2 213 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Får byggherren sätta in en gammal värmepanna i en nyproduktion
Hej
Vi har precis flyttat in i vårt radhus som är en nyproduktion.
Redan vid nyckellöverlämningen påpekade jag att det värkade vara fel på elementen i sovrummen och på golvvärmen i det ena badrummet.
Elementen var kalla fast de stod på högsta och golvet var kallt fast det skulle vara golvvärme i badrummet.
Det är golvvärme i två andra utrymmen också men där var de varma så jag kunde känna skillnaden.
Men jag blev lovad att det inte skulle vara något fel.
När vi flyttade in var de fortfarande kalla.
Jag gjorde en felanmälan och fick då veta att värmepannan var trasig.
Man bytte ut delar på den och sa att jag skulle vänta några dagar så skulle värmen komma i gång.
Men det hände aldrig.
Så jag felanmälde igen och då sa man att den förra killen hade satt in fel delar så den hade gått sönder igen.
Men nu när jag kollar i felloggen så är det första felmeddelandet från 2010 så då antar jag att den är 8 år gammal kanske äldre.
Är det okej?
Ska inte allt vara nytt i en nyproduktion?
Vad ska jag göra?
Vi har precis flyttat in i vårt radhus som är en nyproduktion.
Redan vid nyckellöverlämningen påpekade jag att det värkade vara fel på elementen i sovrummen och på golvvärmen i det ena badrummet.
Elementen var kalla fast de stod på högsta och golvet var kallt fast det skulle vara golvvärme i badrummet.
Det är golvvärme i två andra utrymmen också men där var de varma så jag kunde känna skillnaden.
Men jag blev lovad att det inte skulle vara något fel.
När vi flyttade in var de fortfarande kalla.
Jag gjorde en felanmälan och fick då veta att värmepannan var trasig.
Man bytte ut delar på den och sa att jag skulle vänta några dagar så skulle värmen komma i gång.
Men det hände aldrig.
Så jag felanmälde igen och då sa man att den förra killen hade satt in fel delar så den hade gått sönder igen.
Men nu när jag kollar i felloggen så är det första felmeddelandet från 2010 så då antar jag att den är 8 år gammal kanske äldre.
Är det okej?
Ska inte allt vara nytt i en nyproduktion?
Vad ska jag göra?
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Jo den skall vara ny. Men innan man säger det alltför tvärsäkert, så kanske man skall titta lite på förutsättningarna.
Är detta ett hus du köper färdigbyggt, eller har du låtit bygga ett nytt hus. Om du köper ett färdigbyggt hus, så köper du på lite samma villkor som om du köper ett 100 år gammalt hus. Och då beror mycket på vad som sagts i objektbeskrivningen.
Bara för att loggen har en punkt som kommit in 2010, så är det inte säkert att värmepannan är gammal. Det kan ex. vara ett datum som ligger innan tid och datum ställts in.
Eller så har pannan legat på lager i 7 år, beror ju lite på vad det är för entry i loggen från 2010.
Är detta ett hus du köper färdigbyggt, eller har du låtit bygga ett nytt hus. Om du köper ett färdigbyggt hus, så köper du på lite samma villkor som om du köper ett 100 år gammalt hus. Och då beror mycket på vad som sagts i objektbeskrivningen.
Bara för att loggen har en punkt som kommit in 2010, så är det inte säkert att värmepannan är gammal. Det kan ex. vara ett datum som ligger innan tid och datum ställts in.
Eller så har pannan legat på lager i 7 år, beror ju lite på vad det är för entry i loggen från 2010.
Byggherren får montera in vad som helst som uppfyller kraven. Sedan kan det ju finnas avtal eller förväntningar om annat. Men det kan inte jag uttala mig om. Vad är det för typ av ”panna”?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sopkärl och uppfart, måste jag sätta plattor?
Grund & Markarbeten -
Höjdsätta entré/uppfart/infart - stödmur/ramp/trappa?
Trädgård allmänt -
Kan jag byta färg till slamfärg eller ska man fortsätta med akrylat?
Fasad -
Hjälp med färgsätta helt Falurött ladhus
Fasad -
Plattsätta del av gammal uppfart
Grund & Markarbeten