hur mycket man än försöker klargöra in i minsta detalj så hittar folk som ni alltid vägar att slingra er iväg på för att undvika frågorna som ställs, men ni är jäkligt duktiga på att kräva svar på era frågor som oftast är irrelevanta... :rolleyes:

Nattinatti...
Boxas vidare med er själva nu för så länge inte jag får seriösa svar så ger jag inte heller några fler seriösa svar. :sly:

Finns ju mer givande saker att förgylla kvällen med än att försöka spika in spik som bara studsar ut igen... :P

• Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Prispåslag är det påslag en mellanhand lägger på sitt inköpspris för att få sitt försäljningspris. Det är vad prispåslag alltid har varit och alltid kommer att vara.

Men Paul, du kan väl i alla fall bekräfta att du inte jobbar mot timpenning när du köper och säljer varor med prispåslag, oavsett hur du räknar dina prispåslag.

Skulle förresten vara intressant att veta vad du kallar det påslag du lägger på varor du säljer, om du inte anser det vara ett påslag?

Paul-Staffanstorp skrev:
Fortfarande är PRISPÅSLAG något som läggs ovanpå det priset som kunden annars fått betala för materialet och inte på det priset vi som hantverkare betalar... punkt !

Ni har efter över 300 inlägg i den här tråden fortfarande inte förstått hur det funkar i denna världen och då lär ni aldrig förstå det...
Hur mycket man än försöker klargöra in i minsta detalj så hittar folk som ni alltid vägar att slingra er iväg på för att undvika frågorna som ställs, men ni är jäkligt duktiga på att kräva svar på era frågor som oftast är irrelevanta... :rolleyes:

Nattinatti...
Boxas vidare med er själva nu för så länge inte jag får seriösa svar så ger jag inte heller några fler seriösa svar. :sly:

Finns ju mer givande saker att förgylla kvällen med än att försöka spika in spik som bara studsar ut igen... :P
Vad jag känner efter en häftig svensk fotbollsmatch är att du verkar leva i en fantasivärld som är lika verklighetsfrämmande som att Sverige kunde hämta upp ett 0-4 underläge mot Tyskland. Mao dina fantasier uppenbarar sig nog bara en gång var hundrade år typ. MEN det betyder ju inte att det kan hända.... ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Jag blir inte förstummad mer än av att du inte kan svara på mina enkla frågor idag... ;)
Svaret på din fråga är att man köper produkten där det är billigast, detta betyder med största sannolikhet att det i 9999 fall av 10000 så handlar jag inte av hantverkarn, men som sagt, mirakel händer... :)

T
Nimajneb skrev:
Svaret på din fråga är att man köper produkten där det är billigast, detta betyder med största sannolikhet att det i 9999 fall av 10000 så handlar jag inte av hantverkarn, men som sagt, mirakel händer... :)
Öhh.....? Men i Pauls fall så handlar du i en kakelbutik där du får 15% rabatt, vilket du INTE hade fått om du inte hade valt Paul som hantverkare. DU handlar ju inte då av hantverkaren utan av kakelbutiken.

Du är ju värsta politikern som aldrig kan erkänna att du har fel och därför slingrar dig istället:wow::x

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
tank77 skrev:
Men i Pauls fall så handlar du i en kakelbutik där du får 15% rabatt, vilket du INTE hade fått om du inte hade valt Paul som hantverkare. DU handlar ju inte då av hantverkaren utan av kakelbutiken.
Pauls fall är ju uppdiktat. Det finns väl fler kakelbutiker? (Med andra priser)

• Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Är väl inget konstigt att man som hantverkare lägger på en viss procent på materialet. Summa summarum så blir ju priset nästan detsamma med hantverkarens rabatt och några procents påslag. Hantverkaren tar ju faktiskt en kreditrisk mot sin kund genom att montera upp materialet som sedan kunden kanske skiter i att betala. Alternativet är ju att kunden köper själv....å vill man det så ser jag inga problem med det, bara det blir rätt material och rätt mängd.

• Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
tank77 skrev:
Öhh.....? Men i Pauls fall så handlar du i en kakelbutik där du får 15% rabatt, vilket du INTE hade fått om du inte hade valt Paul som hantverkare. DU handlar ju inte då av hantverkaren utan av kakelbutiken.

Du är ju värsta politikern som aldrig kan erkänna att du har fel och därför slingrar dig istället:wow::x
Det vore kul o veta på vilket sätt jag hade fel i detta?

verktygsgurun skrev:
Är väl inget konstigt att man som hantverkare lägger på en viss procent på materialet. Summa summarum så blir ju priset nästan detsamma med hantverkarens rabatt och några procents påslag. Hantverkaren tar ju faktiskt en kreditrisk mot sin kund genom att montera upp materialet som sedan kunden kanske skiter i att betala. Alternativet är ju att kunden köper själv....å vill man det så ser jag inga problem med det, bara det blir rätt material och rätt mängd.
Häftigt riskpålägg i så fall 64kr i butik, 290kr hos hantverkare.... ;)

Nimajneb skrev:
Häftigt riskpålägg i så fall 64kr i butik, 290kr hos hantverkare.... ;)
Ja jo det finns busar ! Men jag menar ett litet påslag är motiverat...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.