16 896 läst ·
7 svar
17k läst
7 svar
Får an inte ha kamin i radhus?
Jag har hört att man inte får ha kamin i radhus utan att det måste vara en viss längd mellan nåt vad det nu var.
Gäller detta även om det är garage eller carport mellan husen eller om det är lite mellanrum mellan husen?
Besökte någon som bodde i ett radhus som var i slutet av en rad, alltså hade en gavel och där hade dom en kamin.
Trist.
Har även ritat ett radhus med kamin i.
Besökte någon som bodde i ett radhus som var i slutet av en rad, alltså hade en gavel och där hade dom en kamin.
Trist.
Reglerna skiljer sig nog mellan olika kommuner och olika radhusområden. I det radhusområdet som jag bor i så är det flera hus som installerat kamin i efterhand. Området är byggt -79.
Dock finns det begränsning hur ofta och mycket man får elda här.
Dock finns det begränsning hur ofta och mycket man får elda här.
Gissar bara nu men kan tänka mig att de bl.a. väger in hur tätt de tillåter byggnationen och omkringliggande natur. I det här fallet är det små tomter och området ligger i en sänka så risken för inversion är nog överhängande under vintern.
Klicka här för att svara