247 745 läst ·
549 svar
248k läst
549 svar
Fantastisk billiga badkar!
Tack för denna tråd, har några frågor inför köp av A304 eller A403.
1. Hur djupa är dessa kar i praktiken? Gärna kommentarer från er som har dessa.
Har en bergvärmeinstallation (Nibe 1230-10) med 160-beredare.
2. Räcker den eller ska man aktivera "extra varmvatten"?
3. Hur ska man ställa sig till 2kW värmare? Kanske mer ekonomiskt att tappa upp mer varmvatten?
3. Hur ska man ställa sig till 2kW värmare? Kanske mer ekonomiskt att tappa upp mer varmvatten?
Ekke Boo skrev:Tack för denna tråd, har några frågor inför köp av A304 eller A403.
jag vet inte hur mycke vatten dom där karen dymmer, men räkna med att vatten nivån är 10-12 cm under badkarskanen, så kan du via spräck skissen räkna ut baddjup.
kör du 55 gradit vatten får du ut 200-240 liter, men du kan väll pressa fram 65 gradit ur den där pumpen utan extra värme knappen? vilket borde ge 250-300 liter med lite tur.
tappar du saktare får du mer vatten...
självklart är vatten värmt av värmepumpen billigare än att låte el värmaren värma.
Men om nu elvärmaren på 2kW mot förmodan skulle behöva värma konstant när du badar, så skulle det kosta 2:-/timme
men så fort svalnar inte vattnet,värmaren går bara då o då för att hålla den tempratur du ställt in
(värmaren går bara när man gör med "bubblorna")
Yes, jag tror jag förstår nu. 2KW-värmaren är ju praktisk och "billig" ändå. Enligt tidigare inlägg verkar det som om 10A skulle räcka för rummet, eller ska man dra in 16A för säkerhets skull? Jag kanske kör lite lampor och handdukstorkare på samma krets, eller körs badkaret på egen krets/säkring eftersom det ska vara en fast installation?
När vi ändå håller på... om jag ber min röris fixa vattenledningen, ska dessa mynna ut i typ pluggningsbara ledningar i väggen och sedan görs inkopplingen mot karet med slangar? Hur högt ska kranen på väggen sitta? Såg nåt om 40cm men det var inte så tydligt i tidigare inlägg.
Är denna typ av kopplingar samma för kina-karen och "svenska" produkter?
Tack på förhand för era hjälpsamma kommentarer.
/Ekke
När vi ändå håller på... om jag ber min röris fixa vattenledningen, ska dessa mynna ut i typ pluggningsbara ledningar i väggen och sedan görs inkopplingen mot karet med slangar? Hur högt ska kranen på väggen sitta? Såg nåt om 40cm men det var inte så tydligt i tidigare inlägg.
Är denna typ av kopplingar samma för kina-karen och "svenska" produkter?
Tack på förhand för era hjälpsamma kommentarer.
/Ekke
hej!
Har nu badat ett antal gånger i mitt A111B och är nöjd. Men jag skulle vilja ändra på den lägsta styrkan på trycket ur munstyckena. Är det någon som vet om det finns någon sätt att minska på trycket ytterligare?
Ozon rengöraren, vad gör det egentligen? Mitt kar låter och bubblar lite grann efter att man har badat och man har stängt av karet. Ska man ha kvar vatten i för ozonrengöring? Eller kan det vara utan vatten? När renar den? vad gör den när det bubblar så, ventilerar ut skiten?
Annars är jag hel nöjd som sagt för de pengar som jag har lagt ut. Tyst är den också.
Tack för svar
/Sam
Har nu badat ett antal gånger i mitt A111B och är nöjd. Men jag skulle vilja ändra på den lägsta styrkan på trycket ur munstyckena. Är det någon som vet om det finns någon sätt att minska på trycket ytterligare?
Ozon rengöraren, vad gör det egentligen? Mitt kar låter och bubblar lite grann efter att man har badat och man har stängt av karet. Ska man ha kvar vatten i för ozonrengöring? Eller kan det vara utan vatten? När renar den? vad gör den när det bubblar så, ventilerar ut skiten?
Annars är jag hel nöjd som sagt för de pengar som jag har lagt ut. Tyst är den också.
Tack för svar
/Sam
kan du ändra trycket på vattenstrålarna? hur gör du då?Samonite skrev:hej!
Tack för svar
/Sam
eller pratar du om ratten som blandar in luft i vattenstrålen?
om jag fattat det hela rätt så ska rengöringen göras med tolt kar & "bubblorna" ska blåsa ut lite vatten ur slangerna, samt att rengöringen tar bort dålig lukt
Jag menar att när jag har vridit på reglaget så att jag har minsta möjliga vattenstråle så skulle jag vilja ha den mintrycket ännu lägre dvs hela anläggningens tryck skulle kunnas sänkas ett snäpp.
Vad menar du med "tolt kar"
/sam
Vad menar du med "tolt kar"
/sam
tomt ska det vara, inet vatten i karet alltså.Samonite skrev:
kan du justera vattenstrålen???
jag kan bara välja mängden luft som ska blandas in i vattnet
Eftersom jag är nybörjare på kina-kar, kan nån nämna om vad som gäller för att optimera inkopplingen av vattnet?Ekke Boo skrev:
Ringde importlagret, sedan ringde de upp. Fin service faktiskt. Det visar sig att om man har munnstycken som är lite som kugghjul eller ser ut som plustecken så kan man vrida på dessa och där igenom ändra på strålen.
Dessutom kan man köpa en vanlig lampa till karet på Jula enligt dem. Jag har artikelnr på jobbet om någon är intresserad.
ekke Boo: Kolla in om inte importlagret har manualen till karet på internet så kan du kolla hur allt ska vara.
/Sam
Dessutom kan man köpa en vanlig lampa till karet på Jula enligt dem. Jag har artikelnr på jobbet om någon är intresserad.
ekke Boo: Kolla in om inte importlagret har manualen till karet på internet så kan du kolla hur allt ska vara.
/Sam