Status
Inte öppen för fler kommentarer.
johan ivarsson skrev:
Kan du gå till media markt och få veta deras inköps pris nej så varför skulle du få vetta hantverkares.
Klockrent.

Paul-Staffanstorp skrev:
Ha ha ha ha ha ha ha... tack för de underbara skratt du ger mig min vän :P

Jag tolkar ditt senaste inlägg som att du inte har något att komma längre utan insåg att du hamnat i en återvändsgränd ;) hihi
Passa sig nu.... J..t noga ;)

Jag blir aldrig klar med frågeställningen förrän träsket är rensat.:)
Däremot så har jag nog inte haft några större problem med DIN affärsmodell som DU tillämpar så länge den är transparent.
Mao det finns många som står i kön innan dig för att få sig en knäpp på näsan.
Din bullkompisar mfl spelar ju liksom i en annan liga. ;)

Paul-Staffanstorp
Jugend skrev:
Dina rabatter är väl kundens rabatter? Så funkar det i övriga samhället. Ett materialpåslag är ett materialpåslag och det baseras på inköpspris inte något allmängiltigt genomsnittligt listpris. På din genomsnittliga offert står det alltså materialpristillägg 8,5 % om jag skall tolka dig rätt? Det tycker jag isf är föredömligt. :thumbup:
Är det inte bra att köra Nimajnebs förslag? :) Tycker du och andra hantverkare hoppar över det hela tiden och gör liknelse med hundgård eller liknande. Transparens är väl bra? Det kan ju som sagt vara förtryckt. Då vet man materialpåslag, diverse serviceavgifter och annat. Tror att ni kastar paj på sådana förslag bara devalverar hela sektorn ännu mer och bevisar mer eller mindre att det är något begravet i faktureringsmetoden.
Eehhh.... NÄÄÄ... så fungerar det inte alls... :x

Ge mig en enda seriös anledning till att de rabatter som hantverkaren skaffat sig under många års lojalitet mot sina leverantörer, ska tillfalla kunderna! :rolleyes:

Jag anser mig jäkligt generös som delar med mig av dem och ALLA mina kunder har varit positiva till detta tillvägagångssättet under alla år... ;)

Som sagt så vidhåller jag att det INTE räknas som påslag på material och jag pratade inte om några allmängiltiga listpris utan exakt det pris som kunden själv fått betala i butiken om han/hon gått dit och handlat... punkt. :)

Finns det något forum som hatar fuskare och inte hantverkare överlag?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Nimajneb skrev:
Passa sig nu.... J..t noga ;)

Jag blir aldrig klar med frågeställningen förrän träsket är rensat.:)
Däremot så har jag nog inte haft några större problem med DIN affärsmodell som DU tillämpar så länge den är transparent.
Mao det finns många som står i kön innan dig för att få sig en knäpp på näsan.
Din bullkompisar mfl spelar ju liksom i en annan liga. ;)
Ha ha ha... underbart :P

Den satt som en smäck som vi säger här i Skånelandet :P

johan ivarsson skrev:
Kan du gå till media markt och få veta deras inköps pris nej så varför skulle du få vetta hantverkarens.
Brukar du betala timpenning till mediamarkt för den hjälp du får där? Nej, så varför skulle du då betala hantverkaren timpenning....

Det är förvånansvärt att ingen i tråden verkar förstå skillnaden mellan olika affärsmodeller.

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
Diskussionen runt materialprissättningen skevar lite hit o dit.

Jag tror att den är den svåraste att få transparens i en offertfas och kräver nog mer av kunden en bara en miniräknare med plus o gånger på :)

Om alla tex skulle nyttja ahlsells prislista och i offerten säga att man får X% rabatt utifrån den så vore det transparent.
Vilken rabatt som den enskilde hantverkaren har i verkligheten blir från kundens perspektiv oviktigt då jag fortfarande kan jämföra olika offerter på ett skapligt sätt.

På snickerisidan så vet jag att traktens hantverkare har 15-20% rabatt hos dom lokala bygghandlarna. Om han offererar ett pris med 5-10% rabatt plus framkörning så kan det vara OK. Säger han Nisses Bygg plus 20% så kan han nog räkna med att prisa ut sig.

