Anna_H skrev:
Som jag uppfattar hempularens text menar han att det går att skriva in sådana här förbehåll vid arv eller gåva (som i mina gammelfastrars fall även om det är ca 60 år sedan nu)
Förbehåll kan stå sig enligt ärvdabalken, men falla enligt jordabalken. Fastrarnas testamente gällde bostadsrätt, vilken räknas som LÖS egendom. Inte som fastighet.

För att ett försäljningsförbud ska fungera ifråga om FAST egendom måste det vara uttryckligen formulerat i fångsthandlingen (köpeavtalet, gåvobrevet eller testamentet). Men förbudet ska också bli inskrivet i fastighetsregistret, så att det blir synligt för tredje man.

Sälj huset, lös problemen efter försäljning. Man bör, som tidigare antytts, kunna hävda att avtalet inte är giltigt, trots allt är väl inte släkt definierat tydligt.

De problem jag kan tänka mig finns uppstår möjligen i samband med att en köpare vill lagfara fastigheten. Om släktens säljförbud då (mot förmodan) finns inskrivet i fastighetsregistret kommer köparen inte att bli beviljad lagfart. Nej, det är inte direkt vanligt. Men sådana ytterst sällsynta inskrivningar förekommer faktiskt.

• Gilla
JonasZent
  • Laddar…
Hur har det gått med det här? Gick det att få fram avtalet?

MultiMan
@JonasZent Trådskaparen:

Profilinformation för medlem på forum med användarnamn, medlemsstatus, statistik och knappar för PM och följa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MultiMan MultiMan skrev:
@JonasZent Trådskaparen:

[bild]
Haha, så går det när man bara läser dag och månad men skippar årtalet!

S
A Ang skrev:
Hej

Behöver lite hjälp,
Får ej sälja min bostad då det tydligen finns ett avtal att huset måste finnas kvar i släkten. Ingen i släkten är dock intresserad av att köpa,men det finns en som sätter sig emot försäljningen han vill inte heller köpa men vill inte att det skall säljas.....

Var ej medveten om detta avtal när jag köpte. Vad händer nu, skall jag bära släktens intresse på mina axlar läs ska jag sitta med banklån för att de skall veta att släkthuset finns kvar.

är det någon som vet vad man kan göra???

Tack på förhand!!!
Hyr ut huset till någon och gå plus ekonomiskt?

bax bax skrev:
Ett intressant fall.
Där jag bor är ett hus till salu där ägaren vill skriva in att huset inte får säljas vidare till "den där jä-a XX" som han är osams med.
Till saken hör att den enda som vill köpa huset är just XX.
Men en sådan avtalstext skulle alltså vara ogiltig?

Kan ju lämna en liten uppdatering på frågan som jag ställde.
Ägaren dog för ett par år sedan, dödsboet sålde till XX.

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A Ang skrev:
Hej

Behöver lite hjälp,
Får ej sälja min bostad då det tydligen finns ett avtal att huset måste finnas kvar i släkten. Ingen i släkten är dock intresserad av att köpa,men det finns en som sätter sig emot försäljningen han vill inte heller köpa men vill inte att det skall säljas.....

Var ej medveten om detta avtal när jag köpte. Vad händer nu, skall jag bära släktens intresse på mina axlar läs ska jag sitta med banklån för att de skall veta att släkthuset finns kvar.

är det någon som vet vad man kan göra???

Tack på förhand!!!
låter som en form av hembudsklausul, dessa vart ogiltiga i o m lagändring runt 2019 , men kan vara nån annan form som inte jag känner till med men låter som en hembudsklausul

F
S swedjeep skrev:
låter som en form av hembudsklausul, dessa vart ogiltiga i o m lagändring runt 2019 , men kan vara nån annan form som inte jag känner till med men låter som en hembudsklausul
Om du bemödat dig att åtminstone läsa de senaste 5 inläggen så hade du noterat att personen du svarat inte har varit aktiv på över 10 år. En annan säker indikation på att allt rimligtvis är överspelat är att inlägget du svarade på är från 2011.

F fsn skrev:
Om du bemödat dig att åtminstone läsa de senaste 5 inläggen så hade du noterat att personen du svarat inte har varit aktiv på över 10 år. En annan säker indikation på att allt rimligtvis är överspelat är att inlägget du svarade på är från 2011.
Såg det samtidigt som jag skickade, ber om ursäkt om du vart stött av det…. Var inte min mening

F
S swedjeep skrev:
Såg det samtidigt som jag skickade, ber om ursäkt om du vart stött av det…. Var inte min mening
Stör mig inte, var mer för din skull. Man känner sig ju rätt korkad om man råkar svara på en så gammalt inlägg, speciellt om nån ”nyligen” gjort samma sak bara nåt inlägg tidigare och fått det påpekat. Man kan redigera och radera sina inlägg ett tag efter postning, tror det är i 45 minuter.

A Ang skrev:
hej igen, tack för era kommentarer, mycket roligt att ni har svarat!! Jag visste inte om avtalet när jag köpte det var tio år sedan och jag ville bara hjälpa min far (min far hade då köpt ut de andra syskonen och varit ensam ägare några år). Jag har inte skrivit på något. Jag antar att det inte blev ett himla liv från de andra då jag är i familjen. Avtalet säger ju att det skall stanna i släkten. MEN det är ju ingen som vill ha kvar huset....

Inte ens den som motsäger sig försäljningen vill köpa utan tycker bara att jag har varit dum och får nu betala mitt pris genom att behålla fastigheten. Det är ju så synd att det först och främst kostar mig en massa pengar samt att den står och förfaller.

Om det skall vara giltigt skall det då vara registrerat hos en myndighet, några tips på var?

Än en gång tack snälla ni som ger mig lite återkoppling.
Med tanke på att man enligt samägandelagen kan tvinga fram en försäljning även av en fastighet man har en minoritetsandel i har jag svårt att tro att det nämnda avtalet är giltigt.

K kindvall skrev:
Kanske kan beaktas om det är väldigt stor ekonomisk utväxling och den har köpts under marknadspris. Men samtidigt har TS tagit banklån och den risk det innebär, och stått för räntor och underhåll i tio år. Om det är typ köpte för 200000, sålde för 5 miljoner kan jag se att det sticker i släktens ögon.
Men en stor del av en sådan prisökning är i många fall inflation och så har det väl varit en del drift och underhåll under tiden.

S swedjeep skrev:
Varför tog du inte omedelbart bort det då? Innan någon han se ditt misstag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.