4 721 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Fånig fågelfråga?
Har börjat mata småfåglarna redan, lite tidigt men...
Jag vill helst bara se just småfåglarna, hur gör jag för att bli av med skator som känner sig inbjudna till fågelbordet? Har ingen "bysse" så avskjutning är väl inget bra förslag - just nu
Kjell G
Jag vill helst bara se just småfåglarna, hur gör jag för att bli av med skator som känner sig inbjudna till fågelbordet? Har ingen "bysse" så avskjutning är väl inget bra förslag - just nu
Kjell G
Eller täcka maten med en uppochnervänd trådkorg med lagom stora maskor så småfåglarna kommer in, men inte de stora. Vissa fröautomater är rätt besvärliga att komma åt för de större fåglarna också, men småfåglarna brukar tappa ner en hel del så de större kommer och städar på marken.
Låter som en bra variant, kan tänka mig ett nät, fårstaket kanske som en cylinder runt mataren. Om nu fåglarna inte skräms av att hoppa in mellan maskorna? Ska testa så får jag återkomma med resultat.
Kjell G
Kjell G
Njae, det verkar inte vara något större problem för dem. De mellanlandar helt enkelt i nätet och tar sig genom med vingarna hopfällda. Fast det ska vara ett styvt nät så de inte riskerar att trassla in sig och öppningarna ska vara lika stora så de inte tar sig in genom en extra stor öppning och sedan inte hittar ut igen.Kjell_G skrev:
Spontan tänker jag på de gröna plastnäten jag sett på olika ställen, borde funka. Tror det finns på ÖB o liknande ställen. Hade en bit som var tänkt till kaninstängsel för länge sedan, risken är väl att det är kastat i nåt anfall av röjningsraseri 
Kjell G
Kjell G
Tycker de är rätt coola fåglar men de låter inte så sött.
------Skator + katthistoria-----
En av mina katter har haft fejd med skaterna här hemma, han har alltid varit intresserad och smygit på dem men i somras så blev det intensivare.
De kan sitta 1 meter ifrån honom och retas, rör han sig så flyger de iväg och sen sitter de och kraxar på honom, en dag så hörde jag att de satt i allén vid vägen och kraxade något enormt, det satt säkert 30 skator och kraxade och katten gick på vägen och blev retad.
En annan dag ser jag katten komma bakom häcken, efter honom kommer en skata hoppande och nyper honom i svansen. Han orkade inte ens bry sig för han hinner inte få tag i dem så han såg bara lite tjurig ut.
------Skator + katthistoria-----
En av mina katter har haft fejd med skaterna här hemma, han har alltid varit intresserad och smygit på dem men i somras så blev det intensivare.
De kan sitta 1 meter ifrån honom och retas, rör han sig så flyger de iväg och sen sitter de och kraxar på honom, en dag så hörde jag att de satt i allén vid vägen och kraxade något enormt, det satt säkert 30 skator och kraxade och katten gick på vägen och blev retad.
En annan dag ser jag katten komma bakom häcken, efter honom kommer en skata hoppande och nyper honom i svansen. Han orkade inte ens bry sig för han hinner inte få tag i dem så han såg bara lite tjurig ut.
Köpte en rörmodell på ica tror jag det var med 3 små hål med pinnar som är anpassade för småfåglar, skator har inte mycket att hämta där iaf.Snarare att de är på backen och pickar lite utspillda frön men det kan man ju inte komma ifrån dock inte hela tiden utan vid enstaka tillfällen.
Men den modellen ska ju hängas upp så antingen en gren om det finns i närheten eller 2 klykor + 1 vågrätt pinne så kan du hänga upp bollar mm också, dekorera med slingor nu när tiden för den säsongen börjar närma sig kan vara ett lysande tips med
Bezt - Rolig historia, nog för att katter är bra på att jag mindre krabater men mot kråkfåglar inte en chans
Men den modellen ska ju hängas upp så antingen en gren om det finns i närheten eller 2 klykor + 1 vågrätt pinne så kan du hänga upp bollar mm också, dekorera med slingor nu när tiden för den säsongen börjar närma sig kan vara ett lysande tips med
Bezt - Rolig historia, nog för att katter är bra på att jag mindre krabater men mot kråkfåglar inte en chans
Klicka här för att svara