Så länge vi har en transparent bas att stå på så är det marknadsekonomiskt helt OK för hantverkaren att spela med Tim o materialpriser. Han behöver bara rätt känsla för att lägga sig rätt i pris till den specifike kunden.

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Diskussionen runt materialprissättningen skevar lite hit o dit.

Jag tror att den är den svåraste att få transparens i en offertfas och kräver nog mer av kunden en bara en miniräknare med plus o gånger på :)

Om alla tex skulle nyttja ahlsells prislista och i offerten säga att man får X% rabatt utifrån den så vore det transparent.
Vilken rabatt som den enskilde hantverkaren har i verkligheten blir från kundens perspektiv oviktigt då jag fortfarande kan jämföra olika offerter på ett skapligt sätt.

På snickerisidan så vet jag att traktens hantverkare har 15-20% rabatt hos dom lokala bygghandlarna. Om han offererar ett pris med 5-10% rabatt plus framkörning så kan det vara OK. Säger han Nisses Bygg plus 20% så kan han nog räkna med att prisa ut sig.

Så länge vi har en transparent bas att stå på så är det marknadsekonomiskt helt OK för hantverkaren att spela med Tim o materialpriser. Han behöver bara rätt känsla för att lägga sig rätt i pris till den specifike kunden.

Så du menar att hantverkaren inte bara ska räkna ut priset på jobbet utan även ska jämföra det åt kunden?! Kunden får ett pris ofta är timmar och material försej då kan kunden jämför hur mycket han vill och tycker kunden inte om det behöver dom inte anlita dom låter som att hantverkare tvingar sej på er i denna tråden.

thomasx skrev:
Brukar du betala timpenning till mediamarkt för den hjälp du får där? Nej, så varför skulle du då betala hantverkaren timpenning....

Det är förvånansvärt att ingen i tråden verkar förstå skillnaden mellan olika affärsmodeller.
Ja, det är förvånande, Vilken VVS-butik blev du fakturerad för att ha besökt förresten?:p

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
Så du menar att hantverkaren inte bara ska räkna ut priset på jobbet utan även ska jämföra det åt kunden?! Kunden får ett pris ofta är timmar och material försej då kan kunden jämför hur mycket han vill och tycker kunden inte om det behöver dom inte anlita dom låter som att hantverkare tvingar sej på er i denna tråden.
Det handlat om rörligt o inte fast pris.

thomasx skrev:

Så om du lämnar in en dator på reparation utanför garanti får du då inte betala timpenning och material med påslag?

Nimajneb skrev:
Det handlat om rörligt o inte fast pris.
Jo men litar man inte på firma och tror att dom kommer ta "överbetalt " så tar man ju fast pris såklart.

När en hantverkare lämnar Offert så är ju slutpriset det viktiga ,har sen kunden acepterat priset så är det det som gäller om det inte tillstöter något under arbetets gång
Om det är nåtot mindre så får hantverkaren utföra ÄTA-arbetet utan att rådfråga kunden
Om det är utav större format skall man ha en diskusion om ÄTA -arbetet
Vad gäller löpande jobb så råder fri prisättning , allt efter tillgång o efterfrågan
Jag har själv hållt på med grävning o mycket med enskilda avlopp ,men har slutat med det tack vare att det inte går att tjäna några pengar på det längre
Det blir för mycket gratisarbete runt om

• Gilla
sj6
  • Laddar…
sj6 skrev:
Finns det något forum som hatar fuskare och inte hantverkare överlag?
Det tror jag inte.

Höhö, den bjöd du allt in till. ;)

Edit: Att ifrågasätta vissa delar av en otydlig affärsmodell som ett fåtal hantverkare ägnar sig åt är inte att hata. Jag älskar er alla här i forumet! Så det så.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vad gäller löpande jobb så tog jag ut 800:- i timman för min 5,5 tons grävare plus framkörning
Om jag skulle agera mellanhand för material så va det MINST 20% påslag ,detta dåste jag ha för eventuella garantijobb
Om inte kunden begärde spesad faktura så går det ju att klumpa ihop allt
annars va det bara att spesa upp det
Sedan va jag på gång att skaffa kortläsare till telefonen så jag kunde få betalt med en gång .Finns ingen som helst skyldighet att lämna en konsument kredit
Det hadde fungerat bra vid offertjobben

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.